Auto Świat Porady Eksploatacja Po zmianie opon na zimowe trzeba pamiętać o jednej rzeczy. Zapominalstwo może się źle skończyć

Po zmianie opon na zimowe trzeba pamiętać o jednej rzeczy. Zapominalstwo może się źle skończyć

Sezon wymiany opon na zimowe trwa w najlepsze. Choć do wulkanizacji nierzadko są kolejki, to zapewne większość kierowców już jednak zaopatrzyła swoje samochody w "zimówki" albo zrobi to w najbliższym czasie. Jest jednak jedna rzecz, o której trzeba pamiętać przy wymianie. Inaczej może skończyć się kosztowną naprawą albo nawet wypadkiem.

Opona zimowa - zdjęcie ilustracyjne
Opona zimowa - zdjęcie ilustracyjnezedspider / Shutterstock

Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że przy wymianie opon na zimowe, oprócz samych opon rzecz jasna, najważniejszą rzeczą jest odpowiednie dokręcenie kół. Odpowiedź na pytanie, z jaką siłą dokręcać koła nie jest oczywista. Wiele osób sądzi, że z im większą, tym lepiej. Niestety nic bardziej błędnego.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Im mocniej dokręcone koło, tym trudniej je ponownie odkręcić. To jedno. Ale zbyt mocne dokręcenie koła może poskutkować także ryzykiem uszkodzenia śrub, nakrętek lub szpilek. Łatwo o uszkodzenie gwintu szpilki mocującej lub o jej nadmierne rozciągnięcie. Takie zbyt mocne dokręcenie powoduje osłabienie śruby lub szpilki i w skrajnych sytuacjach może spowodować jej zerwanie. Po takiej awarii nierzadko konieczna będzie nawet wymiana całej piasty.

Zbyt słabe dokręcenie kół może za to skończyć się powstaniem wibracji pod obciążeniem, co z kolei może doprowadzić w konsekwencji do odkręcenia śruby, a nawet do odpadnięcia koła.

Dlatego właśnie, choć można określić bezpieczny zakres momentu, z którym dokręcać powinno się koła, każdy z producentów samochodów zaleca konkretne wartości, których warto się trzymać. O to powinien zadbać zakład wulkanizacyjny. Po stronie kierowcy czy też użytkownika samochodu pozostaje jednak równie ważna czynność. To właśnie zapomnienie o niej może skończyć się identycznie jak zbyt słabe dokręcenie kół.

Kierowca samochodu, w którym niedawno zmieniono koła czy też opony na zimowe, powinien pamiętać, że po ok. 50-100 km od wymiany/założenia kół należy ponownie sprawdzić ich dokręcenie i w razie konieczności ponowienie dokręcić zalecanym przez producenta momentem. Po takim przebiegu śruby i nakrętki powinny się już ułożyć pod wpływem drgań podczas jazdy.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków