Postanowiliśmy przyjrzeć się popularnym silnikom, aby wybrać spośród nich te, które są według nas godne polecenia. Jednak tym razem wybieramy po pięć najlepszych propozycji. Zatem w naszym rankingu znajdziecie pięć najlepszych silników do LPG, pięć godnych polecenia silników benzynowych i pięć najlepszych silników wysokoprężnych. Zdajemy sobie sprawę z tego, że ilu kierowców – tyle opinii. Ale nasze typy to naprawdę bezpieczny wybór.
Jaki silnik wybrać do zasilania LPG? Teoretycznie przerobić można każdy, ale nie zawsze się to opłaca. Odradzamy jednostki z wtryskiem bezpośrednim – równocześnie z gazem silnik musi zużywać sporo benzyny, co zmniejsza opłacalność. Warto sprawdzić sposób i koszty regulacji luzu zaworowego (najlepiej, gdy odbywa się to automatycznie za pomocą hydrauliki). Niektóre silniki mają bardzo napięty bilans cieplny i włączenie do obiegu reduktora gazu może doprowadzić do awarii.
Silnik 1.0 MPI to prosta jednostka napędowa z pośrednim wtryskiem paliwa. Volkswagen postanowił powrócić do napędu rozrządu paskiem, praktycznie brak typowych awarii.
Silnik 1.0 MPI znajdziecie w modelach:
- Skoda Citigo
- Skoda Fabia
- Seat Mii
- Seat Ibiza
- Volkswagen UP!
- Volkswagen Polo
Silnik Fiata w wersji wolnossącej zapewnia przyzwoite osiągi (główne warianty to 8V o mocy 77 KM i 16V/95 KM), ma też dobrą trwałość (drobne usterki osprzętu).
Silnik 1.4 FIRE znajdziecie w modelach:
- Alfa Romeo MITo
- Fiat Punto
- Fiat Doblo
- Fiat 500L
- Fiat Bravo
- Fiat Tipo
Jednostka serii Gamma (Kia) ma dobrą opinię, choć jest czuła na zaniedbania serwisowe (m.in. na jakość oleju). Trwały łańcuchowy rozrząd. Wysokie spalanie benzyny.
Silnik 1.4 Gamma znajdziecie w modelach:
- Kia Rio
- Kia Venga
- Kia cee'd
- Hyundai i20
- Hyundai ix20
1.6 MPI to bardzo prosty silnik Volkswagena z 8-zaworową głowicą (napęd rozrządu paskiem). Świetny dostęp do części zamiennych, doskonała znajomość wśród mechaników.
Silnik 1.6 MPI znajdziecie z modelach:
- Audi A3
- Seat Leon
- Skoda Octavia
- Volkswagen Golf
Silnik 1.6 Valvematic zaprojektowany przez Toyotę to trwała jednostka z łańcuchowym napędem rozrządu i szeroką regulacją zaworów (czas otwarcia i wznios – Valvematic). Silniki używane są tak tanie, że często nie opłaca się ich naprawiać.
Silnik 1.6 Valvematic znajdziecie w modelach:
- Toyota Auris
- Toyota Corolla
- Toyota Verso
- Toyota Avensis
Niską awaryjność zapewniają starsze, prostsze konstrukcje, najczęściej z wtryskiem pośrednim i bez doładowania. Przeważnie trzeba się pogodzić z przeciętnymi osiągami – kiepską dynamiką i dość wysokim spalaniem – ale za to silniki zachwycają przebiegami. Również wśród nowszych jednostek downsizingowych można trafić na bardzo trwałe i dobre konstrukcje. Warto podkreślić wysoką jakość silników PureTech oraz najnowszych jednostek ze stajni Volkswagena (z napędem paskowym w rozrządzie).
Zaprojektowany przez grupę PSA (Citroen, Peugeot, Opel) silnik 1.2 PureTech to jednostka napędowa, która ma wysoką trwałość – nie brakuje egzemplarzy, które przejechały grubo ponad 100 tys. km bez awarii (wada: słaby pasek osprzętu).
Gdzie znajdziesz silnik 1.2 PureTech:
- Citroen C4
- Citroen C4 Cactus
- Peugeot 208
- Peugeot 308
- Peugeot 3008
- Citroen C5 Aircross
- Opel Grandland X
I wiele innych, bowiem od kilku lat to standardowy silnik niemal we wszystkich produktach koncernu PSA.
1.2 16V to prosta jednostka Renault, która przez długie lata napędzała podstawowe wersje małych Renault. Nowsze silniki TCe miewają za to problemy ze spalaniem oleju.
Gdzie znajdziesz silnik 1.2 16V:
- Dacia Logan
- Dacia Sandero
- Renault Twingo
- Renault Clio
- Renault Kangoo
Zaprojektowany przez Fiata silnik 1.4 T-Jet to przykład doładowanego silnika o dobrej dynamice i naprawdę niezłej trwałości. Czasem zdarzają się pęknięcia turbiny, ale nie są to szczególnie kosztowne usterki.
Gdzie znajdziesz silnik 1.4 T-jet:
- Abarth Punto
- Alfa Romeo MiTo
- Alfa Romeo Giulietta
- Fiat Punto
- Fiat Bravo
Seria EcoBoost ma problem z bilansem cieplnym i zdarzają się pęknięcia tulei. Starsze silniki nie oszałamiają osiągami i sporo palą, jednak za to są praktycznie bezawaryjne!
Gdzie znajdziesz silnik 1.6:
- Ford Fiesta
- Ford Focus
- Ford C-Max
- Ford Mondeo
Wielu klientów wybiera Mazdy ze względu na legendarną niezawodność. Diesel wciąż nie zapewnia takiej trwałości, za to benzyniaki – owszem. Przy tym niezbyt dużo palą.
Gdzie znajdziesz silnik 2.0 Skyactiv:
- Mazda 3
- Mazda 5
- Mazda 6
- Mazda CX-3
- Mazda CX-5
- Mazda MX-5
Ze względu na skomplikowaną konstrukcję praktycznie wszystkie nowoczesne silniki wysokoprężne (z wtryskiem bezpośrednim common rail) można zaliczyć do jednostek podwyższonego ryzyka – po przebiegu 200-250 tys. km zaczną się wydatki, szczególnie jeśli jeździcie po mieście (problemy z wypalaniem filtra cząstek stałych, koszty naprawy osprzętu). Jednak wśród najnowszych konstrukcji również znajdą się mniej i bardziej zawodne – poniżej polecane diesle z ostatnich lat.
1.4 D-4D to udany mały silnik Diesla. Mimo przeciętnej mocy zapewnia akceptowalną dynamikę nawet w Aurisie. Zaletą jest np. uproszczona budowa (jednomasowe koło zamachowe).
Gdzie znajdziesz silnik 1.4 D-4D:
- Toyota Auris
- Toyota Urban Cruiser
- Toyota Auris
- Toyota Corolla
- MINI One
Silnik 1.5 dCi na początku produkcji silnik zyskał bardzo złą sławę (awarie osprzętu, zużycie panewek), jednak w ostatnich latach liczba awarii znacząco spadła. Niskie spalanie.
Gdzie znajdziesz silnik 1.5 dCi:
- Dacia Duster
- Renault Clio
- Renault Megane
- Nissan Pulsar
Wysokoprężna jednostka 1.6 CRDi to jeden z najpopularniejszych napędów w używanych autach Kii i Hyundaia. Jeśli mowa o awariach, to najczęściej chodzi o zanieczyszczenia w zbiorniku paliwa.
Gdzie znajdziesz silnik 1.6 CRDi:
- Kia cee'd
- Kia Venga
- Hyundai i20
- Hyundai i30
Silnik 2.0 HDi to jeden z najpopularniejszych diesli na rynku, skonstruowany przez francuską Grupę PSA. Świetny dostęp do części zamiennych, naprawdę niska awaryjność.
Gdzie znajdziesz silnik 2.0 HDi:
- Citroen C5
- Ford Focus
- Ford Mondeo
- Ford Kuga
- Peugeot 308
- Peugeot 508
Honda słynie z wysokoobrotowych benzyniaków, ale nowoczesny diesel 2.2 i-CDTi okazał się rewelacyjny. Usterki najczęściej dotyczą drobiazgów, np. koła pasowego wału korbowego.
Gdzie znajdziesz silnik 2.2 i-CDTi:
- Honda Civic
- Honda Accord
- Honda CR-V