Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Test opon zimowych do... rowerów. Czy da się bezpiecznie jeździć rowerem po śniegu i lodzie?

Test opon zimowych do... rowerów. Czy da się bezpiecznie jeździć rowerem po śniegu i lodzie?

Dla większości rowerzystów-amatorów jazda na rowerze to przyjemność, z której korzystają głównie wiosną i latem. Są jednak i tacy, którzy na rowerze chcą (lub muszą) jeździć przez cały rok. Nie każdy wie, ale do rowerów też można kupić opony zimowe, a nawet specjalne opony kolcowane. Który model najlepiej trzyma na śniegu i lodzie?

Test opon zimowych do rowerów
Test opon zimowych do rowerówŹródło: Velojournal Mirjam Graf
  • Opony zimowe są dostępne nie tylko do samochodów, ale też i do rowerów, skuterów czy motocykli
  • Do rowerów wolno montować opony zimowe kolcowane, ale nie w każdych warunkach będą one optymalnym wyborem
  • Szwajcarski automobilklub TCS i niemiecki ADAC przetestowały osiem modeli opon zimowych do rowerów

W Skandynawii czy w Szwajcarii lub w Austrii, widok jadących na rowerach po zaśnieżonych drogach dzieci czy dorosłych nikogo nie dziwi. Parkingi dla rowerów pod szkołami czy urzędami przez cały rok są pełne! W Polsce, szczególnie w miastach nauczyliśmy się przez ostatnie lata traktować rower bardziej jako sposób na spędzanie wolnego czasu, niż jako poważny środek transportu. Owszem, na wsiach zimową porą można wciąż napotkać jadące na rowerach np. starsze osoby, w miastach przez cały rok jeżdżą głównie zapaleńcy i kurierzy rowerowi. Każdy, kto próbował jeździć na rowerze po śliskiej nawierzchni, wie jakie to trudne i niebezpieczne. Tyle, że podobnie jest z jazdą samochodem – na oponach letnich po lodzie daleko nie zajedziemy, może wywrócić się trudniej, ale wypaść z drogi łatwo. Do rowerów też da się kupić opony zimowe, a wybór typów jest nawet większy, niż w przypadku opon samochodowych – obok opon z typowo zimowym bieżnikiem z licznymi lamelami i miękką mieszanką do rowerów możemy też kupić opony z kolcami z węglika wolframu, czyli ogumienie, które w przypadku aut jest na drogach publicznych (w Polsce) zabronione.

Test opon zimowych do rowerów: próby na śniegu, lodzie i asfalcie

Specjaliści ze szwajcarskiego automobilklubu TCS i z niemieckiego automobilklubu ADAC sprawdzili i porównali właściwości 9 modeli opon zimowych i porównali je z referencyjnymi oponami letnimi.

Opony sprawdzano na różnych podłożach – na suchym asfalcie, na śniegu i na oblodzonej nawierzchni. Do testów użyty został rower trekingowy, badano opony w rozmiarach: 37-622, 40-622 oraz 42-622.

Jeden z modeli w teście to "opona modułowa" składająca się z opony letniej oraz zimowej, przypinanej za pomocą suwaka nakładki z kolcami – taki montaż jest znacznie prostszy niż wymiana opon. To właśnie modułowe opony norweskiej marki Retyre, model Winter Traveler Skin są zdaniem ekspertów z TCS i ADAC najlepszym rozwiązaniem na zimę, choć mają też poważne wady – są bardzo ciężkie i nie do każdego roweru uda się je zamontować.

Jazda na rowerze po śliskim
Jazda na rowerze po śliskimŹródło: TCS / Emanuel Freudieger

Jak zimą jeździć na zwykłych oponach?

Eksperci TCS i ADAC radzą, żeby w takich przypadkach obniżyć ciśnienie w oponach do 2-3 barów. Przez to wzrasta powierzchnia styku opony z podłożem, a wraz z nią przyczepność, choć jest to okupione wyraźnym wzrostem oporów toczenia.

Niezależnie od tego, czy poruszamy się na oponach letnich, kolcowanych, czy na rowerowych zimówkach – na śliskiej nawierzchni z przedniego hamulca korzystamy bardzo ostrożnie!

Opony zimowe do rowerów: z kolcami, czy bez?

Opony kolcowane sprawdzają się doskonale na nawierzchni oblodzonej i pokrytej śniegiem, ale po twardym i mokrym asfalcie jeździ się na nich źle – to dobry wybór dla tych, którzy zimą poruszają się po nieodśnieżanych albo nieutwardzonych drogach.

Opony zimowe bez kolców, wykonane z bardziej elastycznej mieszanki i o bardziej agresywnej rzeźbie bieżnika niż typowe opony letnie, skracają nieznacznie drogę hamowania na oblodzonej nawierzchni, ale na śniegu zapewniają znacznie bezpieczniejszą jazdę, bez konieczności rezygnowania z komfortu na suchym czy mokrym asfalcie. Korzystanie z takich opon latem to zły pomysł – zużyją się bardzo szybko.

Retyre Winter Traveler Skin

Opony modułowe składające się z opony letniej i zimowej nakładki wyposażonej w 160- kolców.

Na lodzie: 5/5

Na śniegu: 4/5

Na asfalcie: 5/5

Zalety:

  • Można łatwo dostosować rower do panujących warunków
  • Poczucie bezpieczeństwa na śniegu i lodzie

Wady:

  • z nakładką zimową bardzo ciężkie

Schwalbe Marathon Winter Plus

Opony kolcowane (240 kolców) o agresywnym bieżniku, pasek odblaskowy.

Na lodzie: 4/5

Na śniegu: 4/5

Na asfalcie: 2/5

Zalety:

  • Krótkie drogi hamowania na lodzie

Wady:

  • Nieco niepewne zachowanie na oblodzonych łukach
  • Głośna, nieprzyjemna jazda po asfalcie

Continental Contact Spike 240

Opony kolcowane (200 kolców), wyposażone w pasek odblaskowy.

Na lodzie: 5/5

Na śniegu: 4/5

Na asfalcie: 2/5

Zalety:

  • Dobre prowadzenie w zakrętach i krótkie drogi hamowania
  • pewne zachowanie na śniegu

Wady:

  • Niepewne zachowanie na łukach na asfalcie

Kenda Klondike Skinny

Opony kolcowane (100 kolców) z bieżnikiem o grubych kostkach.

Na lodzie: 5/5

Na śniegu: 4/5

Na asfalcie: 2/5

Zalety:

  • Dobre wyniki w próbach hamowania
  • Bezpieczne zachowanie na śniegu

Wady:

  • Niepewne zachowanie na łukach i na lodzie
  • Bardzo głośne i niekomfortowe na asfalcie

Schwalbe Marathon GT 365

Opony zimowe z bieżnikiem ze specjalnej mieszanki dostosowanej do pracy przy niskich temperaturach. Pas odblaskowy. Dopuszczone do użytku w szybkich rowerach elektrycznych.

Na lodzie: 3/5

Na śniegu: 4/5

Na asfalcie: 4/5

Zalety:

  • Pozytywne wrażenia na lodzie, również na łukach

Wady:

  • Ciężkie

Continental Top Contact Winter

Opony zimowe z bieżnikiem o drobnych lamelach, ze specjalnej mieszanki dostosowanej do pracy przy niskich temperaturach. Pas odblaskowy. Dopuszczone do użytku w szybkich rowerach elektrycznych.

Na lodzie: 3/5

Na śniegu: 4/5

Na asfalcie: 5/5

Zalety:

  • Dobra przyczepność na śniegu
  • Dobre zachowanie na asfalcie

Veloplus Wintertour

Opony zimowe o niezbyt agresywnym bieżniku wykonanym ze specjalnej mieszanki dostosowanej do pracy przy niskich temperaturach. Pas odblaskowy.

Na lodzie: 3/5

Na śniegu: 3/5

Na asfalcie: 5/5

Zalety:

  • Wysoki komfort toczenia na asfalcie
  • Bardzo lekkie

Wady:

  • Niepewne zachowanie na łukach

Michelin Star Grip

Opony zimowe o drobnych kostkach bieżnika wykonane ze specjalnej mieszanki dostosowanej do pracy przy niskich temperaturach. Pas odblaskowy.

Na lodzie: 3/5

Na śniegu: 4/5

Na asfalcie: 4/5

Zalety:

  • Dobra przyczepność na śniegu
  • Dobre zachowanie na zakrętach na lodzie

Nokian Rollspeed W

Opony zimowe o agresywnym bieżniku, ze specjalnej mieszanki dostosowanej do pracy przy niskich temperaturach.

Na lodzie: 3/5

Na śniegu: 4/5

Na asfalcie: 4/5

Zalety:

  • Dobre wrażenia z jazdy na lodzie

Wady:

  • Poczcie niepewności na śniegu
Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków