Auto Świat Porady Eksploatacja Wosk płynny, wosk twardy, powłoka ceramiczna — co wybrać, żeby chronić lakier auta?

Wosk płynny, wosk twardy, powłoka ceramiczna — co wybrać, żeby chronić lakier auta?

Preparaty zrobione głównie na bazie wosku to drobny margines rynku, ale środków zawierających domieszkę wosku i nazywanych "woskami do lakieru" są setki. Są też tzw. woski syntetyczne i trwałe powłoki ceramiczne do lakieru, a każdy z tych preparatów ma swoje wady i zalety. Żeby dobrze wybrać, trzeba znać wady i zalety różnych rozwiązań, a także wiedzieć, jaki efekt chcemy uzyskać.

Nakładanie powłoki ceramicznej
Auto Świat
Nakładanie powłoki ceramicznej
  • Większość wosków w płynie aplikuje się łatwo i szybko, ale efekty tej pracy wystarczają na krótko
  • Prawdziwy wosk Carnauba do lakieru daje znakomite efekty wizualne, ale jego aplikacja wymaga dużego wysiłku i staranności
  • Powłoka ceramiczna nie upiększa samochodu, ale chroni go przez długi czas, zapewniając efekt odpychania wody

Lakier nowego samochodu jest nowy przez krótką chwilę, a mniej lub bardziej widoczne ślady zużycia pojawiają się po pierwszym myciu, zwłaszcza jeśli jest to mycie na myjni automatycznej. To dlatego, że zewnętrzna powłoka lakieru jest dość miękka, łatwo się rysuje. Lakiery współczesnych aut mają twardość – biorąc za punkt odniesienia "ołówkową" skalę twardości: B (miękkie), HB (średnio twarde) i F (prawie twarde). Trzeba jednak podkreślić, że nie ma żadnej normy, która mówiłaby o minimalnej twardości lakieru samochodowego – jedni producenci lakierują auta lepiej, inni gorzej.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji