• Testowany kamper okazał się samochodem komfortowym zarówno pod względem odpowiednio wyprofilowanych siedzeń, jak i za sprawą zawieszenia, które dobrze tłumi nierówności nawierzchni
  • Do napędu pojazdu wykorzystano silnik Diesla generujący 204 KM oraz 450 Nm, a moment obrotowy dociera do wszystkich kół za pośrednictwem 7-stopniowej, automatycznej przekładni
  • Bazowa cena Volkswagena Californii Beach z 204-konnym silnikiem, automatyczną skrzynią i napędem 4x4 to 260 330 zł, ale testowany egzemplarz miał na pokładzie opcje, które podwyższyły jego cenę do 367 550 zł

Odbieramy do testu Volkswagena Californię Beach i pracownik salonu służy pomocą w wyjaśnieniu działania najważniejszych elementów tego modelu: "Pokażę Panu, gdzie są krzesełka i stolik oraz jak rozkłada się kuchenkę, część sypialną i dach". – "Dziękuję, nie trzeba, już jeździłem Californią". A tymczasem…

Rodzina zapakowana, zatem w drogę. Auto jest wyjątkowo wygodne – to zasługa komfortowych foteli i mnóstwa przestrzeni. Po odsunięciu kanapy maksymalnie do tyłu tworzy się wręcz mały pokój.

Docieramy na kemping, rozsuwamy markizę (2570 zł), z tylnej klapy wyciągamy krzesełka, a z odsuwanych drzwi – rozkładany stolik. To wyposażenie jest bardzo łatwe w użyciu i seryjne, podobnie jak mała kuchenka i górne miejsce do spania.

Zatem rozłóżmy umieszczony na dachu namiot. Odpinamy zaczepy, na panelu pod sufitem używam przycisku i… nic. Po kilkakrotnych próbach przypominam sobie, że mamy wersję z ręcznym otwieraniem. Jednak dach nadal nie drgnie.

Volkswagen California – dodatkowa sypialnia w namiocie na dachu

I nie może, bo nie odblokowałem ostatniego zaczepu (trzeba było posłuchać instruktażu pracownika VW). Po jego zwolnieniu namiot rozkłada się niemal samoczynnie. Późniejsze złożenie jest równie łatwe.

Za elektryczne sterowanie trzeba zapłacić 10 625 zł, ale wobec łatwości manualnej obsługi nie jest konieczne. Wieczorem dolny salon zmieniamy w leżankę, na której bez problemu zmieszczą się dwie osoby.

Pod nią wygospodarowano pojemne szuflady, a w tylnej części pojazdu – dużą część ładunkową. Za to brakuje lodówki, a z boku i pod sufitem – szafek, które są w wyposażeniu bogatszej wersji Ocean.

Volkswagen California – mocny i z "automatem"

Testowany pojazd miał pod maską już 204 KM (przed modyfikacją jednostka miała 199 KM). Samochód sprawnie przyspiesza w całym zakresie prędkości obrotowej, a w uzyskaniu dobrej dynamiki wydatnie pomaga dwusprzęgłowa skrzynia, która sprawnie zmienia poszczególne przełożenia. Zaletami silnika są też cicha praca i niskie spalanie, które w teście wyniosło średnio 9,5 l/100 km, a zatem o niecały litr więcej niż deklaruje producent (8,7 l).

Zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z tłumieniem wszelkich wybojów. Poza tym California zachowuje się stabilnie podczas pokonywania zakrętów, a gdy zjedziemy z ulicy, to w poruszaniu się po piasku pomoże napęd na obie osie.

Auto jest drogie (260 330 zł), ale konkurenci potrafią kosztować więcej. Ford Transit Nugget (185 KM, aut. skrzynia, uchylny dach) to wydatek od 277 280 zł.

Volkswagen California – to nam się podoba

Dobra dynamika, wygodne miejsca do spania, wysoki komfort resorowania, niskie spalanie.

Volkswagen California – to nam się nie podoba

Mało miejsca na zrobienie posiłku, utrudnione wchodzenie do górnej sypialni, wysoka cena, brak szafek i lodówki.

Volkswagen California – nasza opinia

Przytulnie urządzone wnętrze, bogate wyposażenie kempingowe, a także łatwa obsługa (jeśli umie się odblokować dach) oraz dynamiczny silnik i wysoki komfort jazdy. Volkswagen California ma zalety sprawiające, że wakacje będą udane. Po powrocie z urlopu auto może z powodzeniem służyć do jazdy na co dzień.

Volkswagen California – osiągi

Prędkość maksymalna 199 km/h
Spalanie (WLTP) średnie 8,7 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 229 g/km
Teoretyczny zasięg 920 km

Volkswagen California – dane techniczne

Silnik t.diesel R4/16
Pojemność skokowa 1968 ccm
Moc maksymalna 204 KM przy 4000 obr./min
Maks. moment obrotowy 450 Nm przy 1400 obr./min
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 7
Dł./szer./wys. 4904/1904/1990 mm
Rozstaw osi 3000 mm
Masa własna 2530 kg
Ładowność 550 kg
Pojemność zbiornika paliwa 80 l
Średnica zawracania 11,9 m
Masa przyczepy hamowanej 2500 kg
Cena wersji podstawowej/testowanej 260 330/367 550 zł zł