- Motocykl także musi posiadać numer VIN
- Najczęściej można go znaleźć na jego ramie
- Numer VIN mówi o pochodzeniu pojazdu. Pomaga też poznać jego historię
Numer VIN — jakie ma znaczenie?
Numer VIN powstał w Stanach Zjednoczonych. Amerykańska agencja National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ujednoliciła format oznaczana pojazdów w 1981 roku. Zgodnie z nowym standardem wszystkie pojazdy silnikowe i przyczepy muszą posiadać unikalny 17-znakowy numer VIN, składający się z wielu części z określonymi kodami. Unikalny numer stał się także obowiązkowy w przypadku motocykli. Okazuje się jednak, że wyścigowe modele, które nie są dopuszczone do poruszania się w ruchu publicznym, mogą nie mieć tego typu numerów. Każdy zwyczajny motocykl, musi jednak go posiadać.
VIN motocykla
W przypadku samochodów znalezienie numeru VIN jest proste. Jeśli zaś chodzi o motocykle, miejsce tego typu oznaczenia może się różnić. Najczęściej jest ono umieszczana przez producentów na częściach, których de facto nie da się wymienić. Można je spotkać w pobliżu głowicy kierownicy, na ramie, a czasem także na spodzie silnika. Numer VIN znajdziemy ponadto w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Po co numer VIN?
Jest on niezbędny w sytuacjach związanych z jego identyfikacją. Ma to znaczenie, chociażby podczas kupowania używanego egzemplarza. Dzięki niemu kupujący może szybko sprawdzić historię pojazdu. W internecie działa wiele dekoderów numerów VIN i zawsze warto upewnić się, że kupowany motocykl nie jest kradziony, czy też nie był rozbity. Numer VIN mówi nam przede wszystkim o marce, modelu, roku produkcji pojazdu.
Korzystając z tego typu dekoderów, za opłatą można otrzymać pełny raport, który zawiera informacje na temat przeszłości maszyny. Warto to zrobić, by przypadkiem nie dać się oszukać nieuczciwemu sprzedawcy. Z raportu dowiemy się, czy np. przebieg motocykla nie został sfałszowany, ilu było wcześniejszych właścicieli, jakich uszkodzeń doznał w przeszłości, a także poznamy daty dotyczące rejestracji i kolejnych przeglądów technicznych.
Wpisy w historii pomagają ocenić stan pojazdu oraz przewidzieć potencjalne koszty i zagrożenia związane z bezpieczeństwem. Przy zakupie używanego motocykla warto zainwestować w pełne sprawdzenie jego historii.
Dekodery udostępniane w internecie za darmo oferują jedynie podstawowe dane dotyczące identyfikacji pojazdu. Szybkie wyszukanie numeru VIN pozwala poznać markę, model, rok produkcji motocykla. Informacje dotyczące przebiegu, historii uszkodzeń i inne użyteczne informacje zawarte są jednak w pełnych raportach historii nie są dostępne za darmo.
Dekodowanie numeru VIN motocykla
Numery VIN w przypadku motocykli mają taki sam format jak numery VIN samochodów – składają się z 17 znaków, które można podzielić na wiele sekcji do dekodowania. Pierwsze 3 znaki to nic innego, jak kod WMI, który identyfikuje producenta, Pierwszy znak wskazuje kraj, w którym motocykl został wyprodukowany. Drugi, oznacza konkretną markę. Trzeci znak mówi z kolei o jego rodzaju. Kolejnymi składowymi numeru VIN jest pięć kolejnych znaków, czyli VDS – Vehicle Description Section. Zawierają one informacje dotyczące pojemność silnika, typ i styl ramy. Znaczenie i rozmieszczenie znaków w tej sekcji ustalane jest przez samego producenta.
Rejestracja motocykla
Przy zakupie motocykla z salonu trzeba pamiętać o obowiązku pierwszej rejestracji. Kierowca ma na to ok. 30 dni od chwili zakupu. W pierwszej kolejności należy udać się do odpowiedniego wydziału komunikacji. Po uiszczeniu odpowiedniej opłaty i wypełnieniu koniecznych formalności kierowca motocykla otrzyma tymczasowe tablice rejestracyjne oraz dowód rejestracyjny. Są one konieczne, by móc poruszać się legalnie w ruchu drogowym. Należy pamiętać, że formalności w urzędzie można wypełnić samemu, lub za pośrednictwem pełnomocnika. W tym drugim przypadku trzeba liczyć się z dodatkową opłatą 17 złotych.
Trochę inaczej wygląda sytuacja w momencie przerejestrowywania pojazdu. Najczęściej ma to miejsce przy okazji kupna jednośladu z rynku wtórnego. Tutaj także kierowca ma obowiązek 30 dni na wypełnienie formalności. Sam proces przerejestrowywania jest taki sam, jak w przypadku pierwszej rejestracji. Aby formalności przebiegały szybko i sprawnie w obu przypadkach należy odpowiednio wcześniej zgromadzić potrzebne dokumenty. Do wydziału komunikacji należy zanieść umowę kupna-sprzedaży pojazdu, co poświadcza przejęcie jego własności. Ważna jest ponadto karta pojazdu, ubezpieczenie OC, które jest obowiązkowe, a także stary dowód rejestracyjny. Przy składaniu wniosku, trzeba do niego dołączyć odpowiednie poświadczenie uiszczenia wymaganych opłat.
Jeszcze inaczej sprawy mają się w przypadku zabytkowych modeli. Wówczas właściciel musi przedstawić w wydziale komunikacji dodatkowo białą kartę, badanie techniczne, a także opinię konserwatora zabytków, która musi być pozytywna.
Jeśli zaś chodzi o koszty, to opłata za wydanie tablic rejestracyjnych wynosi 40,50 zł. Opłata za wydanie dowodu rejestracyjnego to wydatek 54,50 zł, a koszt naklejek na tablice rejestracyjne to 12,50 zł. Łączny koszt rejestracji motocykla wynosi zatem 107,50 zł. O wiele większe koszty muszą ponieść osoby, które kupiły motocykl za granicą. Tutaj dodatkowo trzeba doliczyć opłatę za wydanie pozwolenia czasowego — 13,50 zł — oraz dowodu rejestracyjnego z kompletem znaków legalizacyjnych i opłatą ewidencyjną (68 zł). Rejestracja pojazdu zabytkowego to wydatek rzęmotocykldu ok. 700 zł.