- Volkswagen California 6.1, który mieliśmy okazję testować to najbogatsza odmiana Ocean, ze 150-konnym dieslem oraz z dwusprzęgłową skrzynią biegów
- Samochód ma na pokładzie nie tylko rozkładane stoliki czy krzesła, lecz także szafki, kuchenkę oraz lodówkę
- W kamperze mogą nocować cztery osoby – dwie na tapczanie na dole i dwie na rozkładanej leżance umieszczonej ponad częścią mieszkalną
- Volkswagen California 6.1 to komfortowy kamper
- Volkswagen California 6.1 – przestrzeni pod dostatkiem
- Volkswagen California 6.1 – kompletne wyposażenie turystyczne
- Volkswagen California 6.1 – musi wystarczyć 150 KM
- Volkswagen California 6.1 – komfortowo resoruje
- Volkswagen California 6.1 – naszym zdaniem
- Volkswagen California 6.1 – osiągi
- Volkswagen California 6.1 – dane techniczne
Kamper to marzenie wielu kierowców. Kojarzy się on z wolnością i swobodą podczas wakacyjnych wojaży. W dodatku nie tylko umożliwia dotarcie do dowolnego miejsca na wakacyjnym szlaku, lecz także pozwala na nocleg w przygodnym terenie, a zatem uniezależniamy się od hoteli.
Jednak kamper, z racji gabarytów najczęściej okazuje się nieporęczny podczas codziennej jazdy. Tymczasem Volkswagen California 6.1 jest inny, bo sprawdza się także na co dzień. Przekonajcie się dlaczego.
- Zobacz również: Volkswagen Crafter Camper – podróż po Norwegii
Od 2021 roku w ofercie jest Volkswagen Multivan T7. Tymczasem aktualnie oferowany Volkswagen California w dalszym ciągu bazuje na odmianie 6.1 produkowanej od 2019 r. Pomimo pokaźnych gabarytów (dł. 4904 mm) nadwozie pojazdu nie wygląda na przysadziste. Także podczas prowadzenia nie ma się wrażenia jazdy tak dużym pojazdem, a to sprawia, że jazda po mieście nie stanowi poważnego problemu.
Ok, nie jest to oczywiście pojazd w pełni poręczny w takich warunkach, ale podobną długość nadwozia co California mają kombi klasy wyższej. Skoro nimi można podróżować na co dzień (także w mieście) to kamper też sobie poradzi w takich warunkach. Tak naprawdę niedogodności związane z gabarytami Californii odczuwaliśmy tylko podczas poszukiwania luki parkingowej.
Volkswagen California 6.1 to komfortowy kamper
Podczas testu doceniliśmy wysoki komfort jazdy. To nie tylko zasługa dopracowanego zawieszenia, które dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, lecz także wygodnych siedzeń. Pochwały należą także za komfortową pozycję za kierownicą oraz łatwą obsługę urządzeń pokładowych. Ta ostatnia zaleta to zasługa tradycyjnych pokręteł i przycisków oraz dotykowego ekranu z łatwym do opanowania menu.
W przypadku Volkswagena Californii 6.1 w samych superlatywach można wypowiadać się o przestronności wnętrza. Z przodu jest bardzo wygodnie, a z tyłu mamy pod tym względem wręcz nadmiar szczęścia. Jeżeli przesunie się kanapę maksymalnie do przodu, to i tak miejsca na nogi jest tyle, co w luksusowej limuzynie.
Volkswagen California 6.1 – przestrzeni pod dostatkiem
Z kolei po odsunięciu siedzenia do tyłu powstaje niemal mały pokój. Przestrzeń na wysokość to klasa sama w sobie, bo w tym aucie można niemal stanąć wyprostowanym, a nawet całkiem wyprostować się, gdy podniesiemy dach, pod którym schowano drugie miejsce noclegowe.
Możliwość jazdy na co dzień to jedno, ale Volkswagen California 6.1 z racji przeznaczenia ma znacznie więcej atutów, które predestynują pojazd do dalekich, wakacyjnych wyjazdów całą rodziną.
Zacznijmy od możliwości noclegowych. W tym aucie wygodnie wyśpią się cztery osoby – dwie na rozkładanej kanapie na dole, a dwie w rozkładanym namiocie na… dachu. Na obu leżankach jest wygodnie, ale w przypadku dolnego posłania dostrzegliśmy pewne ograniczenie.
Volkswagen California 6.1 – kompletne wyposażenie turystyczne
Testowana wersja Ocean ma bogate wyposażenie, w skład którego oprócz dwóch rozkładanych stolików czy krzeseł dochodzą jeszcze szafki umieszczone w tylnej części obok bagażnika, lodówka, kuchenka czy zlewozmywak. To przydatne elementy, ale jednocześnie uszczuplają one ilość miejsca na kanapie.
Gdy testowaliśmy Volkswagena Californię 6.1, ale w bazowej odmianie Beach, to oprócz stolików i krzeseł była tylko rozkładana kuchenka z miejscem do przygotowywania posiłków. Tym samym wyposażenie było uboższe, ale udało się wygospodarować więcej miejsca na szerokość na dolnej leżance. No cóż, coś za coś…
Podczas postoju przydatnym elementem jest markiza (2805 zł), dzięki której zwiększa się w pewnym sensie mieszkalna część. Można schować się pod nią przed deszczem czy nadmiernym słońcem. To taki substytut zadaszonego tarasu.
Volkswagen California 6.1 – musi wystarczyć 150 KM
Pod maską testowanego Volkswagena Californii 6.1 pracuje 150-konny turbodiesel. Nie jest to dużo jak na pojazd o masie przekraczającej 2,5 tony. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu trudno mówić o porywającym przyspieszeniu.
- Dowiedz się więcej: Volkswagen T6 California – nie tylko na wakacyjne wyjazdy
Z drugiej strony dynamika okazuje się w zupełności wystarczająca do sprawnego przemieszczania się, tym bardziej że w przypadku kampera nie oczekuje się możliwości sprinterskich. Za to prosilibyśmy o nieco niższe zapotrzebowanie na paliwo. Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 8 l/100 km, a tymczasem podczas testu auto potrzebowało przeciętnie półtora litra więcej (9,5 l/100 km).
Zastrzeżeń nie mieliśmy za to do pracy dwusprzęgłowej przekładni. Niezależnie czy lekko, czy też mocno wciskaliśmy pedał gazu, skrzynia delikatnie zmieniała przełożenia. W przypadku próby dynamicznej jazdy biegi włączane były bez chwili zwłoki.
Volkswagen California 6.1 – komfortowo resoruje
Mocną stroną testowanego Volkswagena Californii 6.1 okazał się układ jezdny. Na pokładzie znalazło zawieszenie DCC z wyborem profilu jazdy. W komfortowym trybie auto perfekcyjnie radzi sobie z tłumieniem nierówności i, co ważne nie buja się przy tym nadmiernie na wybojach czy w trakcie pokonywania zakrętów.
Z kolei wybranie sportowego ustawienia pozwala na precyzyjne prowadzenie na zakrętach bez nadmiernych przechyłów karoserii. Jednak naszym zdaniem do charakteru auta i do zrelaksowanej jazdy bardziej pasuje komfortowe ustawienie.
Volkswagen California 6.1 to dowód na to, że podróżowanie kamperem nie jest sposobem na obniżenie rachunków za noclegi. Co z tego, że nie będziemy za nie płacili (jeżeli zatrzymamy się w przygodnym terenie) lub zapłacimy niską cenę za kamping, skoro najpierw musimy zainwestować w mobilny domek, a ten jest bardzo drogi. Nasz testowy egzemplarz to wydatek 324 930 zł, a po uwzględnieniu cen opcji – 389 430 zł.
Volkswagen California 6.1 – naszym zdaniem
Dzięki nieprzesadnie dużym gabarytom Volkswagen California 6.1 sprawdzi się nie tylko w trakcie wakacyjnych wojaży, lecz także podczas codziennej jazdy. Pamiętajcie jednak, że zanim będziecie cieszyli się podróżowaniem, musicie bardzo dużo zainwestować, bo auto jest drogie. Korzystanie z kampera to nie sposób na obniżenie kosztów podróży, ale raczej styl życia.
Volkswagen California 6.1 – osiągi
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
Spalanie (WLTP) średnie | 8,0 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 210 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1000 km |
Volkswagen California 6.1 – dane techniczne
Silnik | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa | 1968 ccm |
Moc maksymalna | 150 KM przy 3250 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 340 Nm przy 1500 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 7 |
Dł./szer./wys. | 4904/1904/1990 mm |
Rozstaw osi | 3000 mm |
Masa własna | 2574 kg |
Ładowność | 426 kg |
Maksymalna masa przyczepy hamow./niehamow. | 2500/750 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 80 l |
Cena standardowa/po doposażeniu | 324 930/389 430 zł |
Galeria zdjęć
Zawieszenie dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni
Składanie i rozkładanie markizy okazuje się bardzo łatwe
Maksymalnie autem można jechać 182 km/h
Elektrohydraulicznie sterowany dach to standard wersji Ocean
Schowek na dwa krzesełka znalazł się w klapie bagażnika
Za metalizowany lakier trzeba zapłacić 14 170 zł
W aucie zastosowano 17-calowe alufelgi kosztujące 6015 zł
Podłączenie do zewnętrznego źródła prądu i wlew wody
Za wirtualne wskaźniki trzeba zapłacić 2325 zł
Na dolnej leżance swobodnie zmieszczą się dwie osoby
Pod maską testowanego egzemplarza pracuje 150-konny diesel
Podczas postoju przydatnym elementem jest rozkładany stolik
Na pokładzie nie zabrakło kuchenki gazowej ani zlewozmywaka
Lodówka o pojemności 42 l to standardowe wyposażenie
Na pokładzie znalazły się praktyczne szafki oraz szuflady
Na postoju można zasłonić okna
Pozycja za kierownicą jest wygodna, a materiały wykończeniowe są wysokiej jakości