Auto Świat Porady Wszystko o silniku Łańcuchowy napęd rozrządu – budowa i obsługa

Łańcuchowy napęd rozrządu – budowa i obsługa

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

W teorii łańcuch rozrządu ma wiele zalet użytkowych, ale – jak pokazały ostatnie lata – nie zawsze sprawuje się właściwie. Czy można poprawić jego trwałość?

Łańcuchowy napęd rozrząduArchiwum / Materiały własne
  • Kiedyś łańcuchowy napęd rozrządu był synonimem trwałości, ale teraz nawet firmy znane dotychczas z jakości swoich rozwiązań (np. Mercedes) miewają kłopoty
  • Koszty wymiany rosną, jeśli napęd rozrządu umieszczony jest od strony skrzyni biegów
  • Problemem są nie tylko rozciągające się łańcuchy, lecz także koła zmiennych faz rozrządu, napinacze hydrauliczne, a także ślizgi

Historia lubi zataczać koła – przed „erą pasków” łańcuchy były bardzo popularne i cenione. Co prawda, generowały nieco więcej hałasu niż paski, były cięższe i droższe, ale za to uchodziły za niezniszczalne. W latach 80. i 90. XX wieku ("era pasków") przy łańcuchach pozostały głównie firmy produkujące drogie auta, a od kilkunastu lat stopniowo z powrotem zaczęły one zdobywać rynek. Tylko okazuje się, że nie zawsze można powiedzieć „stary dobry łańcuch”.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak