Teoretycznie można zbudować silnik jednocylindrowy. Jednak na jeden suw pracy (kiedy następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej) przypadałyby trzy suwy „bezużyteczne” – zasysanie, sprężanie i wydech. W efekcie pół obrotu wału korbowego musiałoby zapracować na kolejne półtora obrotu wału. Aby taki silnik mógł pracować, trzeba by wyposażyć go w potężne koło zamachowe. W jaki inny sposób poprawić kulturę pracy silnika? Najprościej – zwiększając liczbę cylindrów.
Zwiększanie liczby cylindrów jest jednak niekorzystne np. dla producentów – silniki 6-cylindrowe są droższe w wytworzeniu niż 4-cylindrówki. Oznacza to również większą pojemność, a to jest niemodne. Obecne trendy zmierzają do downsizingu. Łatwiej wtedy obniżać zużycie paliwa, do czego zmuszają unijne dyrektywy oraz oczekiwania rynku. Już od wielu lat silniki 6-cylindrowe podnoszą jednak prestiż pojazdu i właściciela. Wiadomo że są drogie, więc aby jeździć takim pojazdem, trzeba mieć pieniądze.
Ostoją konstrukcji 6-cylindrowych z pewnością na długo pozostanie jeszcze rynek amerykański. W przypadku większych aut takie jednostki są tam standardem, nie stosuje się mniejszych. Rynek sześciocylindrowych jednostek benzynowych jest podzielony na zwolenników konstrukcji rzędowych i widlastych. Zalety rzędówek to niemal idealne wyważenie. Konstruktorzy jednak muszą się borykać z koniecznością zapewnienia odpowiednio wysokiej odporności wału korbowego na skręcanie, również kadłub ma większą skłonność do deformacji.
Takie jednostki tradycyjnie oferują BMW i Volvo. O ile BMW umieszcza je wzdłużnie (X3/X5/X6), o tyle Volvo lokuje je poprzecznie – taki układ obowiązuje zarówno w XC90, jak i w mniejszym XC60. Niewątpliwą zaletą rozwiązania jest zapewnienie większej przestrzeni dla pasażerów. Znacznie częściej są stosowane silniki V6. Ich zalety to bardziej kompaktowa zabudowa ułatwiająca zmieszczenie nawet w małej komorze silnikowej. Jednostki mają niższą wysokość całkowitą (szczególnie przy kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni), co z kolei z radością powitają specjaliści od aerodynamiki – można niżej poprowadzić maskę.
W których modelach 4x4 zastosowano 6-cylindrowe jednostki benzynowe? Okazuje się, że rynek jest bogaty. Nawet zwolennicy kompaktowych SUV-ów mogą grymasić: pod maską Freelandera I pracuje 2.5 V6, druga generacja tego modelu korzysta z rzędowej wersji 3.2. Takie silniki są popularne w kompaktowym segmencie premium (Audi Q5, Mercedes GLK, Volvo XC60). Oferowały je też Hyundai (Tucson 2.7) i Suzuki (Grand Vitara: 2.5, 2.7, 3.2 – w zależności od generacji). Silniki V6 napędzają wiele japońskich SUV-ów (Pajero, Trooper itp.).
Układ cylindrów/zawory |
widlasty/24V |
widlasty/24V |
widlasty/24V |
rzędowy/24V |
Pojemność |
2995 cm3 |
3197 cm3 |
3597 cm3 |
2494 cm3 |
Zasilanie |
kompr. wtrysk bezpośredni |
wtrysk bezpośredni |
wtrysk bezpośredni |
wtrysk pośredni |
Moc maks. KM/obr./min |
333/5500- 6500 |
270/6500 |
280/6200 |
192/6000 |
Maks. mom. Nm/obr./min |
440/2900- 5300 |
330/3000- 5000 |
360/2500- 5000 |
245/3500 |
Skrzynia biegów |
8-biegowa aut. |
7-biegowa DSG |
6-b. man. lub 6-b. aut. |
6-b. man. lub 5-b. aut. |
Przysp. 0-100 km/h |
6,9 s (Q7) |
6,9 s |
8,3 s (Q7) |
8,9 s |
Prędkość maksymalna |
245 km/h (Q7) |
234 km/h |
225 km/h (Q7) |
208 km/h |
Średnie spalanie |
10,7 l/100 km (Q7) |
9,3 l/100 k m |
12,9 l/100 km (Q7) |
11,2 l/100 km |
Zastosowanie |
Q7, S4, S5 |
Q5 |
Q7, Touareg |
X3 |
Lata produkcji |
od 2010 r. |
2008-12 |
2006-10 |
2004-06 |
Układ cylindrów/zawory |
rzędowy/24V |
widlasty/24V |
widlasty/12V |
widlasty/24V |
Pojemność |
2979 cm3 |
3195 cm3 |
3996 cm3 |
3497 cm3 |
Zasilanie |
wtrysk pośredni |
wtrysk pośredni |
wtrysk pośredni |
wtrysk pośredni |
Moc maks. KM/obr./min |
231/5900 |
230/6600 |
208/5250 |
195/5500 |
Maks. mom. Nm/obr./min |
300/3500 |
297/3200 |
353/3000 |
294/3000 |
Skrzynia biegów |
6-b. man. lub 5-b. aut. |
5-biegowa aut. |
5-biegowa aut. |
5-b. man. lub 4-b. aut. |
Przysp. 0-100 km/h |
8,3 s (X5) |
8,8 s (Captiva) |
10,9 s (Explorer) |
9,5 s (Terracan) |
Prędkość maksymalna |
210 km/h (X5) |
204 km/h (Captiva) |
171 km/h (Explorer) |
185 km/h (Terracan) |
Średnie spalanie |
12,7 l/100 km (X5) |
11,5 l/100 km (Captiva) |
13,2 l/100 km (Explorer) |
13,9 l/100 km (Terracan) |
Zastosowanie |
X3, X5 |
Captiva, Grand Vitara |
Explorer II, Ranger, LR3, Mazda |
Terracan, Sorento I |
Lata produkcji |
2000-06 |
od 2006 r. |
1997-2010 |
2002-06 |
Układ cylindrów/zawory |
widlasty/24V |
widlasty/12V |
rzędowy/12V |
widlasty/24V |
Pojemność |
3494 cm3 |
3700 cm3 |
3956 cm3 |
2497 cm3 |
Zasilanie |
wtrysk pośredni |
wtrysk pośredni |
wtrysk pośredni |
wtrysk pośredni |
Moc maks. KM/obr./min |
215/5400 |
211/5200 |
177/4600 |
177/6250 |
Maks. mom. Nm/obr./min |
310/3000 |
315/3800 |
296/3500 |
240/4000 |
Skrzynia biegów |
5-b. man. lub 4-b. aut. |
5-b. man. lub 4-b. aut. |
5-b. man. lub 4-b. aut. |
5-biegowa aut. |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
9,6 s (Trooper) |
10,8 s (Cherokee KJ) |
9,4 s (Wrangler TJ) |
10,1 s |
Prędkość maksymalna |
180 km/h (Trooper) |
180 km/h (Cherokee KJ) |
174 km/h (Wrangler TJ) |
182 km/h |
Średnie spalanie |
14,0 l/100 km (Trooper) |
14,0 l/100 km (Cherokee KJ) |
11,7 l/100 km (Wrangler TJ) |
12,4 l/100 km |
Zastosowanie |
Trooper, Monterey |
KJ, Grand WK, RAM 1500 |
TJ, XJ, Gra nd ZJ i WJ |
Freelande r I |
Lata produkcji |
1998-2005 |
od 2002 r. |
1986-2004 |
2001-06 |
Układ cylindrów/zawory |
widlasty/24V |
rzędowy/24V |
widlasty/24V |
widlasty/24V |
Pojemność |
2995 cm3 |
3199 cm3 |
3498 cm3 |
3498 cm3 |
Zasilanie |
wtrysk pośredni |
wtrysk pośredni |
wtrysk pośredni |
wtrysk bezpośredni |
Moc maks. KM/obr./min |
201/5600 |
211/5500 |
272/6000 |
306/6500 |
Maks. mom. Nm/obr./min |
283/4400 |
300/3750 |
350/2400 |
370/3500- 5250 |
Skrzynia biegów |
4-biegowa aut. |
4-biegowa aut. |
7-biegowa aut. |
7-biegowa aut. |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
9,2 s |
12,1 s (G) |
8,4 s (ML) |
6,9 s (GLK) |
Prędkość maksymalna |
180 km/h |
178 km/h (G) |
215 km/h (ML) |
238 km/h (GLK) |
Średnie spalanie |
13,0 l/100 km |
16,0 l/100 km (G) |
11,5 l/100 km (ML) |
8,1 l/100 k m (GLK) |
Zastosowanie |
RX 300 |
klasa G, SsangYong |
ML II, GLK |
GLK, ML III |
Lata produkcji |
2000-05 |
1994-2005 |
2005-11 |
od 2011 r. |
Układ cylindrów/zawory |
widlasty/24V |
widlasty/24V |
widlasty/24V |
widlasty/24V |
Pojemność |
2972 cm3 |
3497 cm3 |
3954 cm3 |
3598 cm3 |
Zasilanie |
wtrysk pośredni |
wtrysk bezpośredni |
wtrysk pośredni |
wtrysk bezpośredni |
Moc maks. KM/obr./min |
177/5250 |
203/5500 |
269/5600 |
290/6200 |
Maks. mom. obr. Nm/obr./min |
255/4000 |
318/4000 |
385/4000 |
385/3000 |
Skrzynia biegów |
5-b. man. lub 4-b. aut. |
5-b. man. lub 4-b. aut. |
5-biegowa aut. |
6-b. man. lub 6-b. aut. |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
12,5 s |
10,0 s |
bd. |
8,1 s |
Prędkość maksymalna |
165 km/h |
190 km/h |
bd. |
227 km/h |
Średnie spalanie |
13,7 l/100 km |
12,8 l/100 km |
bd. |
12,9 l/100 km |
Zastosowanie |
Pajero II, Pajero Sport |
Pajero III |
Pathfinder, Frontier |
Cayenne |
Lata produkcji |
1994-2007 |
1999-2006 |
od 2005 r. |
2007-10 |
Układ cylindrów/zawory |
widlasty/24V |
widlasty/24V |
widlasty/24V |
Pojemność |
2494 cm3 |
2737 cm3 |
3956 cm3 |
Zasilanie |
wtrysk pośredni |
wtrysk pośredni |
wtrysk pośredni |
Moc maks. KM/obr./min |
144/6200 |
173/5500 |
249/5200 |
Maks. mom. obr. Nm/obr./min |
208/3500 |
241/4000 |
380/3800 |
Skrzynia biegów |
5-b. man. lub 4-b. aut. |
5-b. man. lub 4-b. aut. |
5-biegowa aut. |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
bd. |
bd. |
9,1 s (LC 120) |
Prędkość maksymalna |
175 km/h |
175 km/h (XL_7) |
180 km/h (LC 120) |
Średnie spalanie |
10,2 l/100 km |
10,8 l/100 km (XL_7) |
12,4 l/100 km (LC 120 ) |
Zastosowanie |
Grand Vit ara I |
Grand Vit ara: I XL_7, II |
LC 120, 150, FJ |
Lata produkcji |
1998-2005 |
1998-2009 |
od 2002 r. |
Układ cylindrów/zawory |
widlasty/24V |
rzędowy/24V |
rzędowy/24V |
Pojemność |
3189 cm3 |
2922 cm3 |
3192 cm3 |
Zasilanie |
wtrysk pośredni |
turbo, wtrysk pośredni |
wtrysk pośredni |
Moc maks. KM/obr./min |
241/6200 |
272/5100 |
238/6200 |
Maks. mom. obr. Nm/obr./min |
310/3200 |
380/1800 |
320/3200 |
Skrzynia biegów |
6-b. man. lub 6-b. aut. |
4-biegowa aut. |
6-biegowa aut. |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
9,8 s |
9,3 s |
9,5 s (XC90) |
Prędkość maksymalna |
206 km/h |
210 km/h |
210 km/h (XC90) |
Średnie spalanie |
13,5 l/100 km |
12,7 l/100 km |
12,0 l/100 km (XC90) |
Zastosowanie |
Touareg I |
XC90 |
XC90, Freelander II |
Lata produkcji |
2004-06 |
2002-06 |
2006-12 |