To niektóre z inwestycji drogowych w województwie zachodniopomorskim.

W Szczecinie od lutego ub.r. trwa najważniejsza miejska inwestycja - modernizacja ul. Struga. W ramach wartego około 111 mln zł przedsięwzięcia powstaje nowy wjazd i wyjazd z miasta. Inwestycja jest dofinansowana ze środków przyznawanych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, wartość dofinansowania to prawie 80 mln zł.

Na odcinku od ul. Jasnej do ul. Botanicznej jezdnia znajdzie się w kilkumetrowym wykopie, zaś ruch tranzytowy odbywać się będzie po powstającej estakadzie. Wykonawca inwestycji, firma Eurovia, ma czas na jej zakończenie do sierpnia 2013 r. Poszczególne elementy inwestycji będą udostępniane kierowcom od jesieni br., pierwszy będzie wiadukt nad ul. Struga. Od kilku tygodni kierowcy mogą korzystać już z przebudowanego wlotu w ul. Pomorską.

We wrześniu szczecińscy kierowcy będą mogli korzystać z nowego układu drogowego - zakończył się pierwszy etap budowy trasy północnej. Zmodernizowano ul. Warcisława na odcinku od ul. Przyjaciół Żołnierza do ul. Rostockiej, wybudowane zostało skrzyżowanie ul. Rostockiej z ul. Warcisława. W ramach inwestycji powstały: dwupasmowe jezdnie, ścieżki rowerowe, chodniki, a także pas zieleni pod budowę trasy tramwajowej. Prace wykonuje firma Eurovia. Część drogowa jest w trakcie odbiorów. Wartość inwestycji to 22 mln zł, pieniądze pochodzą w całość z budżetu miasta.

Przed wakacjami rozpoczął się także drugi etap budowy trasy północnej. Zmodernizowana zostanie ul. Warcisława na odcinku od ul. Bocianiej do ul. Łącznej, przebudowana będzie także ul. Łączna od ul. Rostockiej do Hożej. Wykonawca - Energopol na wykonanie prac ma czas do drugiej połowy 2014 r. Wartość inwestycji to około 32 mln zł.

W drugiej połowie października br. ma zostać ukończony piąty etap budowy obwodnicy śródmiejskiej. Część drogowa, czyli jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe oraz przejście podziemne mają być gotowe na przełomie sierpnia i września. Piąty etap budowy dotyczy odcinka od ul. Krasińskiego do Arkońskiej - w jej ramach przebudowane zostały skrzyżowania, a także wybudowany wiadukt kolejowy nad ul. Arkońską. Wartość inwestycji to ponad 80 mln zł, dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego to prawie 51 mln zł.

Największą inwestycją realizowaną obecnie przez szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest przebudowa autostrady A6 na ponad dwukilometrowym odcinku Kijewo - Rzęśnica w rejonie planowanego węzła Tczewska. Prace polegają na zdjęciu nawierzchni z poniemieckich płyt betonowych i położeniu nowej. W czerwcu br. została już oddana dla ruchu przebudowana zachodnia jezdnia. Wykonawca prowadzi prace na jezdni wschodniej. Przebudowa ma zakończyć się w grudniu br. Wartość inwestycji to około 15 mln zł.

W przyszłym roku ma rozpocząć się budowa węzła Tczewska, który będzie zlokalizowany w miejscu obecnego przecięcia autostrady A6 z ulicę Tczewską w Szczecinie. Obecnie trwa przetarg na wykonawcę prac.

W ubiegłym roku szczecińska GDDKiA oddała do użytku trzy obwodnice na drogach krajowych nr 3 i 6. Z obwodnicy Troszyna, Parłówka i Ostromic na S3 kierowcy mogli już korzystać od lipca ub.r. Wartość tej inwestycji to ponad 130 mln zł. Obwodnica Miękowa w całości została oddana do ruchu w grudniu ub.r. - kosztowała 65 mln zł. Również w grudniu ubiegłego roku została oddana obwodnica Nowogardu na drodze S6, jej koszt to 228 mln zł.

GDDKiA prowadzi w tym roku również remonty dróg i obiektów mostowych, obejmują one 15 odcinków na łącznej długości około 50 kilometrów oraz 3 obiekty mostowe.

Jak powiedział Robert Grabowski z koszalińskiego magistratu, trwa budowa obwodnicy miasta, która ma połączyć krajowe drogi nr 11 Kołobrzeg - Poznań i 6 Szczecin - Gdańsk z pominięciem centrum miasta. Jej całkowita długość wyniesie 11 km. To największa drogowa inwestycja Koszalina w ostatnich latach. Koszt inwestycji to około 100 mln zł. Obwodnica ma być gotowa do listopada 2014 r.

Trasa będzie się zaczynać w południowej części miasta, omijać centrum od zachodu i kończyć na północnym krańcu Koszalina. Budowa obwodnicy podzielona jest na trzy etapy, pierwszy zakończył się w lipcu br. oddaniem niemal kilometrowego odcinka łączącego ulice: Gnieźnieńską i 4 Marca z ulicą Połczyńską. Inwestycję zrealizował Strabag.

Na budowie występują kilkudniowe opóźnienia poszczególnych robót, nie wpływają one jednak na tempo prac - zaznaczył Grabowski.

Drugi, zachodni fragment obwodnicy, od ulic Połczyńskiej i Słowiańskiej do ulicy Szczecińskiej, buduje Mostostal Warszawa. Ta część inwestycji ma kosztować 28,31 mln. Inwestycja powinna zakończyć się na przełomie stycznia i lutego 2013 r.

Trzeci, północny odcinek trasy - od ul. BOWiD do ul. Władysława IV - będzie budować konsorcjum firm Eurovia Polska SA i Eurovia CS a.s. z Czech. Ta część inwestycji ma kosztować 35,58 mln zł.