O tym, że auta są coraz bezpieczniejsze, nie trzeba nikogo przekonywać, jednak nawet najlepsze wyposażenie pojazdu nie zwalnia kierowcy od myślenia. Równie ważne, jak systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę, jest odpowiednie przygotowanie się do podróży.
Pamiętajcie o tym, żeby zawsze zabezpieczyć przedmioty przewożone w kabinie – w przypadku stłuczki, dachowania czy wypadku nawet długopis może wyrządzić krzywdę pasażerom. Tak to dziwne, ale radzimy, aby w kabinie auta nie było żadnych przedmiotów które w przypadku kolizji, czy dachowania nie mogły się przemieszczać - to podstawa.
Jednak my radzimy aby zacząć od podstaw. Często w ruchu miejskim zauważamy, jak inni kierowcy mają ustawione fotele, kierownicę czy pasy. Przecież to podstawowe elementy od których zależy nasze bezpieczeństwo. Tu nie ma miejsca na ustępstwa! Tylko prawidłowe ustawienie tych elementów zapewni nam bezpieczeństwo w przypadku nieoczekiwanych sytuacji - a takie możemy mieć w mażdym momencie.
W galerii możecie zobaczyć jak prawidłowo zająć pozycję za kierownicą, oraz przygotować auto do podróży.
Galeria zdjęć
Od prawidłowego ustawienia fotela zależy w jakim stopniu kierowca będzie czuć auto, oraz jak szybko będzie mógł kręcić kierownicą. Pamiętajmy o tym, że siedzenie zbyt blisko kierownicy nie tylko krępuje nasze ruchy ale również jest zagrożeniem w momencie zadziałania puduszek powietrznych.
Siedzenie zbyt daleko od kierownicy, jest tak samo złe jak siedzenie zbyt blisko. Zacznijmy od tego, że w przypadku zbyt dalekiego odsunięcia fotela nie mamy odpowiedniego wyczucia auta, nie możemy szybko i pewnie wcisnąć pedału hamulca czy sprawnie kręcić kierownicą. Taką pozycję często widzimy na naszych ulicach - tak w aucie siedzieć nie wolno.
Zatem jaka jest prawidłowa pozycja za kierownicą? Odpowiedź jest stosunkowo prosta - fotel ustawiamy tak aby po maksymalnym wciśnięciu pedału sprzęgła noga nie była wyprostowana, a plecy na całej długości mocno opierały się na oparciu fotela.
Dodatkowo jeśli mamy taką możliwość zalecamy maksymalne opuszczenie fotela. Dzięki temu zabiegowi będziemy znajdować się bliżej środka ciężkości auta - co ułatwi nam wyczucie tego co dzieje się z samochodem na przykłąd podczas pokonywania zakrętów.
Jeśli fotel mamy już ustawiony prawidłowo, to kolejnym krokiem jest prawidłowe ustawienie kierownicy - obecnie praktycznie wszystkie modele oferują taką funkcję. Jak sprawdzamy ustawienie kierownicy? To nic trudnego. Opieramy się o fotel i nagdarstek prawej ręki kładziemy na kierownicy w pozycji za 10 minut dwunasta. W tym przypadku kierownica jest ustawiona zbyt blisko kierowcy.
Tutaj mamy przykład kierownicy odsuniętej od kierowcy zbyt daleko, bowiem w pozycji za 10 minut 12 dotykamy ją dłonią. Jak zatem powinna być ustawiona kierownica?
Na tym zdjęciu macie opodwiedź na pytanie postawione na poprzednim slajdzie. Tak, tu kierownica jest ustawiona prawidło. Zatem jak powinna być ustawiona? Kierownicę ustawiamy tak aby nadgarstek prawej ręki mógł na niej spoczywać w pozycji za 10 minut 12 natomiast naggarstek ręki lewej znalazł oparcie na kierowcy w pozycji 10 minut po 12. Prawda, że proste?
Skoro kierownica i fotel już są prawidłowo ustawione. Jak trzymać kierownicę, aby z przypadku konieczności zadziałania systemów bezpieczeństwa, w tym również poduszek powietrznych zminimalizować ryzyko wystąpięnia uszkodzeń ciała. Cóż podczas jazdy nie możemy jej trzymać tak jak na zdjęciu, bowiem w takiej pozycji kierownicą opieruje się wyjątkowo ciężko.
Kierownicy nie możemy trzymać zbyt nisko. Bowiem w takiej pozycji pełna kontrola auta jest bardzo trudna.
Jak zatem prawidłowo trzymać kierownicę? Praktycznie we wzystkich nowych oraz wielu używancyh autach na środku koła kierownicy mamy zamontowaną poduszkę powietrzną. Nieprawidłowe trzmanie kierownicy - zbyt nisko, lub wysoko nie zapewni nam bezpieczeństwa w przypadku odpalenia poduszki. Dlatego też kierownicę powinniśmy trzymać w pozycji za 15 trzecia. Wtedy mamy gwarancję tego, że zawsze pewnie trzymamy kierownicę, a w przypadku odpalenia poduszki powietrznej nic nam się nie stanie.
Kierownica oraz fotel ustawione - czas na ostatni element naszej układanki - ustawiamy pas bezpieczeństwa. Z tym również są problemy. Jak zatem ustawić pas aby działał tak jak oczekuje od nas producent auta. Obecnie montowane w autach systemy bezpieczeństwa to układ naczyń połączonych, a co za tym idzie nieprawidłowe ustawnie któregokolwiek z nich sprawia, że całość nie funkcjonuje prawidłowo.
Jak zatem powinien być ustawiony pas. Tak aby jego górna cześć przebiegała możliwie najwyszej naszego barku (jednak nie za blisko szyi) - tylko wtedy gwarancję, że w przypadku dachowania, czy stłuczki systemy bezpieczeństwa zadziałają prawidłowo. Pas ustawiony zbyt nisko, czy też za mało mapięty nie zadziała prawidłowo. Możemy się z pod niego wysunąć i z pełnym impetem uderzyć w poduszkę powietrzną.
Jeśli podróżujemy z dziećmi pamiętajmy aby zawsze wozić je w foteliku dostosowanym do wieku oraz wzrostu dziecka. Wiele nowych aut ma możliwość zamontowania fotelika na prawym przednim fotelu - jednak zarówno my jak i specjaliści zajmący się bezpieczeństwem odradzamy to rozwiązanie. Powód jest jeden - czołowe poduszki powietrzne są projektowane z myślą o ochronie dorosłych pasażerów, a nie dzieci.
Nie musimy chyba nikogo przekonywać o tym, że rozmowa przez telefon podczas jazdy to coś czego powinniśmy unikać. Na szczęście wiele obecnie sprzedawanych aut jest wyposażona w fabryczne zestawy głośnomówiące - dzięki czemu bez obawy o mandat możemy korzystać z telefonu w aucie. Jednak radzimy aby nie wozić go bez żadnego zabezpiecznia - warto zainwestować w solidny uchwyt do telefonu. Cel jest jeden nie szukać go w momencie przychodzącego połączenia.
W każdą dłuższą podróż wyruszamy na ogół z zapasem napojów. Odradzamy przewożenie ich w otwartych schowkach. Butelka, pusta czy też jeszcze pełna może trafić pod pedał hamulca, w przypadku dachowania coś co waży co najmniej pół kilograma może zrobić nam krzywdę.
Właśnie z myślą o transporcie drobiazgów przydatnych podczas pozdróży są schowki - to właśnie w nich powinniśmy mieć schowane napoje, oraz inne rzeczy z których możemy korzystać podczas jazdy.
Nic nie zwalnia od myślenia. Zamontowane w aucie systemy bezpieczeństwa nie czynią nas nieśmiertelnymi. Ale to, że są one dostępne także w popularnych autach, może już cieszyć, gdyż dzięki temu na naszych drogach robi się bezpieczniej. Najdoskonalsza elektronika nie zastąpi jednak rozsądku.