Auto Świat Porady Te awarie będą kosztowały krocie!

Te awarie będą kosztowały krocie!

Z czym się wam kojarzą drogie naprawy? Zapewne z awarią turbiny, zużyciem wtryskiwaczy, zerwaniem paska napędzającego rozrząd czy zużytym dwumasowym kołem zamachowym. Oczywiście, macie rację, ale czy wiecie, że we współczesnych autach więcej możecie zapłacić za wymianę szyby czy... jednego reflektora niż za nową turbosprężarkę? Zobaczcie, jakie „niespodzianki” przygotowali producenci samochodów.

Wymiana szyb we współczesnym aucie
Zobacz galerię (8)
Onet
Wymiana szyb we współczesnym aucie

Czasy, kiedy auto można było naprawić pod blokiem za pomocą podstawowych narzędzi i młotka, dawno już minęły. Dziś do prostych prac przy współczesnych modelach często potrzeba już komputera diagnostycznego i odpowiedniego oprogramowania. Co więcej, taki sprzęt coraz cześciej potrzebny jest do tak podstawowych czynności jak wymiana klocków czy akumulatora!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dodatkowo sprawę pogarsza coraz bardziej rozbudowana elektronika na pokładzie i pod maską samochodu. Zaawansowane sterowniki, kilometry wiązek elektrycznych, czujniki i radary mogą z czasem być źródłem niewiarygodnie wysokich wydatków.

Żeby nie być gołosłownym, wystarczy przytoczyć jeden prosty przykład. Jak myślicie, ile kosztuje wymiana szyby? Jeśli obstawiliście kwoty w granicach 250-500 zł, to macie rację. Tyle mniej więcej trzeba zapłacić za wymianę w pierwszym lepszym serwisie. W najgorszym wypadku, jeśli macie szybę podgrzewaną, zapłacicie ok. 900-1000 zł.

To już niemało, ale wciąż da się taki wydatek jakoś przełknąć. Zdziwić mogą się jednak właściciele aut naszpikowanych elektroniką: systemami „Lane assist”, aktywnym tempomatem etc., które potrzebują do działania czujników i kamer. Te najcześciej umieszcza się na szybie czołowej samochodu.

Po pierwsze, właściciele takich samochodów dowiedzą się, że zwykły serwis specjalizujący się w wycinaniu i montowaniu szyb samochodowych nie poradzi sobie z taką naprawą. Okazuje się, że potrzebne są do tego specjalne maszyny do kalibracji kamer i czujników. Jeśli wymiana odbędzie się bez tego, auto zamiast pomagać utrzymać się w pasie ruchu, zacznie ściągać samochód do rowu lub na przeciwległy pas!

Sam sprzęt do kalibracji to spory wydatek dla warsztatów, ale może się okazać, że i on nie wystarczy, gdy np. szyba wymieniana jest po kolizji. W takim przypadku konieczna jest też maszyna do kalibracji geometrii podwozia samochodu. Trudno się zatem dziwić, że właściciele współczesnych aut za samą wymianę zapłacą od 1000 do 2000 zł! Kolejne 1000-2000 zł może kosztować szyba.

To jednak nie koniec tego typu niespodzianek we współczesnych samochodach. Więcej takich przypadków opisujemy w galerii.

Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków