Zmodernizowanego Touarega rozponamy pod zmienionym przodzie. Uwagę przyciągają seryjne reflektory bi-ksenonowe o nowym kształcie oraz inny grill, w którym zamiast dwóch poprzecznych chromowanych listewek pojawiły się cztery. W tylnej części nadwozia przekonstruowano nieco kształt tylnych świateł.
We wnętrzu zmiany trudno dostrzec, ale be wątpienia są. Zmodyfikowane zostały między innymi typowe dla Touarega aluminiowe przełączniki, które teraz wyglądają, jakby były wycięte z jednego pełnego bloku metalu. Po liftingu pojawiły się białe podświetlenie wszystkich przełączników i pokręteł (zamiast czerwonego), poszerzono także spektrum kolorystyki wnętrza i skóry oraz drewnianych aplikacji (Sapelli Mahagoni i Engineered Ebony).
Przyszłych klientów zaintersują bardziej nowe systemy wspomagające (m.in. seryjny system automatycznego hamowania po kolizji i nowa generacja automatycznego tempomatu ACC), dostępność usługi online, oszczędniejsza i mocniejsza gama silnikowa oraz udoskonalona konstrukcja zawieszenia. Ale po kolei.
Systemy bezpieczeństwa
Uklad wspomagający Area View przy użyciu czterech kamer obserwuje otoczenie Touarega i dodatkowo podnosi bezpieczeństwo. O ochronę dba maksymalnie dziewięć poduszek powietrznych. Lane Assist z kolei pomaga trzymać się obranej drogi, a Side Assist ostrzega przed nadjeżdżającymi z tyłu pojazdami przy zmianie pasa ruchu. Automatyczny tempomat ACC plus Front Assist wraz z funkcją awaryjnego hamowania w mieście w razie konieczności jest w stanie całkowicie zatrzymać Touarega, a w połączeniu z funkcją Stop-and-Go ułatwia poruszanie się w korkach. System proaktywnej ochrony pasażerów PreCrash łączy ze sobą poszczególne systemy i dba, aby w razie wypadku nie tylko pasy bezpieczeństwa były napięte, lecz także – w zależności od dynamiki poprzecznej – zamknięte zostały szyby i panoramiczny dach.
Internet i usługi on-line
W Touarego pojawiły się po raz pierwszy mobilne usługi online. Do dyspozycji jest funkcja wyszukiwania interesujących miejsc korzystając z serwisu Google (POI), prezentacja map Google Earth™ mapping service oraz funkcja Google Street View™, a także informacje drogowe online.
Mocniejsze i oszczędniejsze silniki
Touareg będzie oferowany w Eurpoie z dwoma silnikami V6 TDI, jednym silnikiem V8 TDI oraz w wersji hybrydowej. Niestety polski importer nie planuje wprowadzenie do sprzedaży wersji z ekologicznym napędem. Inżynierowie szczególną uwagę poświęcili optymalizacji silników V6 TDI, gdyż w Europie ponad 90 procent wszystkich Touaregów wyposażonych jest w jeden z dwóch silników V6 TDI. Jednostki zostały wyposażone w katalizator SCR. W słabszej wersji silnik V6 TDI rozwija 204 KM, w mocniejszej 262 KM (w nim moc zwiększono z 245 KM).
Funkcja żeglowania w skrzyniach DSG
Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z gazu, silnik zostaje odłączony od skrzyni biegów. Stan ten nazywany jest potocznie „żeglowaniem”. Jest to możliwe nawet przy większych prędkościach (do 160 km/h w przypadku Touarega Hybrid i do 150 km/h w V6 TDI), czyli na autostradach. Funkcja ta przyczynia się do redukcji spalania.
Dwa rodzaje napędu
Opcjonalnie Touareg V6 TDI 262 KM może być wyposażony w pakiet Terrain Tech w którym zamiast mechanizmu różnicowego typu Torsen zastosowana została skrzynia rozdzielcza z reduktorem, środkowy mechanizm różnicowy oraz mechanizm różnicowy tylnej osi (z blokadą do 100 procent). Wersja ta posiada pięciostopniowy przełącznik pozwalający kierowcy dostosować Touarega do stopnia trudności terenu oraz większy prześwit poprzeczny (z przodu o 10 mm, z tyłu 15 mm).W samochodach z zawieszeniem pneumatycznym przycisk „Lock” nie pozwala automatycznie obniżyć nadwozia z poziomu terenowego na poziom normalny, ponieważ prędkość zostaje w tym przypadku ograniczona elektronicznie do 70 km/h.
Dwa rodzaje zawieszenia
Seryjnie Touareg wyposażony jest w stalowe zawieszenie. Z przodu znajdują się podwójne wahacze poprzeczne (z górnymi wahaczami aluminiowymi i dolnymi stalowymi), na tylnej osi zastosowano wahacze aluminiowe na górze i trójkątne wahacze dolne ze stali. Zawieszenie stalowe zostało nieco zmodernizowane, niestety jednak producent nie podaje co konkretnie zostało zmienione. My z kolei testowaliśmy odmianę z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym, które obejmuje funkcję automatycznej regulacji poziomu i wysokości oraz elektroniczną regulację amortyzatorów. Kierowca ma do wyboru tryb Normal, Comfort lub Sport (obniża zawieszenie o 25 mm).
Doskonałe właściwości terenowe
Zmodrenizowany Touareg nawet ze stalowym zawieszeniem charakteryzuje się dobrymi właściwościami jezdnymi w terenie (kąt najazdu 24 stopnie i kąt zjazdu 25 stopnie, prześwit 220 mm). W przypadku zamówienia pakietu Terrain Tech, nadwozie jest podwyższone z przodu o 10 mm, a z tyłu o 15 mm. Z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym prześwit może wynosić nawet 300 mm, co poprawia kąt najazdu i zjazdu.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.diesel V6/24 |
Pojemność | 2967 |
Moc. maks. | 262/3800-4400 KM/obr./min |
Moment | 580/1750-2500 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 697/1642 l |
Dł./szer./wym (mm) | 4801/1940/1709 |
Masa własna/ładowność | 2251/724 kg |
Przysp. 0-100 km/h (fabr.) | 7,6 s |
Napęd | aut. 8/4x4 Terrain Tech |
Prędkość maks. | 220 km/h |
Średnie spalanie (fabr.) | 6,9 l/100 km |
Cena VW Touarega 3.0 TDI | od 238 590 zł |
Plusy VW Touarega:
– dwa rodzaje napędu 4Motion (dla użytkowników jeżdżących głównie po asfalcie i dla fanów twardego off-roadu)
– dopracowane zawieszenie i układ kierowniczy
– przestronne, solidnie wykonane wnętrze
– liczne systemy bezpieczeństwa
– dostęp do Internetu (Google Earth, Google Street View)
– mocniejsze i oszczędniejsze silniki
– funkcja żeglowania w skrzyniach DSG
Minusy VW Touarega:
– nudna volkswagenowska stylistyka
– system Terrain Tech niedostępny w wersji z silnikiem V8
– hybrydowa wersja nie będzie dostępna w Polsce
Podsumowanie VW Touarega:
Trochę nas zdziwił fakt, że Volkswagen zaprezentował Touarega po liftingu już wiosną 2014 r. a w wprowadza go do sprzedaży dopiero jesienią. Mimo, że modernizacje nie są zbyt duże to jednak odczuwalnie wpływają na komfort i prowadzenia auta.
Podoba nam się polityka Volkswagena w kwestii montowania napędu – dla tych co potrzebują tylko dużego SUV-a z 4x4 oferują klasyczny napęd 4Motion z samoblokującą się skrzynią rozdielczą Torsen, z kolei fanom trudnego off-roadu proponują superdopracowany układ Terrain Tech z blokadami mechanizmów różnicowych. Klienci zainteresowani Touaregiem po liftingu muszą liczyć się z faktem, że wzrost mocy w silniku 3.0 V6 TDI i lepszy standard wyposażenia wiąże się również z podwyżką ceny auta.