Wielu kierowców wciąż chętnie wybiera samochody z instalacją LPG, licząc na ograniczenie kosztów eksploatacji pojazdu. Problem w tym, że kupując używany samochód z nieprawidłowo zamontowaną lub niedbale serwisowaną instalacją narażamy się na ogromne koszty. Jak tego uniknąć?
Butla gazowa w bagażniku samochoduŻródło: Auto Świat / Archiwum
Auta z instalacją LPG wciąż się dużą popularnością wśród polskich kierowców i nadal uważane są za ekonomiczną alternatywę dla diesli i samochodów benzynowych
Kupowanie używanego auta z LPG wiąże się z ryzykiem usterek, których usunięcie może pochłonąć nawet kilka tysięcy złotych
Kluczową kwestią przy zakupie auta z LPG z rynku wtórnego jest dokładna weryfikacja dokumentów i samego pojazdu
Instalacje LPG (z ang. Liquefied Petroleum Gas) w Polsce swój szczyt popularności przeżywały w latach 90. ubiegłego wieku. Ale nawet teraz wielu użytkowników aut wciąż decyduje się na montaż układu do zasilania gazem LPG. Inni wybierają drogę "na skróty" i kupują samochód z już zamontowaną instalacją. I tu pojawia się duży problem, bowiem zakup używanego pojazdu z LPG może wiązać się z ryzykiem kosztownych awarii.
Specjaliści z Dekry, bazując na swoim doświadczeniu, przestrzegają, że zakup używanego auta z instalacją LPG powinien wiązać się z dokładnymi oględzinami pojazdu, z uwzględnieniem układu zasilania, przy czym kluczowa okazuje się jakość jego montażu. Okazuje się bowiem, że każde zaniedbanie przy montażu, ale też i daleka od wymaganej jakość serwisu już zamontowanej instalacji, potrafią skutkować kosztownymi usterkami.
Najczęstsze przyczyny problemów z instalacją LPG
Jednym z częstych objawów problemów z instalacją LPG jest utrudniona praca przy zasilaniu benzyną, która nie występuje po przełączeniu na gaz. Zdaniem specjalistów z Dekry w takiej sytuacji przeważnie mamy do czynienia z usterką sterownika silnika. Awaria któregoś z elementów elektroniki jednostki napędowej może objawiać się nierówną pracą silnika.
Niestety, wielu użytkowników zapomina o tym, że montaż instalacji LPG wcale nie jest taki łatwy. Jak wyjaśnia Wojciech Śliz z Auto Raport DEKRA, "instalacja montowana w profesjonalnym serwisie z wykorzystaniem wyłącznie oryginalnych elementów powinna być zamontowana z dużą precyzją. Jeśli zauważymy, że jest inaczej i wyraźnie widać brak staranności, co nie jest wyłącznie kwestią estetyki, powinniśmy odpuścić sobie takie auto albo nastawić się na ponowny montaż instalacji".
Warto pamiętać, że chociaż gaz spala się w niższej temperaturze niż beznyna, to sam proces spalania trwa dłużej, co może prowadzić m.in. do przegrzania silnika, a to z kolei do pęknięcia głowicy, uszkodzenia zaworów i gniazd zaworowych, wtryskiwaczy, zużycie katalizatora.
Kupujemy auto z instalacją LPG — na co powinniśmy zwrócić uwagę?
Biorąc to wszystko pod uwagę, warto krytycznie podejść do oferowanych pojazdów z LPG, gdy decydujemy się na zakup auta z rynku wtórnego. Sam fakt obecności instalacji gazowej powinien być odnotowany w dowodzie rejestracyjnym i dotyczy to również samochodów sprowadzanych z zagranicy. W przeciwnym razie podczas kontroli drogowej musimy liczyć się z zatrzymaniem dokumentu.
Wiele cennych informacji może dostarczyć również dokument zakupu, bo ten powinien wskazywać, gdzie przeprowadzono montaż instalacji — czy ten faktycznie odbył się w wyspecjalizowanym, autoryzowanym serwisie — a także, kiedy to miało miejsce. Czas jest o tyle ważny, że już po pięciu latach eksploatacji trzeba liczyć się z możliwymi usterkami silnika, a po 10 latach od montażu kończy się możliwość używania butli z gazem. W tej sytuacji pozostaje albo jej ponowna legalizacja, a często wymiana na nową.
Jazda próbna kluczowym testem dla używanych aut z instalacją LPG
Dużo wskazówek co do stanu instalacji LPG może przynieść również jazda próbna. Świecąca się kontrolka "check engine" powinna być dla nas pierwszym sygnałem ostrzegawczym, że mamy do czynienia z awarią. Lepiej w tej sytuacji nie wierzyć, że dotyczy ona jakiegoś błahego problemu, którego rozwiązanie będzie kosztowało kilkadziesiąt złotych.
Silnik po uruchomieniu, podczas pracy na wolnych obrotach, powinien pracować równo i stabilnie. Gdy jest inaczej, może to świadczyć co najmniej o rozkalibrowaniu, a zazwyczaj o poważnej awarii. Motor powinien pracować płynnie również podczas jazdy, i to zarówno na benzynie, jak i przy zasilaniu LPG. Według specjalistów z Dekry "skaczące" obroty silnika podczas jazdy na benzynie mogą wskazywać na uszkodzenie układu zasilania. Często prowadzi do tego uruchamianie silnika na gazie, co jest niekorzystne dla jednostki napędowej.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.