- Opony zimowe są dostępne nie tylko do samochodów, ale też i do rowerów, skuterów czy motocykli
- Do rowerów wolno montować opony zimowe kolcowane, ale nie w każdych warunkach będą one optymalnym wyborem
- Szwajcarski automobilklub TCS i niemiecki ADAC przetestowały osiem modeli opon zimowych do rowerów
- Test opon zimowych do rowerów: próby na śniegu, lodzie i asfalcie
- Jak zimą jeździć na zwykłych oponach?
- Opony zimowe do rowerów: z kolcami, czy bez?
- Retyre Winter Traveler Skin
- Schwalbe Marathon Winter Plus
- Continental Contact Spike 240
- Kenda Klondike Skinny
- Schwalbe Marathon GT 365
- Continental Top Contact Winter
- Veloplus Wintertour
- Michelin Star Grip
- Nokian Rollspeed W
W Skandynawii czy w Szwajcarii lub w Austrii, widok jadących na rowerach po zaśnieżonych drogach dzieci czy dorosłych nikogo nie dziwi. Parkingi dla rowerów pod szkołami czy urzędami przez cały rok są pełne! W Polsce, szczególnie w miastach nauczyliśmy się przez ostatnie lata traktować rower bardziej jako sposób na spędzanie wolnego czasu, niż jako poważny środek transportu. Owszem, na wsiach zimową porą można wciąż napotkać jadące na rowerach np. starsze osoby, w miastach przez cały rok jeżdżą głównie zapaleńcy i kurierzy rowerowi. Każdy, kto próbował jeździć na rowerze po śliskiej nawierzchni, wie jakie to trudne i niebezpieczne. Tyle, że podobnie jest z jazdą samochodem – na oponach letnich po lodzie daleko nie zajedziemy, może wywrócić się trudniej, ale wypaść z drogi łatwo. Do rowerów też da się kupić opony zimowe, a wybór typów jest nawet większy, niż w przypadku opon samochodowych – obok opon z typowo zimowym bieżnikiem z licznymi lamelami i miękką mieszanką do rowerów możemy też kupić opony z kolcami z węglika wolframu, czyli ogumienie, które w przypadku aut jest na drogach publicznych (w Polsce) zabronione.
Test opon zimowych do rowerów: próby na śniegu, lodzie i asfalcie
Specjaliści ze szwajcarskiego automobilklubu TCS i z niemieckiego automobilklubu ADAC sprawdzili i porównali właściwości 9 modeli opon zimowych i porównali je z referencyjnymi oponami letnimi.
Opony sprawdzano na różnych podłożach – na suchym asfalcie, na śniegu i na oblodzonej nawierzchni. Do testów użyty został rower trekingowy, badano opony w rozmiarach: 37-622, 40-622 oraz 42-622.
Jeden z modeli w teście to "opona modułowa" składająca się z opony letniej oraz zimowej, przypinanej za pomocą suwaka nakładki z kolcami – taki montaż jest znacznie prostszy niż wymiana opon. To właśnie modułowe opony norweskiej marki Retyre, model Winter Traveler Skin są zdaniem ekspertów z TCS i ADAC najlepszym rozwiązaniem na zimę, choć mają też poważne wady – są bardzo ciężkie i nie do każdego roweru uda się je zamontować.
Jak zimą jeździć na zwykłych oponach?
Eksperci TCS i ADAC radzą, żeby w takich przypadkach obniżyć ciśnienie w oponach do 2-3 barów. Przez to wzrasta powierzchnia styku opony z podłożem, a wraz z nią przyczepność, choć jest to okupione wyraźnym wzrostem oporów toczenia.
Niezależnie od tego, czy poruszamy się na oponach letnich, kolcowanych, czy na rowerowych zimówkach – na śliskiej nawierzchni z przedniego hamulca korzystamy bardzo ostrożnie!
Opony zimowe do rowerów: z kolcami, czy bez?
Opony kolcowane sprawdzają się doskonale na nawierzchni oblodzonej i pokrytej śniegiem, ale po twardym i mokrym asfalcie jeździ się na nich źle – to dobry wybór dla tych, którzy zimą poruszają się po nieodśnieżanych albo nieutwardzonych drogach.
Opony zimowe bez kolców, wykonane z bardziej elastycznej mieszanki i o bardziej agresywnej rzeźbie bieżnika niż typowe opony letnie, skracają nieznacznie drogę hamowania na oblodzonej nawierzchni, ale na śniegu zapewniają znacznie bezpieczniejszą jazdę, bez konieczności rezygnowania z komfortu na suchym czy mokrym asfalcie. Korzystanie z takich opon latem to zły pomysł – zużyją się bardzo szybko.
Retyre Winter Traveler Skin
Opony modułowe składające się z opony letniej i zimowej nakładki wyposażonej w 160- kolców.
Na lodzie: 5/5
Na śniegu: 4/5
Na asfalcie: 5/5
Zalety:
- Można łatwo dostosować rower do panujących warunków
- Poczucie bezpieczeństwa na śniegu i lodzie
Wady:
- z nakładką zimową bardzo ciężkie
Schwalbe Marathon Winter Plus
Opony kolcowane (240 kolców) o agresywnym bieżniku, pasek odblaskowy.
Na lodzie: 4/5
Na śniegu: 4/5
Na asfalcie: 2/5
Zalety:
- Krótkie drogi hamowania na lodzie
Wady:
- Nieco niepewne zachowanie na oblodzonych łukach
- Głośna, nieprzyjemna jazda po asfalcie
Continental Contact Spike 240
Opony kolcowane (200 kolców), wyposażone w pasek odblaskowy.
Na lodzie: 5/5
Na śniegu: 4/5
Na asfalcie: 2/5
Zalety:
- Dobre prowadzenie w zakrętach i krótkie drogi hamowania
- pewne zachowanie na śniegu
Wady:
- Niepewne zachowanie na łukach na asfalcie
Kenda Klondike Skinny
Opony kolcowane (100 kolców) z bieżnikiem o grubych kostkach.
Na lodzie: 5/5
Na śniegu: 4/5
Na asfalcie: 2/5
Zalety:
- Dobre wyniki w próbach hamowania
- Bezpieczne zachowanie na śniegu
Wady:
- Niepewne zachowanie na łukach i na lodzie
- Bardzo głośne i niekomfortowe na asfalcie
Schwalbe Marathon GT 365
Opony zimowe z bieżnikiem ze specjalnej mieszanki dostosowanej do pracy przy niskich temperaturach. Pas odblaskowy. Dopuszczone do użytku w szybkich rowerach elektrycznych.
Na lodzie: 3/5
Na śniegu: 4/5
Na asfalcie: 4/5
Zalety:
- Pozytywne wrażenia na lodzie, również na łukach
Wady:
- Ciężkie
Continental Top Contact Winter
Opony zimowe z bieżnikiem o drobnych lamelach, ze specjalnej mieszanki dostosowanej do pracy przy niskich temperaturach. Pas odblaskowy. Dopuszczone do użytku w szybkich rowerach elektrycznych.
Na lodzie: 3/5
Na śniegu: 4/5
Na asfalcie: 5/5
Zalety:
- Dobra przyczepność na śniegu
- Dobre zachowanie na asfalcie
Veloplus Wintertour
Opony zimowe o niezbyt agresywnym bieżniku wykonanym ze specjalnej mieszanki dostosowanej do pracy przy niskich temperaturach. Pas odblaskowy.
Na lodzie: 3/5
Na śniegu: 3/5
Na asfalcie: 5/5
Zalety:
- Wysoki komfort toczenia na asfalcie
- Bardzo lekkie
Wady:
- Niepewne zachowanie na łukach
Michelin Star Grip
Opony zimowe o drobnych kostkach bieżnika wykonane ze specjalnej mieszanki dostosowanej do pracy przy niskich temperaturach. Pas odblaskowy.
Na lodzie: 3/5
Na śniegu: 4/5
Na asfalcie: 4/5
Zalety:
- Dobra przyczepność na śniegu
- Dobre zachowanie na zakrętach na lodzie
Nokian Rollspeed W
Opony zimowe o agresywnym bieżniku, ze specjalnej mieszanki dostosowanej do pracy przy niskich temperaturach.
Na lodzie: 3/5
Na śniegu: 4/5
Na asfalcie: 4/5
Zalety:
- Dobre wrażenia z jazdy na lodzie
Wady:
- Poczcie niepewności na śniegu