• Wakacje w kamperze to nie jest najtańszy sposób na spędzanie urlopu
  • Koszty wynajmu nowego kampera nie dość, że są wysokie, to jeszcze mogą wzrosnąć, jeśli wynajmujący nie doczyta tego, co w umowach napisane jest drobnym druczkiem
  • Przed wynajęciem auta należy sprawdzić, co dokładnie obejmuje oferta, a za co trzeba dodatkowo zapłacić
  • Więcej o autach kempingowych przeczytasz w dodatku do wydania nr. 23-24 Auto Świata

Oferta wypożyczalni jest dosyć zróżnicowana – można wynająć zarówno niewielkie i poręczne auta, takie jak Volkswagen California czy Mercedes Marco Polo, średniej wielkości kamper-vany, jak i kampery integralne, zapewniające komfortowe warunki i wszelkie wygody nawet 6-osobowej rodzinie.

Niemal wszystkie auta dostępne w polskich wypożyczalniach mogą być prowadzone przez kierowców z prawem jazdy kategorii B, choć firmy z reguły przewidują pewne ograniczenia, np. w większości z nich auta nie wynajmie osoba w wieku poniżej 26 lat (są i wypożyczalnie, w których minimalny wiek wynajmującego to 30 lat) lub świeżo po zrobieniu prawa jazdy (wymagany staż za kierownicą to czasem nawet 5 lat!).

Przeglądając oferty różnych firm i porównując ceny i warunki wynajmu, warto zwrócić uwagę m.in. na:

  • wiek udostępnianych pojazdów. Najtańsze są z reguły oferty firm dysponujących starszymi modelami, bo te auta dawno się już zamortyzowały;
  • czy cena w ofercie jest netto, czy brutto i czy dotyczy ona okresu, na który chcecie wynająć pojazd;
  • jakie są dodatkowe opłaty, np. za przygotowanie pojazdu;
  • ile wynosi kaucja i kiedy jest zwracana, jakie mogą być potrącenia;
  • jak są rozliczane ewentualne szkody, jakie ubezpieczenie jest w cenie wynajmu i ile wynosi udział własny;
  • czy umowa przewiduje limity przebiegu (zwykle to 200-400 km na dobę), a jeśli tak, to ile kosztuje ich przekroczenie;
  • czy trzeba dopłacić za wyposażenie kampera w takie akcesoria, jak choćby stolik i krzesła czy butle gazowe;
  • ile wynosi opłata za rezerwację i z jakim wyprzedzeniem można zgłosić rezygnację z wynajmu, żeby jej nie stracić; 
  • czy firma dopuszcza wyjazd w miejsce, w które się wybieracie – np. pewne wypożyczalnie mają obostrzenia dotyczące wyjazdu kamperem na festiwale, koncerty czy inne imprezy masowe, np. zgadzają się wyłącznie na parkowanie pojazdów na parkingach strzeżonych.

W większości wypożyczalni oferowane kampery są nowe lub niemal nowe – dominują wyleasingowane pojazdy na gwarancji. Koszt wynajmu zależy od kilku czynników. Najważniejszym jest oczywiście rodzaj wynajmowanego pojazdu. Im droższy i bardziej komfortowy model, tym oczywiście wynajem będzie więcej kosztował.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na cenę jest to, w jakim sezonie zamierzacie wynająć auto – większość wypożyczalni dzieli rok na sezony niski, średni i wysoki. Tyle że w różnych firmach kalendarze mogą się nieco różnić – wakacje, długie weekendy, ferie i popularne święta to niezależnie od pory roku sezon wysoki, w którym stawka może być nawet o połowę wyższa niż w sezonie niskim! Jeśli więc nie jesteście przywiązani do konkretnego terminu, to czasem przesunięcie urlopu o kilka dni czy tygodni pozwala zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych.

Na koszt wynajmu wpływa również okres, na który zaplanujecie wynająć pojazd. W tym sezonie z racji olbrzymiego zainteresowania niektóre firmy generalnie nie przyjmują rezerwacji na okres krótszy niż tydzień, inne ograniczają się do znacznego podwyższenia opłaty.

Poza kosztem wynajmu pojazdu oraz paliwem, trzeba też uwzględnić koszt opłat na kempingach – nie zawsze da się nocować na dziko Foto: Auto Świat
Poza kosztem wynajmu pojazdu oraz paliwem, trzeba też uwzględnić koszt opłat na kempingach – nie zawsze da się nocować na dziko

Liczymy koszt wynajmu kampera

Jak to wygląda w praktyce? Oto przykładowe ceny! Koszt wynajęcia komfortowego kampera półintegralnego z miejscem do spania dla 4 osób to ok. 700 zł brutto na dobę, przy wynajmie co najmniej na tydzień. W ramach złożenia rezerwacji wymagana jest opłata rezerwacyjna – z reguły im bardziej odległy termin, tym jest ona niższa, ale trzeba się liczyć z tym, że może to być np. 20-30 proc. ceny wynajmu.

W przypadku rezerwacji na kilka dni przed planowanym wyjazdem firma może zażyczyć sobie wpłaty całej kwoty z góry. Do tego trzeba się przygotować na wpłacenie kaucji na pokrycie ewentualnych szkód – w przypadku nowych kamperów z wyższej półki to najczęściej 4-5 tys. zł. Dochodzą też opłaty m.in. za przygotowanie pojazdu (zwykle 150-350 zł), podstawienie we wskazane miejsce, udostępnienie dodatkowego wyposażenia.

Oznacza to, że żeby wynająć rodzinnego kampera na dwa tygodnie, trzeba najpierw zamrozić ponad 15 tys. zł (sam koszt wynajmu do zapłacenia z góry to w naszym przypadku 9800 zł, plus kaucja i opłaty dodatkowe). A to przecież wcale nie koniec wydatków, bo jazda też kosztuje, i to często niemało, do rachunku trzeba również doliczyć koszty kempingów, opłaty za autostrady i oczywiście, wydatki na jedzenie i inne przyjemności. Dobry hotel jest zwykle znacznie tańszy!

Dla dwojga duży kamper zapewnia mnóstwo miejsca – przy wyjazdach z dziećmi czy znajomymi robi się ciasno Foto: Auto Bild / Auto Bild
Dla dwojga duży kamper zapewnia mnóstwo miejsca – przy wyjazdach z dziećmi czy znajomymi robi się ciasno

Ile kosztuje jazda kamperem?

Ile kosztuje sama jazda kamperem? Tu dużo zależy od rodzaju pojazdu, temperamentu kierowcy i wybranej trasy. Jeżeli planujecie naprawdę długą objazdówkę, nie powinniście ignorować zużycia paliwa, a przede wszystkim ewentualnych dopłat za przekroczenie limitu kilometrów – warto dokładnie wszystko przeliczyć przed wybraniem konkretnej oferty.

Na dłuższe trasy lepiej wybrać nieco mniej komfortowe kampervany, które są bardziej poręczne i mają mniejsze opory aerodynamiczne – da się nimi podróżować z prędkościami podobnymi jak w przypadku aut osobowych, a w przypadku rozsądnej jazdy większość aktualnych modeli mieści się w 10 litrach oleju napędowego na 100 km. Jadąc dużym i wygodnym kamperem integralnym, będziecie w zasadzie skazani na prawy pas i jazdę wśród ciężarówek – a i tak zużycie paliwa będzie prawdopodobnie wyższe niż w przypadku kampervanów.

Kamperem podróżuje się znacznie wolniej niż osobówką, trzeba się też liczyć z wyższymi kosztami paliwa Foto: Auto Bild
Kamperem podróżuje się znacznie wolniej niż osobówką, trzeba się też liczyć z wyższymi kosztami paliwa

Obejrzyj kampera przed odbiorem z wypożyczalni

Kiedy już znajdziecie interesującą was ofertę w akceptowalnej cenie, nadal powinniście zachować czujność. W chwili odbioru zarezerwowanego pojazdu trzeba koniecznie bardzo dokładnie go obejrzeć. Jeśli widać jakiekolwiek uszkodzenia, zabrudzenia, czy choćby ślady papierosów w popielniczce, należy natychmiast to zgłosić i wpisać do protokołu odbiorczego – w przeciwnym razie przy zwrocie może się okazać, że firma potrąci część lub całość kaucji! W niektórych firmach „opłata dodatkowa” za palenie papierosów w kamperze to nawet 2 tys. zł!

Kiedy możesz stracić kaucję?

Odbierany z wypożyczalni kamper powinien być sprawny, czysty (w dzisiejszych czasach firmy obiecują zwykle nawet jego dezynfekcję), zatankowany do pełna i wyposażony we wszystko, co potrzebne do jego użytkowania, czyli m.in. gaz w butlach oraz „chemię” do pokładowej toalety (za dopłatą). Zbiorniki na wodę szarą (ścieki po myciu) i ścieki z toalety powinny być puste!

W przypadku wyjazdów na kempingi z odpowiednim zapleczem można zrezygnować z napełniania zbiorników na czystą wodę do pełna – nie ma sensu niepotrzebnie wozić czegoś, czego brak będzie można łatwo uzupełnić na miejscu. Uwaga! W czasie zwrotu kampera wszystko to zostanie również skontrolowane – większość firm wymaga, żeby auto wróciło z pełnym bakiem i opróżnionymi zbiornikami na ścieki. Jeśli o tym zapomnicie, koszty będą duże, np. 250 zł dopłaty za nieopróżnioną toaletę chemiczną, 200 zł za pełny zbiornik z wodą szarą, 150 zł za dotankowanie plus koszt zatankowanego paliwa. Opłaty mogą też być pobierane np. w przypadku zwrotu brudnego auta albo gdy trzeba będzie usunąć z jego wnętrza ślady sierści psa.

Zatankuj kampera przed zwrotem – jeśli tego nie zrobisz, wypożyczalnia za dotankowanie pobierze wysoką prowizję. Foto: Auto Bild
Zatankuj kampera przed zwrotem – jeśli tego nie zrobisz, wypożyczalnia za dotankowanie pobierze wysoką prowizję.

Przyda się szkolenie z obsługi

W chwili odbioru pojazdu warto też poprosić o szkolenie z jego obsługi (to wcale nie takie łatwe!) i dokładnie ustalić termin, a nawet godzinę zwrotu – w wielu wypożyczalniach zwrot pojazdu poza standardowymi godzinami wiąże się z kilkusetzłotową dopłatą, a zwrot auta po terminie kosztuje znacznie więcej niż tylko koszt kolejnej rozpoczętej doby wynajmu.

Ponieważ kamper ma gabaryty zbliżone do ciężarówki, warto się też zaopatrzyć w akcesorium, bez którego większość kierowców aut ciężarowych nie wyobraża sobie jazdy – czyli w CB-Radio. Dlaczego? Bo od innych „dużych mobilków” lepiej niż z nawigacji można się dowiedzieć, np. którędy da się przejechać autem o takich gabarytach, gdzie znaleźć miejsce na bezpieczny postój czy zjeść smaczny obiad.

Chcesz dowiedzieć się więcej o kamperach i caravaningu? Do wydania 23-24 Auto Świata przygotowaliśmy specjalny dodatek, w którym m.in. doradzamy jak wypożyczyć kampera, informujemy ile trzeba wydać na własny dom na kółkach i jak zaplanować wyjazd. W tym sezonie wakacje w kamperze to najbezpieczniejsza forma spędzenia urlopu. Zapraszamy do kiosków i innych dobrych punktów sprzedaży prasy. Foto: Auto Świat
Chcesz dowiedzieć się więcej o kamperach i caravaningu? Do wydania 23-24 Auto Świata przygotowaliśmy specjalny dodatek, w którym m.in. doradzamy jak wypożyczyć kampera, informujemy ile trzeba wydać na własny dom na kółkach i jak zaplanować wyjazd. W tym sezonie wakacje w kamperze to najbezpieczniejsza forma spędzenia urlopu. Zapraszamy do kiosków i innych dobrych punktów sprzedaży prasy.