Auto Świat Porady Prawo VIN motocykla. Jak go znaleźć i co mówi?

VIN motocykla. Jak go znaleźć i co mówi?

Wszystkie pojazdy poruszające się po drogach posiadają swój własny numer VIN (numer identyfikacyjny pojazdu). Pozwalają one na identyfikację pojazdu, a także prześledzenie jego historii. Już od połowy ubiegłego wieku producenci stosowali rozmaite sposoby oznaczania swoich maszyn. Na przestrzeni lat numer VIN stał się jednolitym standardem obowiązującym na całym świecie

Motocykl także musi posiadać numer VIN. Najczęściej można go znaleźć na jego ramie.
Motocykl także musi posiadać numer VIN. Najczęściej można go znaleźć na jego ramie.OBprod / Shutterstock
  • Motocykl także musi posiadać numer VIN
  • Najczęściej można go znaleźć na jego ramie
  • Numer VIN mówi o pochodzeniu pojazdu. Pomaga też poznać jego historię

Numer VIN — jakie ma znaczenie?

Numer VIN powstał w Stanach Zjednoczonych. Amerykańska agencja National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ujednoliciła format oznaczana pojazdów w 1981 roku. Zgodnie z nowym standardem wszystkie pojazdy silnikowe i przyczepy muszą posiadać unikalny 17-znakowy numer VIN, składający się z wielu części z określonymi kodami. Unikalny numer stał się także obowiązkowy w przypadku motocykli. Okazuje się jednak, że wyścigowe modele, które nie są dopuszczone do poruszania się w ruchu publicznym, mogą nie mieć tego typu numerów. Każdy zwyczajny motocykl, musi jednak go posiadać.

vladdon / Shutterstock

VIN motocykla

W przypadku samochodów znalezienie numeru VIN jest proste. Jeśli zaś chodzi o motocykle, miejsce tego typu oznaczenia może się różnić. Najczęściej jest ono umieszczana przez producentów na częściach, których de facto nie da się wymienić. Można je spotkać w pobliżu głowicy kierownicy, na ramie, a czasem także na spodzie silnika. Numer VIN znajdziemy ponadto w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Po co numer VIN?

Jest on niezbędny w sytuacjach związanych z jego identyfikacją. Ma to znaczenie, chociażby podczas kupowania używanego egzemplarza. Dzięki niemu kupujący może szybko sprawdzić historię pojazdu. W internecie działa wiele dekoderów numerów VIN i zawsze warto upewnić się, że kupowany motocykl nie jest kradziony, czy też nie był rozbity. Numer VIN mówi nam przede wszystkim o marce, modelu, roku produkcji pojazdu.

Korzystając z tego typu dekoderów, za opłatą można otrzymać pełny raport, który zawiera informacje na temat przeszłości maszyny. Warto to zrobić, by przypadkiem nie dać się oszukać nieuczciwemu sprzedawcy. Z raportu dowiemy się, czy np. przebieg motocykla nie został sfałszowany, ilu było wcześniejszych właścicieli, jakich uszkodzeń doznał w przeszłości, a także poznamy daty dotyczące rejestracji i kolejnych przeglądów technicznych.

Shutterstock

Wpisy w historii pomagają ocenić stan pojazdu oraz przewidzieć potencjalne koszty i zagrożenia związane z bezpieczeństwem. Przy zakupie używanego motocykla warto zainwestować w pełne sprawdzenie jego historii.

Dekodery udostępniane w internecie za darmo oferują jedynie podstawowe dane dotyczące identyfikacji pojazdu. Szybkie wyszukanie numeru VIN pozwala poznać markę, model, rok produkcji motocykla. Informacje dotyczące przebiegu, historii uszkodzeń i inne użyteczne informacje zawarte są jednak w pełnych raportach historii nie są dostępne za darmo.

Dekodowanie numeru VIN motocykla

Numery VIN w przypadku motocykli mają taki sam format jak numery VIN samochodów – składają się z 17 znaków, które można podzielić na wiele sekcji do dekodowania. Pierwsze 3 znaki to nic innego, jak kod WMI, który identyfikuje producenta, Pierwszy znak wskazuje kraj, w którym motocykl został wyprodukowany. Drugi, oznacza konkretną markę. Trzeci znak mówi z kolei o jego rodzaju. Kolejnymi składowymi numeru VIN jest pięć kolejnych znaków, czyli VDS – Vehicle Description Section. Zawierają one informacje dotyczące pojemność silnika, typ i styl ramy. Znaczenie i rozmieszczenie znaków w tej sekcji ustalane jest przez samego producenta.

Rejestracja motocykla

Przy zakupie motocykla z salonu trzeba pamiętać o obowiązku pierwszej rejestracji. Kierowca ma na to ok. 30 dni od chwili zakupu. W pierwszej kolejności należy udać się do odpowiedniego wydziału komunikacji. Po uiszczeniu odpowiedniej opłaty i wypełnieniu koniecznych formalności kierowca motocykla otrzyma tymczasowe tablice rejestracyjne oraz dowód rejestracyjny. Są one konieczne, by móc poruszać się legalnie w ruchu drogowym. Należy pamiętać, że formalności w urzędzie można wypełnić samemu, lub za pośrednictwem pełnomocnika. W tym drugim przypadku trzeba liczyć się z dodatkową opłatą 17 złotych.

Trochę inaczej wygląda sytuacja w momencie przerejestrowywania pojazdu. Najczęściej ma to miejsce przy okazji kupna jednośladu z rynku wtórnego. Tutaj także kierowca ma obowiązek 30 dni na wypełnienie formalności. Sam proces przerejestrowywania jest taki sam, jak w przypadku pierwszej rejestracji. Aby formalności przebiegały szybko i sprawnie w obu przypadkach należy odpowiednio wcześniej zgromadzić potrzebne dokumenty. Do wydziału komunikacji należy zanieść umowę kupna-sprzedaży pojazdu, co poświadcza przejęcie jego własności. Ważna jest ponadto karta pojazdu, ubezpieczenie OC, które jest obowiązkowe, a także stary dowód rejestracyjny. Przy składaniu wniosku, trzeba do niego dołączyć odpowiednie poświadczenie uiszczenia wymaganych opłat.

Jeszcze inaczej sprawy mają się w przypadku zabytkowych modeli. Wówczas właściciel musi przedstawić w wydziale komunikacji dodatkowo białą kartę, badanie techniczne, a także opinię konserwatora zabytków, która musi być pozytywna.

Jeśli zaś chodzi o koszty, to opłata za wydanie tablic rejestracyjnych wynosi 40,50 zł. Opłata za wydanie dowodu rejestracyjnego to wydatek 54,50 zł, a koszt naklejek na tablice rejestracyjne to 12,50 zł. Łączny koszt rejestracji motocykla wynosi zatem 107,50 zł. O wiele większe koszty muszą ponieść osoby, które kupiły motocykl za granicą. Tutaj dodatkowo trzeba doliczyć opłatę za wydanie pozwolenia czasowego — 13,50 zł — oraz dowodu rejestracyjnego z kompletem znaków legalizacyjnych i opłatą ewidencyjną (68 zł). Rejestracja pojazdu zabytkowego to wydatek rzęmotocykldu ok. 700 zł.

PBed
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków