• Za pomocą domowej ładowarki naładujemy auto elektryczne o wiele szybciej i – przede wszystkim – bezpieczniej niż z gniazdka 230 V
  • Maksymalna moc domowej ładowarki to 22 kW, choć w niewielu domach jest do czego takie urządzenie podłączyć
  • Auto z dużym akumulatorem ładowane bezpośrednio z domowej sieci może ładować się nawet dwie doby. Za pomocą domowej ładowarki – zaledwie kilka godzin.

Domowe gniazdko „uniesie” obciążenie rzędu 3 kW, ale tylko przez ograniczony czas – długotrwały pobór prądu o takim natężeniu mógłby doprowadzić do „upalenia” standardowej instalacji. Z tego względu auto podłączone do sieci domowej pobiera skromne 1500-2000 W, często mniej. W praktyce samochód z dużą baterią od zera do pełna może ładować się nawet dwa dni, nie jest to na dłuższą metę zalecane. Rozwiązaniem jest domową ładowarka, może być naścienna, czyli tzw. wallbox podłączony przez wykwalifikowanego elektryka do sieci za pomocą kabli o odpowiedniej grubości. Może być też ładowarka przenośna podłączana do gniazda 3-fazowego – jeśli takie mamy w domu.

Ładowarka może mieć gniazdo typu 2 (wtedy korzystamy z kabla, który mamy w bagażniku auta), a może mieć też zintegrowany kabel zakończony wtyczką, którą wtykamy w gniazdo ładowania w samochodzie. Co do mocy, to występują wallboxy o mocy 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW i 22 kW. Im urządzenie ma wyższą moc, tym szybciej naładuje nasz samochód (oczywiście zależy to także od tego, ile auto potrafi przyjąć). Ale ograniczeniem jest przydział mocy naszego domu – jeśli to np. 11 kW, to na mocną ładowarkę nie ma miejsca. Jeżeli mamy 20 kW – da się z tego 7,4, a może i 11 kW „wykroić”. Można też negocjować z zakładem energetycznym zwiększenie przydziału mocy, co bywa jednak drogą przez mękę, a czasami jest zwyczajnie niemożliwe. Przyjmijmy jednak, że przydział mocy mamy odpowiedni. Gdzie kupić ładowarkę? Np. u dilera samochodów – w końcu ten, kto sprzedaje auta, w teorii przynajmniej sprzedaje i domowe wallboxy. Warto przy tym wiedzieć, że ładowarki są uniwersalne – wallbox BMW naładuje także Mercedesa – i z wzajemnością, urządzenie Nissana doładuje Hyundaia, itd.