Na czym polega klasyczny leasing pojazdu? Mocno upraszczając: jest to forma dzierżawy samochodu bez konieczności kupowania go na własność. Zwykle cała procedura leasingowa wygląda następująco: przedsiębiorca może (choć nie musi) wpłacić do kilkudziesięciu proc. wartości początkowej auta (tzw. czynsz inicjalny lub opłata wstępna), potem przez okres użytkowania samochodu (zwykle 2-4 lata) spłaca leasingodawcy pozostałą wartość auta w ratach. Po zakończeniu umowy może wykupić auto na własność lub pozostawić samochód leasingodawcy, który wtedy zajmuje się sprzedażą pojazdu.

Tak w uproszczeniu wygląda tradycyjny leasing operacyjny. Tu warto wiedzieć, że kosztem leasingobiorcy jest nie tylko miesięczna rata, ale także: polisy ubezpieczeniowe, serwisy okresowe, sezonowa wymiana opon, naprawy itd.

Dobra wiadomość jest taka, że wspomniane wydatki eksploatacyjne można rozliczyć jako koszty działalności firmy. W zależności od tego, w jaki sposób wykorzystywane jest auto firmowe (wyłącznie w celach służbowych, czy w sposób mieszany: służbowo i prywatnie), wydatki odliczyć można w całości lub tylko w części (75 proc.).

Gdzie szukać ofert leasingu tradycyjnego?

Producenci samochodów dbają o to, aby w salonach pojawiały się coraz ciekawsze oferty. Dobrym przykładem jest oferta SEAT-a, w postaci Leasingu Moc Niskich Kosztów i Leasingu Moc Niskich Rat, przygotowanych przez Volkswagen Financial Services. W obydwu ofertach nie ma opłaty wstępnej, formalności są proste i można je załatwić w ekspresowym tempie – SEAT deklaruje, że decyzję o przydzieleniu leasingu otrzymuje się w zaledwie 90 minut!

Przy Leasingu Moc Niskich Kosztów możemy liczyć na bardzo małą marżę – suma opłat wynosi jedynie 103,99 proc. wartości auta. Jest to dobra opcja dla przedsiębiorców, którzy chcą po zakończeniu umowy wykupić swoje auta. W Leasingu Moc Niskich Rat z kolei mamy znacznie niższe raty, kosztem zwiększenia kwoty wykupu. Tu, po zakończeniu umowy leasingowej, korzystniej jest po prostu zamienić auto na nowe i dalej korzystać z niskich miesięcznych opłat. Takie finansowanie zostało wprowadzone przez Volkswagen Financial Services niecałe 5 lat temu i zyskało dużą popularność wśród klientów marki.

Niewątpliwą zaletą oferty hiszpańskiego importera jest możliwość szybkiego porównania warunków klasycznego leasingu z innymi formami finansowania. Można to zrobić nawet bez wizyty u doradcy finansowego w autoryzowanym salonie. Na stronie producenta znajdują się kalkulatory, które pozwalają na wykonanie samodzielnych kalkulacji rat wybranego modelu SEAT-a.

Full Service Leasing – wygodniejsza alternatywa

Tradycyjny leasing ma coraz poważniejszego konkurenta – mowa o wynajmie długoterminowym, który często określany jest także mianem Full Service Leasingu (FSL). To nic innego, jak leasing operacyjny wzbogacony o szereg dodatkowych usług, które wliczone są w miesięczną ratę najmu. Najważniejszą jest obsługa serwisowa. Niektóre oferty FSL idą jednak jeszcze dalej – leasingodawcy niemal całkowicie wyręczają klientów w obowiązkach administrowania ich flotami, zajmując się wszystkim – od serwisu i wykupienia polisy, do obsługi likwidacji szkód i zarządzania kartami paliwowymi. A to wszystko w ramach stałej raty miesięcznej.

Przykładem takiej usługi jest Full Service Leasing w nowej ofercie SEAT for Business. Jest ona kierowana do firm, które po zakończeniu umowy zamierzają wymienić auta na nowe. Na czym dokładnie polega SEAT Full Service Leasing? Tak jak w tradycyjnym leasingu operacyjnym, w okresie finansowania klient nie spłaca całej wartości samochodu, a jedynie przewidywaną utratę jego wartości w trakcie trwania umowy. Dzięki temu miesięczne raty mogą być znacznie niższe niż w przypadku klasycznego leasingu, mimo że zakres usług jest znacznie szerszy.

Co ważne hiszpański producent oferuje stałą niezmienną ratę przez cały okres umowy. To oznacza, że ryzyko wahań cen, np. ubezpieczeń, serwisu, części zamiennych, kosztów robocizny bierze na siebie SEAT. Przedsiębiorca nie musi już zarządzać m.in.:

· przeglądami okresowymi,

· wymianą opon i ich przechowywaniem,

· zakupem materiałów eksploatacyjnych oraz części zamiennych,

· samochodem zastępczym na czas usług w serwisie,

· tankowaniem – SEAT w ramach FSL oferuje także obsługę kart paliwowych.

Co więcej, menedżer floty dostaje na koniec miesiąca raport dotyczący eksploatacji pojazdów. Poszczególne usługi można także zamawiać w opcji door-to-door – m.in. dostarczanie samochodów na przeglądy. Klient może wybrać również usługę zarządzania likwidacją szkód komunikacyjnych. W tej opcji oprócz wsparcia przy formalnościach związanych z obsługą szkody, SEAT przejmuje też kwestie związane z rozliczeniem podatku VAT podczas płatności za likwidację szkody. Oferta Full Service Leasing SEAT-a obejmuje praktycznie pełen zakres prac typowego fleet menedżera.

Full Service Leasing SEAT-a z opcją zarządzania flotą skierowany jest do każdej firmy, która ma w swoim parku co najmniej 15 samochodów – nie ma tu znaczenia, jakich marek. Wymiana pojazdów na nowe w tym przypadku może odbywać się co 2,3,4 lub 5 lat, w zależności od preferencji przedsiębiorcy.

Którą formę finansowania wybrać?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Oba sposoby finansowania mają swoich zwolenników. Oba także cały czas notują wzrosty. Dla kogo jest więc tradycyjny leasing operacyjny? To dobre rozwiązanie dla firm chcących wykupić auta po zakończeniu leasingu i dalej je użytkować. To także dobra forma finansowania pojazdów dla małych podmiotów gospodarczych i firm jednoosobowych, których flota składa się z jednego lub co najwyżej kilku aut.

Z kolei SEAT Full Service Leasing to oferta skupiona na wygodzie klienta, który dzięki niej nie musi się martwić o obsługę firmowych pojazdów. Odpowiedzialność za pełną mobilność floty przekazuje zewnętrznej firmie, w tym przypadku doradcom marki SEAT i Volkswagen Financial Services. SEAT Full Service Leasing to dobra propozycja dla małych i średnich firm, którym zależy na efektywnym wykorzystaniu samochodów, niskich kosztach ich utrzymania oraz korzyściach fiskalnych. Ostatnim atutem, choć nie mniej ważnym, jest możliwość skupienia się wyłącznie na swojej głównej działalności biznesowej, a nie obsłudze parku samochodowego.