Nie warto na tym oszczędzać - koszt sprawdzenia zawieszenia jest mini-malny w stosunku do zagrożeń, jakie niesie jazda autem ze źle ustawionymi kołami.Chodzi o to, żeby zawieszenie i układ kierowniczy były ustawione tak, aby koła prowadzone były pod odpowiednimi kątami względem drogi. Najczęściej kontroluje się i ustawia zbieżność kół, czyli ich ustawienie względem osi wzdłużnej pojazdu. Wbrew pozorom koła nie zawsze są ustawiane równolegle. W autach z napędem na przednią oś najczęściej położone są rozbieżnie. Pod wpływem sił działających na napędzaną oś koła w trakcie jazdy zbiegają się do środka, ustawiając się równolegle. Odwrotnie sprawa wygląda w przypadu samochodów z napędem przekazywanym na koła tylne. Najczęściej przednie koła położone są w takich autachzbieżnie, ponieważ w trakcie jazdy mają tendencję do "rozjeżdżania się".Ważny jest również kąt pochylenia koła, czyli jego ustawienia względem jezdni w płaszczyźnie pionowej, oraz kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Ilość parametrów podlegających regulacji zależy od konkretnego typu zawieszenia. Poza okresową kontrolą według zaleceń producenta geometrię zawieszenia trzeba sprawdzić i wyregulować po wszelkich naprawach zawieszenia i układu kierowniczego. Nawet pozornie niewielkie stłuczki i uszkodzenia blacharskie są również wystarczającym "pretekstem". W razie wątpliwości stan zawieszenia warto sprawdzić nawet po wpadnięciu w większą dziurę w jezdni czy zbyt gwałtownym najechaniu na krawężnik. Niepokojące objawyPopiskiwanie opon przy pokonywaniu zakrętów z normalna prędkością, znoszenie na prostej, tzw. pły-wanie po drodze to symptomy sugerujące konieczność dokonania naprawy lub przynajmniej regulacji elementów układu jezdnego. Przed decyzją o "ponadplanowej" wizycie w warsztacie we własnym zakresie można wykluczyć inną przyczynę podobnych objawów: wystarczy sprawdzić ciśnienie w oponach. Tanio czy porządnie?Coraz więcej warsztatów ma nowoczesne, komputerowe urządzenia do ustawiania geometrii kół. Pozwalają one na dokładne sprawdzenie położenia elementów zawieszenia przy wszystkich kołach samochodu. Mniejsze możliwości mają warsztaty wyposażone w urządzenia starszej generacji. Często nie dysponują aktualną dokumentacją dotyczącą parametrów zawieszeń, a nowoczesnych aut nie da się ustawić "na oko"! Lepiej nie korzystać z usług serwisów polecających jedynie pomiar geometrii przedniej osi. Nawet, jeśli istnieje możliwość regulacji tylko przy zawieszeniu przednim, to i tak należy dokonać pomiaru geometrii kompletnego układu jezdnego. Jeżeli samochód ma skrzywioną strukturę nośną nadwozia, samo ustawienie zbieżności zgodnie z wymogami producenta nie rozwiąże problemu. Tu zaczyna się liczyć przede wszystkim wiedza i doświadczenie mechanika: odchylenie tylnej, nieregulowanej osi musi zostać skorygowane przez odpowiednie ustawienie parametrów osi przedniej. Nowoczesne urządzenia są w stanie wychwycić nawet niewielkie niewłaściwe odchylenia kół obu osi. Dzięki temu pozwalają zdemaskować np. źle wykonane naprawy powypadkowe lub deformacje wynikające ze zużycia nadwozia. Warunkiem prawidłowego ustawienia geometrii zawieszenia jest jednak przede wszystkim sprawne zawieszenie pozbawione luzów i innych uszkodzeń. Na tych naprawach też nie warto oszczędzać.
Ważne są cztery koła
Przyspieszone i nierównomierne zużycie opon, niepewne prowadzenie na zakrętach, znoszenie na prostej - to tylko niektóre z objawów nieprawidłowej geometrii układu jezdnego. Większość producentów samochodów zaleca regular-ną kontrolę zawieszenia, raz w roku.