Logo
PoradyWszystko o silnikuŁańcuchowy napęd rozrządu – budowa i obsługa

Łańcuchowy napęd rozrządu – budowa i obsługa

Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

W teorii łańcuch rozrządu ma wiele zalet użytkowych, ale – jak pokazały ostatnie lata – nie zawsze sprawuje się właściwie. Czy można poprawić jego trwałość?

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Łańcuchowy napęd rozrządu
Zobacz galerię (13)
Archiwum / Materiały własne
Łańcuchowy napęd rozrządu
  • Kiedyś łańcuchowy napęd rozrządu był synonimem trwałości, ale teraz nawet firmy znane dotychczas z jakości swoich rozwiązań (np. Mercedes) miewają kłopoty
  • Koszty wymiany rosną, jeśli napęd rozrządu umieszczony jest od strony skrzyni biegów
  • Problemem są nie tylko rozciągające się łańcuchy, lecz także koła zmiennych faz rozrządu, napinacze hydrauliczne, a także ślizgi
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Historia lubi zataczać koła – przed „erą pasków” łańcuchy były bardzo popularne i cenione. Co prawda, generowały nieco więcej hałasu niż paski, były cięższe i droższe, ale za to uchodziły za niezniszczalne. W latach 80. i 90. XX wieku ("era pasków") przy łańcuchach pozostały głównie firmy produkujące drogie auta, a od kilkunastu lat stopniowo z powrotem zaczęły one zdobywać rynek. Tylko okazuje się, że nie zawsze można powiedzieć „stary dobry łańcuch”.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium