- Rekordziści oferują nawet do ośmiu lat dodatkowej ochrony na samochód (z reguły to dodatkowe zobowiązania serwisowe po upływie gwarancji producenta)
- Warunkiem utrzymania ochrony jest wykonywanie zalecanych przez producenta przeglądów w autoryzowanym serwisie
- Auto z kompletną historią w ASO i dodatkową gwarancją może być łakomym i droższym kąskiem na rynku wtórnym
Japończycy przodują na polu długich okresów gwarancyjnych. Mitsubishi właśnie poinformowało, że do standardowej gwarancji fabrycznej, udzielanej na pięć lat lub 100 tys. km przebiegu, będzie oferować dodatkową ochronę na trzy lata (w sumie osiem) z limitem 160 tys. km. Rozszerzone zobowiązanie serwisowe ma obowiązywać na terenie całej Europy i dotyczyć nowych modeli japońskiej marki wprowadzonych do sprzedaży od 2025 r. (począwszy od Outlandera PHEV).
Rozszerzona ochrona obejmuje główne komponenty, takie jak: silnik, skrzynia biegów, układ elektryczny i podzespoły hybrydowe. Rozpoczyna się, gdy kończy się fabryczna gwarancja producenta. Przedłużony okres jest odnawiany co 12 miesięcy wraz z corocznym przeglądem wykonanym w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO). Takie same warunki obowiązują w przypadku usługi assistance.
Wybrane oferty innych marek
Od 2024 r. Subaru do trzyletniej gwarancji podstawowej z limitem 100 tys. km dodaje kolejnych pięć lat gwarancji dodatkowej. Uruchamia się ona automatycznie i bezpłatnie w przypadku pojazdu zakupionego u autoryzowanego dealera tej marki w Polsce. Dodatkowa ochrona to forma ubezpieczenia w firmie zewnętrznej i realizowana przez ASO. Warunkiem jej obowiązywania jest wykonywanie zalecanych przez producenta przeglądów i prac konserwacyjnych.
We wspomnianej już Kii standardowa gwarancja producenta trwa siedem lat i 150 tys. km. Obejmuje wszystkie modele i obowiązuje na terenie całej Europy. Z kolei bratni Hyundai udziela gwarancji na okres pięciu lat bez limitu przebiegu.
Przez długi czas za Alfa Romeo zmagała się ze stereotypem wysokiej awaryjności. Z początkiem 2021 r. włoska marka wprowadziła w Polsce rozszerzoną ochronę serwisową na usterki elektryczne i mechaniczne na okres trzech lat lub 200 tys. km, którą dodawano do standardowej dwuletniej gwarancji.
Niektóre marki zachęcają w ten sposób do zakupu elektryka. Na wybranych europejskich rynkach, w tym polskim, Peugeot wprowadził program dodatkowej ochrony na wszystkie swoje modele z napędem całkowicie elektrycznym (BEV). Po dwóch latach standardowej gwarancji dodatkowy program Allure Care może obowiązywać jeszcze przez pięć kolejnych lat do chwili osiągnięcia 160 tys. km przebiegu (to samo dotyczy gwarancji na akumulatory wysokiego napięcia). Ochrona obejmuje: silnik elektryczny, ładowarkę, układ napędowy oraz główne podzespoły elektryczne i mechaniczne. Będzie automatycznie aktywowana na dwa lata lub 25 tys. km po każdym wykonanym przeglądzie w ASO marki.
Długa lub przedłużona gwarancja na samochód
Plusy:
- Nie zapłacisz za poważne awarie.
- Auto na gwarancji łatwiej sprzedać (jest przypisana do numeru VIN pojazdu, przenosi się na następnego właściciela).
- To także wyższa wartość pojazdu przy odsprzedaży.
Minusy:
- Nawet kilkuletnim autem na okresowe przeglądy trzeba jeździć do ASO. Są one droższe niż w niezależnych serwisach.
- Wyłączenia: w każdym przypadku należy sprawdzić, na które elementy udzielana jest gwarancja/dodatkowa ochrona, żeby potem się nie rozczarować.
- W samochodzie nie można dokonywać modyfikacji z wykorzystaniem nieoryginalnych części.
- Gwarancja czy dodatkowa ochrona nie obejmuje części eksploatacyjnych (nie jest pakietem serwisowym).