Auto Świat Skrzynia DSG i jej eksploatacja

Skrzynia DSG i jej eksploatacja

Autor Wojciech Denisiuk
Wojciech Denisiuk
| Aktualizacja

Skrzynia DSG uchodzi za trwalszą od tradycyjnych „automatów”, ale jednocześnie jest droższa w eksploatacji niż przekładnie manualne. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas zakupu auta z DSG i jak je serwisować

Eksploatacja auta ze skrzynią DSG
Auto Świat
Eksploatacja auta ze skrzynią DSG

Jak dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów wpływa na koszty eksploatacji auta? To pytanie zadaje sobie coraz więcej osób szukających samochodu na rynku wtórnym, zwłaszcza marek koncernu Volkswagena. To właśnie niemiecka firma spopularyzowała ten rodzaj przekładni, znany jako DSG. Inni producenci z opóźnieniem, ale również opracowali swoje konstrukcje. Jednak większość z nich działa na podobnej zasadzie jak DSG, więc to na jego podstawie przybliżymy problemy eksploatacyjne.

Skrzynia DSG: plusy

Największą zaletą skrzyni bezstopniowej jest szybka zmiana biegów, nawet w trybie automatycznym. Klasyczne „automaty” mają z tym problem, a w dodatku zwiększają zużycie paliwa, podczas gdy skrzynia DSG pozwala je obniżyć. Niestety, w pewnym momencie eksploatacji trzeba ponieść tego koszty. Ich wysokość zależy m.in. od typu przekładni, a przede wszystkim od przebiegu auta.

Skrzynia DSG: co się psuje i ile kosztuje

Przewidywalna część wydatków to wymiana oleju wraz z filtrem, co w ASO kosztuje od 650 do 800 zł. Jednak konieczne jest to tylko w modelach DSG z tzw. mokrymi sprzęgłami (co 60 tys. km) – ma je najstarsza, 6-biegowa skrzynia. W nowszych, w zależności od przenoszonego momentu, stosuje się sprzęgła mokre (w mocniejszych) lub suche.

Niestety, z czasem ulegają one zużyciu, a ich wymiana niemało kosztuje – od 3 do 6 tys. zł. Pierwsze objawy uszkodzenia sprzęgieł to szarpanie, stukanie i opóźnienia podczas zmiany przełożeń. Jeśli natomiast auto nie chce jechać na konkretnym biegu lub skrzynia DSG samoczynnie je zmienia albo powoduje zmniejszenie mocy silnika, to prawdopodobnie uszkodzona jest mechatronika, czyli zespół składający się z elektroniki sterującej i hydrauliki siłowej odpowiedzialnej za włączanie sprzęgieł i biegów.

W tym przypadku koszty naprawy są jeszcze wyższe – nowa mechatronika to wydatek ponad 7 tys. zł, a tylko niektóre jej uszkodzenia da się naprawić za kilkaset złotych. Jako, że skrzynia DSG jest tak naprawdę połączeniem dwóch niezależnych skrzyń manualnych z automatycznym sterowaniem, przed zespołem sprzęgieł występuje dwumasowe koło zamachowe, które również się zużywa.

Skrzynia DSG: po jakim dystansie się zużywa?

Tak samo jak dla sprzęgieł, trudno to określić – zależy m.in. od stylu oraz warunków jazdy i mocy silnika. Zdarza się, że sprzęgła i koło dwumasowe wymagają wymiany już po kilkudziesięciu tys. km, ale bywa, że i po 250 tys. km działają prawidłowo. Jedno jest pewne: kupujący kilkuletnie auto ze skrzynią DSG powinien wykonać jazdę próbną i zwrócić uwagę na pracę skrzyni. Inaczej można wpaść w pułapkę finansową.

Autor Wojciech Denisiuk
Wojciech Denisiuk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków