Auto Świat > Porady > Wyjaśniamy, ile kosztuje wymiana paska rozrządu

Wyjaśniamy, ile kosztuje wymiana paska rozrządu

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Od tego niepozornego kawałka gumy często zależy być albo nie być silnika w twoim aucie. Wyjaśniamy, kiedy najlepiej zdecydować się na wymianę paska rozrządu, ile może to kosztować, na co przy okazji zwrócić uwagę i dlaczego lepiej nie przekraczać zalecanych interwałów.

Wymiana paska rozrząduŹródło: Auto Świat / Piotr Czypionka
  • Kupiłeś auto bez historii serwisowej? Sprawdź rozrząd!
  • Zerwany napęd rozrządu może, ale nie musi oznaczać spustoszenia w silniku.
  • Koszt okresowej wymiany zależy od zabudowania silnika w samochodzie.

Pasek rozrządu przenosi napęd z wału korbowego na wałek/wałki rozrządu, a zatem jest – pośrednio – odpowiedzialny za sterowanie czasem otwierania i zamykania zaworów. Od tego z kolei zależy proces napełniania cylindrów mieszanką (zawory ssące) i wypuszczania spalin do kolektora (zawory wydechowe). Nie trzeba więc być dyplomowanym inżynierem, żeby wiedzieć, iż jakiekolwiek nieprawidłowości w pracy układu rozrządu powodują zaburzenia w pracy silnika. Co więcej, gdy pasek przeskoczy lub się zerwie (ze starości, z powodu usterki innego elementu; patrz dalej), jednostka napędowa straci "synchronizację", co z kolei uniemożliwi jej dalszą pracę. Jeżeli mamy do czynienia z tzw. silnikiem kolizyjnym, zawory uderzą w tłoki i zostaną uszkodzone. A i to nie wszystko, bo w wyjątkowo pechowej sytuacji może też dojść do zniszczenia m.in. wałków rozrządu, panewek, głowicy, a w skrajnym przypadku – wału korbowego.

Piotr Wróbel