- Strzałka na jezdni i strzałka na sygnalizatorze (na światłach) to nie to samo. Wręcz przeciwnie - jeden z tych znaków zakazuje zawracania, a drugi nie
- Polskie przepisy dla różnych typów znaków wymagają różnych sposobów interpretacji - nie ma spójności, dlatego nie można się kierować zasadą chłopskiego rozumu
- Podczas zawracania na skrzyżowaniu trzeba zwracać uwagę nie tylko na znaki pionowe, ale też na ciągłe linie w obrębie skrzyżowania. Niektórym kierowcom to właśnie one rozwiewają wątpliwości dotyczące zakazu zawracania na konkretnym skrzyżowaniu
Zawracanie na skrzyżowaniu — znak zakazu zawracania
Najbardziej czytelny znak, który eliminuje wątpliwości zawracania na skrzyżowaniu, to zakaz zawracania (B-23). Obowiązuje on od miejsca ustawienia znaku aż do najbliższego skrzyżowania włącznie. Oznacza to także, że zakaz zawracania może być ustawiony np. dwa kilometry przed skrzyżowaniem i tuż przed nim zostać odwołany znakiem B-24. Wówczas na tym skrzyżowaniu zawracać wolno.
Zawracanie na skrzyżowaniu — znak zakazu skrętu w lewo
Zakaz skrętu w lewo (znak B-21) to również zakaz zawracania na skrzyżowaniu. Ten znak obowiązuje na najbliższym skrzyżowaniu lub — jeśli umieszczony jest w obrębie skrzyżowania — dotyczy wyłącznie najbliższej drogi, w którą można by skręcić. Ten znak nie obowiązuje zatem przed skrzyżowaniem.
Zawracanie na skrzyżowaniu — niebieskie tabliczki i znaki poziome
Wiele wątpliwości budzą niebieskie tabliczki (F-10, F-11) podpowiadające, w którym kierunku wolno jechać z poszczególnych pasów ruchu. Jeśli — zgodnie ze wskazaniami tabliczki — z lewego skrajnego pasa wolno skręcać w lewo, to wolno także z niego zawracać na skrzyżowaniu.
Analogicznie działają znaki poziome (P-8b), czyli strzałki wymalowane na pasach ruchu. Zasadniczo z tak oznakowanych pasów wolno jechać tylko w kierunkach wskazanych strzałkami, ale jeśli z lewego skrajnego pasa wolno skręcać w lewo, to wolno także zawracać. Zarówno w przypadku niebieskich tabliczek jak i strzałek na pasach ruchu, strzałka w lewo na skrajnym lewym pasie pozwala na zawracanie na skrzyżowaniu, pod warunkiem jednak, że nie zakazuje tego znak "zakaz zawracania" albo... sygnalizator kierunkowy S-3.
Zawracanie na skrzyżowaniu — strzałki kierunkowe
Przeczytaj też:
- Zielona strzałka — zatrzymać się czy jechać?
- Zagadka dla kierowców. Rozpoznasz te znaki drogowe?
- Początek obszaru zabudowanego, czyli tajemnice znaku D-42
Sygnalizator kierunkowy S-3 pozwala na jazdę WYŁĄCZNIE w kierunku wskazanym strzałkami. Jeśli zatem na skrzyżowaniu występuje sygnalizator S-3 ze strzałkami w lewo, to w takim miejscu nie wolno zawracać! Jeśli natomiast na sygnalizatorze S-3 widzimy "zakręconą" strzałkę z grotem skierowanym ku dołowi, to wtedy sytuacja jest oczywista: zawracanie na skrzyżowaniu jest dozwolone.
Zawracanie na skrzyżowaniu — nakaz jazdy
Jeszcze o nakazach, które często przesądzają o tym, czy na skrzyżowaniu wolno zawracać: nakaz jazdy prosto albo nakaz jazdy w prawo oznacza, że należy jechać w kierunku wskazanym na znaku. Podobnie nakaz jazdy w lewo wskazuje na to, że nie wolno zawracać na skrzyżowaniu.
O tym, czy na danym skrzyżowaniu wolno zawracać, mówią też znaki poziome inne niż strzałki — np. linie. Jeśli, aby zawrócić, konieczne jest najechanie lub przecięcie linii ciągłej albo podwójnej ciągłej, to manewr zawracania na skrzyżowaniu jest zabroniony.