Kandydaci na kierowców muszą znać przepisy – pytania egzaminacyjne najczęściej nawiązują do nich wprost. Czasem wystarczy jednak umiejętność eliminacji nieprawidłowych odpowiedzi. A czasem trzeba umieć rozpoznać znak drogowy i wykazać się wiedzą, co on oznacza. Przyda się też podstawowa wiedza techniczna.

Jak najskuteczniej hamować pojazdem z systemem ABS?

A: Pulsacyjnie

B: Maksymalnie wciskając pedał hamulca

C: Nie wciskając do końca pedału hamulca

Prawidłowa odpowiedź: B (maksymalnie wciskając pedał hamulca)

Wyjaśnienie: Pytanie jest o tyle przestarzałe, iż obecnie zdecydowana większość pojazdów, także starych – kilkunastoletnich – ma na wyposażeniu układ ABS. W Europie obowiązek montowania ABS-u w nowych pojazdach wszedł w życie w połowie 2004 roku, w Polsce – w połowie 2006 roku. Już wcześniej jednak ABS był wyposażeniem seryjnym albo opcjonalnym wielu aut, nie dziwi on w samochodach z początku lat 90.

A zatem w samochodzie z ABS-em, jeśli musimy zatrzymać się awaryjnie, na jak najkrótszym odcinku drogi, powinniśmy mocno wcisnąć hamulec. Nie należy się zastanawiać nad dozowaniem siły hamowania – wciskamy go najmocniej, jak możemy.

Hamowanie pulsacyjne może mieć sens jedynie w autach bez ABS-u, o ile ktoś potrafi optymalnie dobrać częstotliwość i siłę nacisku na pedał hamulca.