Oferta tanich samochodów na polskim rynku jest dość bogata. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że ponad połowa z nich to kilkunastoletnie wraki. Nie znaczy to jednak, że nie uda się nam znaleźć jakiegoś w miarę sprawnego auta.

Nie patrz na przebieg

Przy tak starych egzemplarzach nie należy zbyt mocno sugerować się przebiegiem, który z założenia musi być bardzo duży. Naszą uwagę powinny zwrócić ogłoszenia, w których sprzedawca informuje np. o dokonanych naprawach. Nie brakuje aut będących świeżo po wymianie rozrządu i układu wydechowego. Wśród oferowanych samochodów zdarzają się też takie, które od samego początku należą tylko do jednego właściciela. Przykładem niech będzie kupiona w polskim salonie Skoda Felicia z 1997 roku. Samochód w dobrym stanie, z przebiegiem 162 tys. km kupimy już za 2700 zł. Nieco taniej, bo za 2600 zł dostaniemy w Polsce dobrze wyposażonego Forda Escorta z 1995 roku, z dwiema poduszkami i centralnym zamkiem. Wartym rozważenia jest też zakup 12-letniego Peugeota 306 za 3 tys. zł z silnikiem po przeglądzie.

Okazje z Niemiec

Po tanie auto możesz się też wybrać do Niemiec. Rozważając kupno samochodu za naszą zachodnią granicą weź pod uwagę koszty, jakie będziesz musiał ponieść, sprowadzając takie auto do kraju. Same opłaty w Polsce wyjdą cię gdzieś w granicach 1000 zł. Akcyza przy tak tanim aucie nie przekroczy co prawda 100 zł, ale już sama opłata recyklingowa wyniesie 500 zł, do tego koszty rejestracji - 260 zł, przegląd techniczny - 100 zł  i kilkadziesiąt złotych na tłumaczenie dokumentów. Na tym jednak nie koniec. Już na samym początku czeka cię niemały wydatek na zakup tablic wywozowych i ubezpieczenia w Niemczech, który wyniesie około 120 euro. Do tego trzeba jeszcze doliczyć gotówkę na sfinansowanie wyjazdu po samochód. Można założyć, że koszty wyjazdu i ewentualnego noclegu zamkną się w kwocie 500 zł. Reasumując, całkowity koszt sprowadzenia taniego auta z Niemiec po uwzględnieniu wszystkich opłat wyniesie około 2 tys. zł. Aby zmieścić się w założonym wcześniej budżecie rzędu 3 tys. zł, w Niemczech musimy znaleźć pojazd w cenie około 250 euro.

Najlepiej szukać samochodów z wygasającą datą przeglądu. To właśnie takie auta wypadają cenowo najlepiej. Wielu Niemców pozbywa się starych samochodów za grosze, aby nie ponosić wysokich kosztów napraw. Nie da się ich ominąć ze względu na wyśrubowane niemieckie normy, które są weryfikowane podczas badania technicznego.

Ceny najtańszych samochodów na niemieckim rynku zaczynają się dosłownie od 1 euro. Nas interesować będą auta w przedziale 250-300 euro. Niestety, za taką cenę trudno dostać w Niemczech samochód w podobnej kategorii wiekowej, co w Polsce. Większość dostępnych tam pojazdów pochodzi z rocznika 1991-94. Podczas gdy u nas za cenę 3 tys. zł spokojnie kupisz 12-13-letni samochód. Przykładem niech będzie Ford Fiesta z 1995 roku, którego dostaniemy w Niemczech za 299 euro. W Polsce za te same pieniądze (po uwzględnieniu kosztów importu) kupimy już nowszy model tego samochodu, bo z 1997 roku. Wyróżniającą się marką wśród tanich modeli zarówno w Niemczech, jak i u nas jest właśnie Ford Fiesta i Escort z lat 95-97, to chyba najbardziej dostępne auta w naszej cenie. Jest też dużo Volkswagenów, głównie modeli Golfa i Polo. Za 300 euro dostaniemy auta z roczników 1988-1992.

Na korzyść Niemiec przemawia fakt, że dostępne tam samochody są znacznie lepiej wyposażone od tych oferowanych na polskim rynku. Bez problemu dostaniemy tam np. 15-letniego Citroena z dwiema poduszkami, ABS i centralnym zamkiem. Łatwiej niż w Polsce można tam trafić na pojazd bezwypadkowy. Trzeba też pamiętać, że w latach 90-tych trafiło do Polski wiele składaków.

Wybrane oferty z Polski

Ford Escort 1.3 benzyna, 1995 r., 118 tkm, aluminiowe felgi, centralny zamek, dodatkowy komplet opon, immobilizer, 2 poduszki, tapicerka welurowa

Cena: 2600 zł

Skoda Felicia 1.3 benzyna, 1997 r., 162 tkm, kupiony w polskim salonie, pierwszy właściciel, autoalarm, centralny zamek, dzielone siedzenia, immobilizer, radiomagnetofon, tapicerka welurowa

Cena: 2700 zł

Ford Fiesta 1,8 Diesel, 1997r., 145 tkm, centralny zamek, dzielone siedzenia, elektryczne lusterka, elektryczne szyby, 2 poduszki, wspomaganie kierownicy

Cena: 2950 zł

Seat Ibiza 1.4 benzyna, 1997r., 190 tkm, autoalarm, immobilizer, poduszka, wspomaganie kierownicy

Cena: 2950 zł

Peugeot 306 hatchback 1.4 benzyna, 1998r., 180 tkm, silnik po przeglądzie, dodatkowy komplet opon, elektryczne szyby

Cena: 3000 zł

Wybrane oferty z Niemiec

Citroën Xantia 1.6 benzyna, 1995r., 185 tkm, ABS, centralny zamek, elektryczne szyby.

Cena: 250 euro

Fiat Brava 1.6 16V benzyna, 1997r., 102 tkm, elektryczny szyby, centralny zamek, aluminiowe felgi

Cena: 250 euro

Opel Corsa City benzyna, 1995r., 154 tkm, zimowe opony

Cena: 290 euro

Ford Fiesta 1.3i benzyna 1995r., 126 tkm, poduszka, centralny zamek, elektryczny szyby

Cena: 299 euro

Ford Escort Turnier 16V, 1998 r., 173 tkm, ABS, elektryczne szyby, szyberdach, wspomaganie kierownicy, centralny zamek

Cena: 300 euro