Auto Świat Porady Te znaki mnożą się w miastach jak króliki. Dla kierowców to wielka zmiana

Te znaki mnożą się w miastach jak króliki. Dla kierowców to wielka zmiana

Znaki D-40 pojawiają się w coraz to nowych miejscach: na deptakach, na mostach, a także na zwykłych ulicach, które – poza oznakowaniem – na pozór nie różnią się niczym od sąsiednich ulic. Znak D-40 umieszczony w "nietypowym" miejscu wprowadza jednak sporo zamieszania: nie tylko faworyzuje pieszych i zmienia ograniczenia prędkości, lecz także wpływa na pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach.

Strefy zamieszkania mnożą się w miastach. Dla kierowców to nowość i... zagrożenie
Strefy zamieszkania mnożą się w miastach. Dla kierowców to nowość i... zagrożenieŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
  • Znak D-40 kojarzy się kierowcom z osiedlem pełnym dzieci oraz spacerowiczów – a to błąd
  • Znak D-40 umieszczony na "zwykłej" drodze jest ignorowany albo wręcz niezauważany przez wielu kierowców, co może się dla nich źle skończyć
  • Znak "strefa zamieszkania" jest coraz chętniej wykorzystywany przez zarządców dróg, gdyż – z ich punktu widzenia – w prosty sposób rozwiązuje wiele problemów i przerzuca odpowiedzialność na kierowców

Jadąc jedną z główniejszych dróg jednej z najbardziej oddalonych od centrum miasta warszawskich dzielnic zobaczyłem zbliżający się do skrzyżowania z mojej prawej strony samochód. "Jest z mojej prawej, ma pierwszeństwo" – pomyślałem i zatrzymałem się, aby go przepuścić. Tamten kierowca też stanął i czeka. O co chodzi? Spojrzałem kątem oka na prawo, a tam... znak D-40. Znaczy, że ta ulica z prawej, do niedawna zwykła ulica, teraz stała się w całości "strefą zamieszkania", a tamten kierowca właśnie wyjeżdża z tej strefy. Wyjeżdżając z ulicy będącej strefą zamieszkania, włącza się do ruchu. A zatem nie jest tak, że powinienem mu ustąpić – przeciwnie, to on mi ustępuje.

Wkrótce zauważyłem, że w całej okolicy pojawiły się dziesiątki znaków D-40. Na oko co druga uliczka w tej okolicy stała się "strefą zamieszkania". Ciekawe.

Co zmienia znak D-40? Więcej niż myślisz

Strefa zamieszkania
Strefa zamieszkaniaŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

W strefie zamieszkania obowiązuje szereg przepisów, które ograniczają ruch samochodowy, ale przede wszystkim zmieniają zasady pierwszeństwa. Kierowcy powinni wiedzieć, że:

  • w strefie zamieszkania piesi mają pierwszeństwo przed pojazdami – samochodami, rowerami, itp. Piesi mają też pierwszeństwo przed osobami korzystającymi z rolek, wrotek, deskorolek, itp.;
  • w strefie zamieszkania piesi mogą poruszać się całą szerokością drogi;
  • w strefie zamieszkania osoby korzystające z urządzeń wspomagających ruch korzystają z całej szerokości drogi i mają pierwszeństwo przed pojazdami (ale muszą ustępować pieszym);
  • znak D-40 odwołuje dotychczasowe ograniczenia prędkości wyrażone znakami B-33;
  • maksymalna dopuszczalna prędkość w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h;
  • w strefie zamieszkania małe dzieci mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych (pod opieką osoby dorosłej);
  • przy wjeżdżaniu ze strefy zamieszkania na drogę, włączamy się do ruchu;

Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.

  • w strefie zamieszkania bardzo małe dzieci mogą poruszać się bez opieki osób starszych;
  • w strefie zamieszkania urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi;
  • postój pojazdu w strefie zamieszkania poza wyznaczonymi miejscami jest zabroniony.

Strefy zamieszkania na mostach, strefy zamieszkania na deptakach – to już "wyższa szkoła jazdy"

Strefa zamieszkania nad Wisłą w Warszawie
Strefa zamieszkania nad Wisłą w WarszawieMaciej Brzeziński / Auto Świat

W wielu miejscach znak "strefa zamieszkania" sugeruje, że dozwolony jest na danym obszarze ograniczony ruch pojazdów (o ile da się na ten teren wjechać), np. rowerów. Tak jest na jednym z warszawskich mostów pieszych, gdzie można jechać rowerem czy hulajnogą elektryczną, o ile ruch pieszych nie jest zbyt duży.

Ale już dla większości rowerzystów jadących trasą rowerową wzdłuż lewego brzegu Wisły w Warszawie "myk" z wyznaczeniem strefy zamieszkania, jaki zastosował zarządca drogi, jest już zapewne zbyt skomplikowany, a niektórych na pewno wprowadza on w błąd.

Oto bowiem jadą oni drogą oznakowaną znakiem C-13 "droga dla rowerów" i w pewnym momencie mijają znak D-40 "strefa zamieszkania". Asfaltowa wstążka asfaltu zbudowana dla rowerów prowadzi dalej, ale mało który z rowerzystów jadących tą drogą zdaje sobie sprawę, że... to już nie jest droga dla rowerów, nawet jeśli wygląda jak droga dla rowerów. Znak D-40 odwołuje znak C-13 – odtąd kierujący jednośladami poruszają się w strefie zamieszkania. Za znakiem D-40 w każdej chwili na asfalt zbudowany dla rowerów może wejść pieszy, piesi mogą też spacerować tym asfaltem do woli – bo to już nie jest droga dla rowerów, to już strefa zamieszkania. Za znakiem D-40 obowiązuje rowerzystów ograniczenie prędkości do 20 km/h. Muszą oni także ustępować pierwszeństwa osobom korzystającym z urządzeń wspomagających ruch – rolek, wrotek, deskorolek, itp.

Zarządca drogi jednym znakiem "zrobił porządek" – tylko uczestnicy ruchu niekoniecznie wiedzą, jakie zasady tu obowiązują.

Znak D-41: koniec strefy zamieszkania
Znak D-41: koniec strefy zamieszkaniaAuto Świat
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków