- Kandydaci muszą znać znaki drogowe i podstawową wiedzę techniczną
- Naruszenie przepisów drogowych karane jest wysokimi mandatami
- Kodeks drogowy zabrania wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie zapór zostało rozpoczęte
Kandydaci na kierowców muszą znać przepisy – pytania egzaminacyjne najczęściej nawiązują do nich wprost. Czasem wystarczy jednak umiejętność eliminacji nieprawidłowych odpowiedzi. A czasem trzeba umieć rozpoznać znak drogowy i wykazać się wiedzą, co on oznacza. Przyda się też podstawowa wiedza techniczna.
Wjazd na przejazd kolejowy - można czy nie?
Czy w sytuacji widocznej na zdjęciu powyżej masz prawo wjechać na przejazd kolejowy z zachowaniem szczególnej ostrożności?
A: Tak
B: Nie
Prawidłowa odpowiedź: B (nie)
Wyjaśnienie:
Nie wiemy wprawdzie, czy zapory na przejeździe w sytuacji widocznej na zdjęciu kończą się otwierać czy właśnie zaczęły się zamykać, niemniej to bez znaczenia. Przepis Kodeksu drogowego mówi:
Kierującemu pojazdem zabrania się objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone.
Nie pozostawia też wątpliwości taryfikator mandatów, który za złamanie cytowanego przepisu przewiduje wyjątkowo surową karę – taką samą dla kierowców samochodów, rowerzystów, a nawet (w innym punkcie tabelki) pieszych:
Naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone – 2000/4000 zł
Mandat wynieść może 2 tys. (pierwszy raz), 4 tys. (w przypadku recydywy).
Przejazd przez tory na czerwonym świetle
To samo dotyczy wjazdu na przejazd połączonego z minięciem czerwonego światła:
Naruszenie przez kierującego pojazdem na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały – 2000/4000 zł.
Mandat wynieść może 2 tys. (pierwszy raz), 4 tys. (w przypadku recydywy).
Szczególna ostrożność jest w tym przypadku bez znaczenia – to zmyłka zawarta w pytaniu.
System "red light" już działa na przejazdach kolejowych
Obecnie zaledwie 4 przejazdy kolejowe są objęte nowym systemem, który monitoruje przejazdy kolejowe. Jego zadaniem jest wyłapywanie kierowców niestosujących się do sygnalizacji świetlnej i przejeżdżających przez tory mimo migających czerwonych sygnałów. Już niebawem liczba ta ma ulec zmianie - CANARD zapowiada, że do połowy 2026 roku systemów "red light" na przejazdach kolejowych ma być już 10.