- Kandydaci muszą znać znaki drogowe i podstawową wiedzę techniczną
- Naruszenie przepisów drogowych karane jest wysokimi mandatami
- Kodeks drogowy zabrania wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie zapór zostało rozpoczęte
Kandydaci na kierowców muszą znać przepisy – pytania egzaminacyjne najczęściej nawiązują do nich wprost. Czasem wystarczy jednak umiejętność eliminacji nieprawidłowych odpowiedzi. A czasem trzeba umieć rozpoznać znak drogowy i wykazać się wiedzą, co on oznacza. Przyda się też podstawowa wiedza techniczna.
Wjazd na przejazd kolejowy - można czy nie?
Czy w sytuacji widocznej na zdjęciu powyżej masz prawo wjechać na przejazd kolejowy z zachowaniem szczególnej ostrożności?
A: Tak
B: Nie
Prawidłowa odpowiedź: B (nie)
Wyjaśnienie:
Nie wiemy wprawdzie, czy zapory na przejeździe w sytuacji widocznej na zdjęciu kończą się otwierać czy właśnie zaczęły się zamykać, niemniej to bez znaczenia. Przepis Kodeksu drogowego mówi:
Nie pozostawia też wątpliwości taryfikator mandatów, który za złamanie cytowanego przepisu przewiduje wyjątkowo surową karę – taką samą dla kierowców samochodów, rowerzystów, a nawet (w innym punkcie tabelki) pieszych:
Mandat wynieść może 2 tys. (pierwszy raz), 4 tys. (w przypadku recydywy).
Przejazd przez tory na czerwonym świetle
To samo dotyczy wjazdu na przejazd połączonego z minięciem czerwonego światła:
Mandat wynieść może 2 tys. (pierwszy raz), 4 tys. (w przypadku recydywy).
Szczególna ostrożność jest w tym przypadku bez znaczenia – to zmyłka zawarta w pytaniu.
System "red light" już działa na przejazdach kolejowych
Obecnie zaledwie 4 przejazdy kolejowe są objęte nowym systemem, który monitoruje przejazdy kolejowe. Jego zadaniem jest wyłapywanie kierowców niestosujących się do sygnalizacji świetlnej i przejeżdżających przez tory mimo migających czerwonych sygnałów. Już niebawem liczba ta ma ulec zmianie - CANARD zapowiada, że do połowy 2026 roku systemów "red light" na przejazdach kolejowych ma być już 10.