W miarę jak samochody stają się coraz bardziej nowoczesne, przyzwyczailiśmy się, że są niezawodne i praktycznie nie wymagają obsługi. To prawda, ale nie oznacza to, że w ogóle nie trzeba na nic zwracać uwagi. Do tych czynności, o których kierowca nie może zapominać, należy wyważenie kół. - Jak kierowca może poznać, że koła w jego samochodzie są niewyważone? - Najważniejszy objaw, którego nie sposób nie zauważyć, to drgania zakłócające działanie układu kierowniczego. Te drgania odczuwane na kierownicy będą pojawiały się zarówno podczas jazdy, jak i hamowania. Rozpozna je nawet mało doświadczony kierowca.- Drgania może wywołać także zła nawierzchnia drogi.- Tak, ale drgania pochodzące od nawierzchni będą się zmieniały, a na lepszym odcinku zupełnie ustaną. Natomiast przy niewyważonych kołach drgania kierownicy odczuwane będą cały czas, nawet na drodze gładkiej jak stół. - Kiedy zatem należy wyważać koła?- Za każdym razem, kiedy opona zdejmowana jest z felgi (na przykład po naprawie opony po przebiciu). Także po jeździe w trudnych warunkach, po bardzo złych drogach, po wertepach, po wpadnięciu w większą dziurę, gwałtownym wjechaniu na wysoki krawężnik itp. W takich sytuacjach ciężarki wyważające przymocowane do felgi mogły oderwać się. Po jeździe w trudnym terenie, w błocie, w głębokim śniegu należy też sprawdzić, czy na feldze nie osadziło się zaschnięte błoto. Może ono działać tak jak ciężarek i powodować efekt niewyważenia. - Na czym polega wyważenie statyczne oraz dynamiczne kół samochodu?- Statyczne polega na wyważeniu koła wokół jego osi obrotu. Obraca się kołem i sprawdza, czy za każdym razem zatrzymuje się w innej pozycji. Jeśli zawsze w tym samym miejscu - jest niewyważone. Wtedy po przeciwnej stronie należy zamocować ciężarek równoważący to niewyważenie. Natomiast dynamiczne wyważenie to sprawdzenie, czy koło nie ma "bicia" na boki. Niweluje się je również odpowiednim ciężarkiem. W autach osobowych ciężarki mają wagę od 5 do 120 gramów. W ciężarowych, gdzie koła są znacznie większe i cięższe, ciężarki ważą nawet do kilkuset gramów. Na felgi stalowe ciężarki mocuje się za pomocą zacisku. Na felgach z lekkich stopów, głównie z powodów estetycznych, przykleja się je od wewnątrz felgi.- Czy należy wyważać koła przednie, czy także tylne? - Niewyważenie kół przednich spowoduje drgania odczuwalne na kierownicy. Będą się wówczas szybciej zużywały opony, amortyzatory, przeguby, sworznie układu kierowniczego, łożyska kół. Nie mniej ważne jest także wyważenie kół tylnych. Ale z praktyki wiadomo, że koła przednie częściej tracą wyważenie. Chciałbym namówić Czytelników "Auto ŚWIATA", aby nie oszczędzali na wyważaniu kół. Nie jest to drogie, a zapewnia komfort i bezpieczeństwo. Rozmawiał: Roman Dębecki
Wyważanie kół
- Panie doktorze, podkreśla pan duży wpływ prawidłowego wyważenia kół na bezpieczeństwo jazdy. Dlaczego jest to tak ważne?- Wyważenie kół ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale także na trwałość opon i innych elementów zawieszenia samochodu.