Kandydaci na kierowców muszą znać przepisy – pytania egzaminacyjne najczęściej nawiązują do nich wprost. Czasem wystarczy jednak umiejętność eliminacji nieprawidłowych odpowiedzi. A czasem trzeba umieć rozpoznać znak drogowy i wykazać się wiedzą, co on oznacza albo... mieć podstawową wiedzę techniczną.

W którym z wymienionych przypadków masz obowiązek wymienić oponę na nową w samochodzie osobowym?

A: Gdy uszkodzony jest zawór powietrza.

B: Gdy w czole opony znajduje się cienki gwóźdź.

C: Gdy na boku opony są widoczne odkształcenia.

Prawidłowa odpowiedź: C (gdy na boku opony są widoczne odkształcenia).

Wyjaśnienie: pytanie nie jest zadane wprost, tzn. nie ma w kwestii "naprawa albo wymiana". Niemniej można się domyślić.

  • Co do zasady uszkodzenie zaworu (na marginesie: niektórzy rutynowo wymieniają zawory na nowe podczas sezonowej wymiany opon, nie jest to duży koszt) nie jest związany z oponą. Tyle że, aby go wymienić, trzeba oponę zdjąć, a potem zamontować na feldze ponownie. Jest to zadanie dla warsztatu, nie do opanowania samodzielnie.
  • Niewielkie przebicia bieżnika naprawia się bez problemu w warsztatach. Są wątpliwości, czy należy to robić także w oponach runflat (nie zawsze można łatwo określić, jaki dystans opona pokonała bez powietrza), niemniej często robi się to i w takich oponach.
  • Najczęstszym uszkodzeniem opon, które kwalifikują ją do wymiany, jest uszkodzenie boku (rozcięcie, przebicie) albo uszkodzenie wewnętrznej struktury, która może objawiać się np. wybrzuszeniem na boku opony. Tego nie da się naprawić, oponę należy wymienić jak najszybciej na nową, gdyż może ulec rozerwaniu podczas jazdy. Stąd wybieramy odpowiedź "C".
  • Warto jednak wiedzieć, że niewielkie, najczęściej pionowe wklęśnięcie opony na boku nie zawsze jest uszkodzeniem tylko cechą – to miejsce łączenia warstw materiału. Takiej opony nie trzeba wymieniać, pomimo "odkształcenia" – jest sprawna.