Dla spokoju warto skontrolować kilka wrażliwych punktów samochodu. Należy sprawdzić poziom płynu chłodniczego - ma być wysoki, ale nie przekraczać maksymalnego stanu oznaczonego na zbiorniczku. Jeżeli płynu jest zbyt dużo, to rozgrzewając się, może rozerwać któryś z elementów układu chłodzenia.Uwaga! Nowe auta nie znoszą czystej wody w chłodnicy - ma ona zbyt niską temperaturę wrzenia. Efekt: woda wykipi lub rozsadzi chłodziarkę zanim silnik osiągnie temperaturę roboczą! Chłodnica musi być czysta i niczym niezasłonięta. Pozostawione po zimie tektury, zwłoki tysięcy owadów lub zaschnięte błoto skutecznie osłabiają wydajność układu. Równie niebezpieczne są zanieczyszczenia wewnętrzne - osady kamienia kotłowego powstające w wyniku stosowania nieodpowiednich płynów. 4Należy sprawdzić działanie wentylatora chłodnicy - powinien włączać się najpóźniej w momencie, kiedy wskazówka termometru zbliży się do czerwonego pola. Ważny jest też stan paska klinowego napędzającego pompę wodną - jeżeli jest luźny i popiskuje, to wydajność pompy wody może być zbyt niska.Kontrolujemy poziom oleju - w każdym silniku spalinowym poza tym, że odpowiada on za smarowanie elementów, również je chłodzi. Latem poziom oleju powinien zbliżać się do znaczka maksimum na bagnecie. Dobre, nowoczesne oleje syntetyczne mogą odprowadzić znacznie więcej ciepła niżprodukty mineralne. Układ klimatyzacji wymaga przeglądu przynajmniej raz na 2 lata. Jeżeli pracuje przy zbyt niskim poziomie czynnika chłodniczego lub czynnik ten zbyt długo nie był wymieniany, grozi zatarcie kompresoraTworzywa nie lubią upałów Opony nie lubią upałów, chociaż bardziej od wysokich temeratur szkodzi im promieniowanie UV, którego źródłem jest światło słoneczne. Pod jego wpływem guma parcieje, staje się porowata i pęka. Jeżeli auto ma długo stać w ostrym słońcu, warto osłonić koła. Są też inne metody - dostępne na rynku preparaty do pielęgnacji opon poza tym, że nadają im ładny, połyskliwy wygląd, zawierają również filtr zatrzymujący promieniowanie UV i dodatki przywracające elastyczność gumy. Środków tych można też używać do ochrony innych elementów gumowych, np. uszczelek. Ale uwaga! Większość z nich wydziela toksyczne opary i nie można ich stosować wewnątrz auta. Markowe środki do pielęgnacji desek rozdzielczych również zawierają filtry UV i inne dodatki konserwujące i zabezpieczające tworzywa sztuczne. Warto nawoskować lakier -dzięki temu nie straci on pierwotnego koloru i połysku pod wpływem słońca.Jak w piekarnikuTemperatura w aucie pozostawionym na słońcu bardzo szybko osiąga kilkadziesiąt stopni. Warto o tym pamiętać, zostawiając w samochodzie wrażliwe na temperaturę przedmioty. Zniszczyć się mogą np. telefony komórkowe, wszelkie urządzenia zasilane bateriami, które mogą wylać. Słodycze rozpuszczają się i mogązniszczyć wnętrze.
Przygotuj auto na upał
Problemy z koncentracją, złe samopoczucie, przedwczesne zmęczenie - tak na upał reagują kierowcy. A co z samochodami? Czy one też tak źle znoszą wysokie temperatury? Wbrew pozorom nie! Jeżeli auto jest sprawne, to nawet wielkie upały nie powinny stanowić problemu.