Auto Świat Porady Eksploatacja Sprzedają samochody na prąd. A czy sprzedają ładowarki?

Sprzedają samochody na prąd. A czy sprzedają ładowarki?

Ładowanie samochodu w domu – większość producentów przyzna, że własny garaż to miejsce, gdzie samochód na prąd powinien być ładowany najczęściej, można rzec domyślnie – bo tak jest najwygodniej i najtaniej. Producenci oferują też domowe stacje ładowania – a raczej udają, że mają je w ofercie. Gdzie taką domową stację kupić i ile to kosztuje?

Aby szybko ładować auto elektryczne w domowym garażu, potrzebny jest albo tzw. wallbox, albo ładowarka podłączana do gniazda 3-fazowego
Auto Świat / Robert Rybicki
Aby szybko ładować auto elektryczne w domowym garażu, potrzebny jest albo tzw. wallbox, albo ładowarka podłączana do gniazda 3-fazowego
  • Za pomocą domowej ładowarki naładujemy auto elektryczne o wiele szybciej i – przede wszystkim – bezpieczniej niż z gniazdka 230 V
  • Maksymalna moc domowej ładowarki to 22 kW, choć w niewielu domach jest do czego takie urządzenie podłączyć
  • Auto z dużym akumulatorem ładowane bezpośrednio z domowej sieci może ładować się nawet dwie doby. Za pomocą domowej ładowarki – zaledwie kilka godzin.

Domowe gniazdko „uniesie” obciążenie rzędu 3 kW, ale tylko przez ograniczony czas – długotrwały pobór prądu o takim natężeniu mógłby doprowadzić do „upalenia” standardowej instalacji. Z tego względu auto podłączone do sieci domowej pobiera skromne 1500-2000 W, często mniej. W praktyce samochód z dużą baterią od zera do pełna może ładować się nawet dwa dni, nie jest to na dłuższą metę zalecane. Rozwiązaniem jest domową ładowarka, może być naścienna, czyli tzw. wallbox podłączony przez wykwalifikowanego elektryka do sieci za pomocą kabli o odpowiedniej grubości. Może być też ładowarka przenośna podłączana do gniazda 3-fazowego – jeśli takie mamy w domu.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji