Wysoka kultura pracy, dobre osiągi, prestiż dla właściciela – jest wiele powodów, dla których warto wybrać auta z benzynowymi silnikami z sześcioma cylindrami. Przeciwwskazanie właściwie jest tylko jedno: spore zużycie paliwa. W autach 4x4 takich jednostek znajdziemy wiele.
Teoretycznie można zbudować silnik jednocylindrowy. Jednak na jeden suw pracy (kiedy następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej) przypadałyby trzy suwy „bezużyteczne” – zasysanie, sprężanie i wydech. W efekcie pół obrotu wału korbowego musiałoby zapracować na kolejne półtora obrotu wału. Aby taki silnik mógł pracować, trzeba by wyposażyć go w potężne koło zamachowe. W jaki inny sposób poprawić kulturę pracy silnika? Najprościej – zwiększając liczbę cylindrów.
Zwiększanie liczby cylindrów jest jednak niekorzystne np. dla producentów – silniki 6-cylindrowe są droższe w wytworzeniu niż 4-cylindrówki. Oznacza to również większą pojemność, a to jest niemodne. Obecne trendy zmierzają do downsizingu. Łatwiej wtedy obniżać zużycie paliwa, do czego zmuszają unijne dyrektywy oraz oczekiwania rynku. Już od wielu lat silniki 6-cylindrowe podnoszą jednak prestiż pojazdu i właściciela. Wiadomo że są drogie, więc aby jeździć takim pojazdem, trzeba mieć pieniądze.
Ostoją konstrukcji 6-cylindrowych z pewnością na długo pozostanie jeszcze rynek amerykański. W przypadku większych aut takie jednostki są tam standardem, nie stosuje się mniejszych. Rynek sześciocylindrowych jednostek benzynowych jest podzielony na zwolenników konstrukcji rzędowych i widlastych. Zalety rzędówek to niemal idealne wyważenie. Konstruktorzy jednak muszą się borykać z koniecznością zapewnienia odpowiednio wysokiej odporności wału korbowego na skręcanie, również kadłub ma większą skłonność do deformacji.
Takie jednostki tradycyjnie oferują BMW i Volvo. O ile BMW umieszcza je wzdłużnie (X3/X5/X6), o tyle Volvo lokuje je poprzecznie – taki układ obowiązuje zarówno w XC90, jak i w mniejszym XC60. Niewątpliwą zaletą rozwiązania jest zapewnienie większej przestrzeni dla pasażerów. Znacznie częściej są stosowane silniki V6. Ich zalety to bardziej kompaktowa zabudowa ułatwiająca zmieszczenie nawet w małej komorze silnikowej. Jednostki mają niższą wysokość całkowitą (szczególnie przy kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni), co z kolei z radością powitają specjaliści od aerodynamiki – można niżej poprowadzić maskę.
W których modelach 4x4 zastosowano 6-cylindrowe jednostki benzynowe? Okazuje się, że rynek jest bogaty. Nawet zwolennicy kompaktowych SUV-ów mogą grymasić: pod maską Freelandera I pracuje 2.5 V6, druga generacja tego modelu korzysta z rzędowej wersji 3.2. Takie silniki są popularne w kompaktowym segmencie premium (Audi Q5, Mercedes GLK, Volvo XC60). Oferowały je też Hyundai (Tucson 2.7) i Suzuki (Grand Vitara: 2.5, 2.7, 3.2 – w zależności od generacji). Silniki V6 napędzają wiele japońskich SUV-ów (Pajero, Trooper itp.).
Układ cylindrów/zawory
widlasty/24V
widlasty/24V
widlasty/24V
rzędowy/24V
Pojemność
2995 cm3
3197 cm3
3597 cm3
2494 cm3
Zasilanie
kompr. wtrysk bezpośredni
wtrysk bezpośredni
wtrysk bezpośredni
wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min
333/5500- 6500
270/6500
280/6200
192/6000
Maks. mom. Nm/obr./min
440/2900- 5300
330/3000- 5000
360/2500- 5000
245/3500
Skrzynia biegów
8-biegowa aut.
7-biegowa DSG
6-b. man. lub 6-b. aut.
6-b. man. lub 5-b. aut.
Przysp. 0-100 km/h
6,9 s (Q7)
6,9 s
8,3 s (Q7)
8,9 s
Prędkość maksymalna
245 km/h (Q7)
234 km/h
225 km/h (Q7)
208 km/h
Średnie spalanie
10,7 l/100 km (Q7)
9,3 l/100 k m
12,9 l/100 km (Q7)
11,2 l/100 km
Zastosowanie
Q7, S4, S5
Q5
Q7, Touareg
X3
Lata produkcji
od 2010 r.
2008-12
2006-10
2004-06
Układ cylindrów/zawory
rzędowy/24V
widlasty/24V
widlasty/12V
widlasty/24V
Pojemność
2979 cm3
3195 cm3
3996 cm3
3497 cm3
Zasilanie
wtrysk pośredni
wtrysk pośredni
wtrysk pośredni
wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min
231/5900
230/6600
208/5250
195/5500
Maks. mom. Nm/obr./min
300/3500
297/3200
353/3000
294/3000
Skrzynia biegów
6-b. man. lub 5-b. aut.
5-biegowa aut.
5-biegowa aut.
5-b. man. lub 4-b. aut.
Przysp. 0-100 km/h
8,3 s (X5)
8,8 s (Captiva)
10,9 s (Explorer)
9,5 s (Terracan)
Prędkość maksymalna
210 km/h (X5)
204 km/h (Captiva)
171 km/h (Explorer)
185 km/h (Terracan)
Średnie spalanie
12,7 l/100 km (X5)
11,5 l/100 km (Captiva)
13,2 l/100 km (Explorer)
13,9 l/100 km (Terracan)
Zastosowanie
X3, X5
Captiva, Grand Vitara
Explorer II, Ranger, LR3, Mazda
Terracan, Sorento I
Lata produkcji
2000-06
od 2006 r.
1997-2010
2002-06
Układ cylindrów/zawory
widlasty/24V
widlasty/12V
rzędowy/12V
widlasty/24V
Pojemność
3494 cm3
3700 cm3
3956 cm3
2497 cm3
Zasilanie
wtrysk pośredni
wtrysk pośredni
wtrysk pośredni
wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min
215/5400
211/5200
177/4600
177/6250
Maks. mom. Nm/obr./min
310/3000
315/3800
296/3500
240/4000
Skrzynia biegów
5-b. man. lub 4-b. aut.
5-b. man. lub 4-b. aut.
5-b. man. lub 4-b. aut.
5-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,6 s (Trooper)
10,8 s (Cherokee KJ)
9,4 s (Wrangler TJ)
10,1 s
Prędkość maksymalna
180 km/h (Trooper)
180 km/h (Cherokee KJ)
174 km/h (Wrangler TJ)
182 km/h
Średnie spalanie
14,0 l/100 km (Trooper)
14,0 l/100 km (Cherokee KJ)
11,7 l/100 km (Wrangler TJ)
12,4 l/100 km
Zastosowanie
Trooper, Monterey
KJ, Grand WK, RAM 1500
TJ, XJ, Gra nd ZJ i WJ
Freelande r I
Lata produkcji
1998-2005
od 2002 r.
1986-2004
2001-06
Układ cylindrów/zawory
widlasty/24V
rzędowy/24V
widlasty/24V
widlasty/24V
Pojemność
2995 cm3
3199 cm3
3498 cm3
3498 cm3
Zasilanie
wtrysk pośredni
wtrysk pośredni
wtrysk pośredni
wtrysk bezpośredni
Moc maks. KM/obr./min
201/5600
211/5500
272/6000
306/6500
Maks. mom. Nm/obr./min
283/4400
300/3750
350/2400
370/3500- 5250
Skrzynia biegów
4-biegowa aut.
4-biegowa aut.
7-biegowa aut.
7-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,2 s
12,1 s (G)
8,4 s (ML)
6,9 s (GLK)
Prędkość maksymalna
180 km/h
178 km/h (G)
215 km/h (ML)
238 km/h (GLK)
Średnie spalanie
13,0 l/100 km
16,0 l/100 km (G)
11,5 l/100 km (ML)
8,1 l/100 k m (GLK)
Zastosowanie
RX 300
klasa G, SsangYong
ML II, GLK
GLK, ML III
Lata produkcji
2000-05
1994-2005
2005-11
od 2011 r.
Układ cylindrów/zawory
widlasty/24V
widlasty/24V
widlasty/24V
widlasty/24V
Pojemność
2972 cm3
3497 cm3
3954 cm3
3598 cm3
Zasilanie
wtrysk pośredni
wtrysk bezpośredni
wtrysk pośredni
wtrysk bezpośredni
Moc maks. KM/obr./min
177/5250
203/5500
269/5600
290/6200
Maks. mom. obr. Nm/obr./min
255/4000
318/4000
385/4000
385/3000
Skrzynia biegów
5-b. man. lub 4-b. aut.
5-b. man. lub 4-b. aut.
5-biegowa aut.
6-b. man. lub 6-b. aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,5 s
10,0 s
bd.
8,1 s
Prędkość maksymalna
165 km/h
190 km/h
bd.
227 km/h
Średnie spalanie
13,7 l/100 km
12,8 l/100 km
bd.
12,9 l/100 km
Zastosowanie
Pajero II, Pajero Sport
Pajero III
Pathfinder, Frontier
Cayenne
Lata produkcji
1994-2007
1999-2006
od 2005 r.
2007-10
Układ cylindrów/zawory
widlasty/24V
widlasty/24V
widlasty/24V
Pojemność
2494 cm3
2737 cm3
3956 cm3
Zasilanie
wtrysk pośredni
wtrysk pośredni
wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min
144/6200
173/5500
249/5200
Maks. mom. obr. Nm/obr./min
208/3500
241/4000
380/3800
Skrzynia biegów
5-b. man. lub 4-b. aut.
5-b. man. lub 4-b. aut.
5-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h
bd.
bd.
9,1 s (LC 120)
Prędkość maksymalna
175 km/h
175 km/h (XL_7)
180 km/h (LC 120)
Średnie spalanie
10,2 l/100 km
10,8 l/100 km (XL_7)
12,4 l/100 km (LC 120 )
Zastosowanie
Grand Vit ara I
Grand Vit ara: I XL_7, II
LC 120, 150, FJ
Lata produkcji
1998-2005
1998-2009
od 2002 r.
Układ cylindrów/zawory
widlasty/24V
rzędowy/24V
rzędowy/24V
Pojemność
3189 cm3
2922 cm3
3192 cm3
Zasilanie
wtrysk pośredni
turbo, wtrysk pośredni
wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min
241/6200
272/5100
238/6200
Maks. mom. obr. Nm/obr./min
310/3200
380/1800
320/3200
Skrzynia biegów
6-b. man. lub 6-b. aut.
4-biegowa aut.
6-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,8 s
9,3 s
9,5 s (XC90)
Prędkość maksymalna
206 km/h
210 km/h
210 km/h (XC90)
Średnie spalanie
13,5 l/100 km
12,7 l/100 km
12,0 l/100 km (XC90)
Zastosowanie
Touareg I
XC90
XC90, Freelander II
Lata produkcji
2004-06
2002-06
2006-12
1/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych Audi
Auto Świat
Jednostki TFSI Audi
Plusy:świetne osiągi przy umiarkowanym spalaniu zwarta, lekka konstrukcja (bez problemu może napędzać np. Q5)
Minusy: montowanie instalacji LPG (równoległe spalanie sporych ilości benzyny) nie ma sensu komplikacja konstrukcji
2/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych grupy Volkswagena
Auto Świat
Grupa VW/Audi
W przypadku małych SUV-ów (Audi Q3 i Q5 oraz VW Tiguan) tylko Q5 korzysta z jednostek 6-cylindrowych. Początkowo była to wersja 3.2 (270 KM), podczas liftingu w 2012 r. zamieniona na oszczędniejszą 3.0 TFSI. W przypadku większych modeli: Q7 i Touarega, benzynowe wersje V6 stanowią podstawę oferty – nie ma tam odmian z 4 cylindrami. Touareg korzystał początkowo z prostych, mało wydajnych jednostek 3.2/220-240 KM, w 2006 r. pojawił się bezpośredni wtrysk (3.6 FSI/280 KM). Ten ostatni motor odpowiadał za napędzanie Q7 (w 2010 r. zastąpiony przez 3.0).
3/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych BMW
Auto Świat
Konstrukcjom rzędowym wierna jest m.in. firma BMW, która stosuje dwie pojemności (2,5 lub 3,0 l). Od początku lat 90. w układzie napędu rozrządu pracuje łańcuch, od dawna stosuje się zmienne fazy rozrządu.
4/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych Mercedesa
Auto Świat
Pod maską ML-a I pracował silnik benzynowy 3.2 V6 (218 KM), zastąpiony przez wariant 3.7 V6 (235 KM). Druga i trzecia generacja korzystają z silnika 3.5 V6. Początkowo miał on 272 KM, a obecnie rozwija ponad 300 KM. W klasie G pracowały różne warianty rzędowe: (2.8/150 KM, 3.0/170 KM, 3.2/210 KM, 3.6/272 KM) oraz 3.2 V6. Plusy:niezła trwałość mechaniczna dobra dynamika (nowsze auta, zwłaszcza ML III/306 KM) bogaty wybór odmian Minusy:bardzo duże zużycie paliwa (nawet w nowszych wariantach, np. 3.7) przeciętna dynamika starszych wersji ograniczona współpraca z LPG
5/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych Forda
Auto Świat
Prosta konstrukcja jest odwzorowaniem amerykańskich oczekiwań. Produkowany w Kolonii silnik powstał na bazie wersji 2.9 – wyeliminowano większość jej wad. Czterolitrówka OHV napędzała Explorera I (165 KM), w drugiej generacji wprowadzono silnik z wałkami rozrządu w głowicach i mocą nieco ponad 200 KM. Ciekawe zastosowania? Starsza wersja znalazła się w Aro, nowsza, np. w Land Roverze Discovery 3 i Mustangu. Oczywiście napędza on również amerykańskie pikapy.
Plusy: prosta, wytrzymała konstrukcja (w trakcie produkcji wyeliminowano wiele wad) wiele zastosowań ułatwia dostęp do części zamiennych łatwość montażu LPG
Minusy: słabe osiągi (szczególnie najstarsze odmiany z wałkiem rozrządu umieszczonym w kadłubie) duże zużycie paliwa (w porównaniu do osiągów)
6/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych Jeepa
Auto Świat
Nie można wyobrazić sobie amerykańskiej konstrukcji bez silnika V6. Power Tech 3.7 to mniejsza wersja jednostki 4.7. W tej wersji motor debiutował w Jeepie Cherokee KJ, ale szybko też pojawił się w większych modelach. Dość prosta konstrukcja: wykorzystuje po jednym wałku rozrządu na każdą głowicę i po dwa zawory na cylinder. Rzędy cylindrów są rozchylone pod kątem 90o, pomiędzy nimi znalazł się wałek wyrównoważający. Silnik w 2011 r. zastąpiony nowocześniejszym Pentastarem 3.6.
Plusy: dobra tolerancja niezbyt skomplikowanych instalacji gazowych świetne osiągi (w mniejszym modelu – Cherokee)prosta budowa i obsługa
Minusy: słabe osiągi w przypadku zamontowania w większych autach (pikapach marki Dodge czy Jeepie Grand Cherokee)niemałe zużycie paliwa
7/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych Audi i Volkswagen
Auto Świat
Plusy:prosta konstrukcja zapewniająca niezawodność i łatwe naprawy dość dobra tolerancja dla zasilania LPG
Minusy:stosunkowo wysokie zużycie paliwa tylko przeciętna dynamika (zastosowany w ciężkim Touaregu)
8/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych Hyundaia
Auto Świat
Koreańscy producenci kilkanaście lat temu starali się podnieść prestiż swoich aut. Oferowany w Europie Terracan obok popularnego diesla mógł korzystać z jednostki benzynowej V6. To największy motor z rodziny Sigma, który montowano również w Kii Sorento I oraz ekskluzywnym sedanie XG350.
Plusy: w miarę atrakcyjne osiągi mimo sporej masy auta prosta budowa (żeliwny kadłub) łatwość instalacji LPG
Minusy: bardzo duże zużycie paliwa ograniczony dostęp do części zamiennych (niezbyt popularne wersje) pomimo V6 mały prestiż modelu
9/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych Suzuki
Auto Świat
Układ cylindrów V6 zastosowano już w modelu Vitara, ale dwulitrówka była mniej ceniona niż zbliżony wariant R4. Była tam też wersja 2.5, która trafiła później do Grand Vitary (w wariancie XL7 pracował motor 2.7). Silników V6 nie pominięto również w Grand Vitarze II: to wersje 2.7 (znana głównie w USA) oraz 3.2.
Plusy: atrakcyjna dynamika, szczególnie w krótszej wersji 5-drzwiowej podwyższony prestiż łatwe do montażu LPG
Minusy: bardzo duże zużycie paliwa (również wersje 2.5) awaryjna odmiana 2.0 V6 (stosowana w modelu Vitara)
10/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych Land Rovera
Auto Świat
Brytyjczycy uważają, że ich model należy do klasy premium. Nadwozie nas nie przekonuje, ale faktem jest, że zarówno w pierwszej, jak i drugiej generacji proponowano silniki 6-cylindrowe. Ciekawostką jest szczególnie Freelander II – pod maską zmieszczono poprzecznie rzędową „szóstkę”. Silnik V6 jest też np. w Discovery.
Plusy: korzystne ceny zakupu (Freelander I gen.) niezła dynamika nowoczesne jednostki 3.0 kompr. (Discovery, Range Rover)
Minusy: wysoka awaryjność silnika i ogólnie Freelandera I mały prestiż modelu (Freelander I gen.) duże spalanie
11/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych BMW
Auto Świat
Fani BMW mają powody do niepokoju: więcej słyszy się o konstrukcjach 3-cylindrowych niż o nowych motorach mających 6 „garów”. Na razie jednak amatorzy SAV-ów nie muszą się martwić: zarówno X3, jak i X5 czy 6 korzystają z zalet 6-cylindrówek, muszą się bez nich obejść jedynie miłośnicy X1. W pierwszej generacji X5 zamontowano prosty motor 3.0, ale ze zmiennymi fazami rozrządu. Najnowsze wersje zostały wyposażone w system Bi-Vanos, dwie turbosprężarki oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Efekt? Ponad 300 KM w trzylitrowej wersji!
Plusy: wysoka kultura pracy prosta budowa starszych wersji silnikowych nadzwyczajne osiągi najnowszych wariantów
Minusy: spore spalanie (szczególnie podczas dynamicznej jazdy) w najnowszych (bardzo skomplikowanych) wariantach montaż instalacji LPG nie ma sensu
12/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych Isuzu
Auto Świat
Dekadę przed Koreańczykami europejski rynek zdobywali Japończycy. Jednym z atutów Isuzu Troopera (analogiczne wersje można spotkać w Oplu Monterey) były dopracowane silniki benzynowe V6. Pierwsza generacja Troopera oferowała wersję 2.8 V6 (stosowaną też w amerykańskich autach GM), druga: 3.2 i 3.5.
Plusy: dość wysoka kultura pracy prosta budowa ułatwiająca naprawy oraz montaż instalacji LPG korzystne ceny aut
Minusy: spore wyeksploatowanie wielu egzemplarzy (większość z lat 90. XX w.) duże zużycie paliwa trudności z dostępnością części
13/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych Toyoty
Auto Świat
Land Cruisery starszych serii (np. 80, 100) korzystały z rzędowych silników 6-cylindrowych 4.0/150 KM lub 4.5/215 KM. W modelu 90 montowano silnik benzynowy 3.4 V6/185 KM. Ostatnie lata (od Land Cruisera 120, również w aktualnie oferowanym 150) przyniosły rozwój konstrukcji widlastych – najczęściej jest stosowana odmiana 4.0 oferująca ok. 250 KM.
Plusy: niezła trwałość silnika w miarę prosta budowa przyzwoite osiągi bogaty wybór odmian
Minusy: spore zużycie paliwa (praktycznie wszystkie generacje modelu) kłopoty z instalacjami gazowymi (w widlastej czterolitrówce)
14/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych Jeepa
Auto Świat
Ulubiona wersja silnikowa miłośników modelu Cherokee XJ czy Wranglera TJ to rzędowa jednostka 6-cylindrowa o pojemności 4,0 l. Jest chętnie wybierana mimo dużego zużycia paliwa, za które odpowiada przestarzała budowa: każdy cylinder obsługują tylko dwa zawory, wałek rozrządu znajduje się w kadłubie. Zalety to świetna współpraca z przekładnią automatyczną i bezproblemowe zachowanie w terenie (korzystny przebieg momentu obrotowego). Jednostka uchodzi za jedną z najlepszych do stosowania w off-roadzie. Łatwo też poddać ją tuningowi.
Plusy: prosta konstrukcja gwarantująca niską awaryjność wystarczające osiągi (lżejsze modele, np. Cherokee) dobrze znosi LPG
Minusy: bardzo wysokie zużycie paliwa (niewspółmierne do osiągów) przeciętne osiągi (w Jeepie Grand Cherokee) dość ciężka konstrukcja
15/15Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych - czy LPG to konieczność?
Auto Świat
LPG: konieczność czy koniec prestiżu? Auta z dużymi motorami benzynowymi najczęściej kupujemy z myślą o wysokiej kulturze pracy i prestiżu. Lecz kłopot polega na sporym zużyciu paliwa, dlatego wielu kierowców montuje w nich instalację LPG. Z pewnością ma ona sens w przypadku starych jednostek amerykańskich. Nowoczesne TFSI do tego się nie nadają. Silniki V6 są montowane w większych autach, w których bez problemu zmieści się butla z gazem.