Dużo twardego plastiku, specyficzne, nieco przestarzałe wzornictwo kokpitu, niektóre drobne detale niepasujące do reszty, ale za to ogólna jakość wykonania wnętrza – znakomita! Zauważamy to od razu, gdy na drodze pojawiają się nierówności – w Lexusie żadne irytujące hałasy nie dokuczają podczas podróży.
Podstawowym wyróżnikiem Lexusa IS 300h nie jest jednak wnętrze, które budzi mieszane uczucia i jednym się bardzo podoba, a innym wręcz przeciwnie, lecz napęd. Hybrydowy układ jest doskonale dopracowany, a jego zalety docenia się zwłaszcza w mieście. Podczas ruszania silnik spalinowy zawsze uzyskuje wsparcie jednostki elektrycznej. Dzięki temu, nawet jeśli na postoju nie pracuje, uruchamia się niepostrzeżenie – zupełnie inaczej niż samochód zasilany dieselem i wyposażony w układ start-stop.
Lexus IS 300h - komfortowy napęd
Gdy rusza się bez pośpiechu, do ok. 50 km/h można korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego. Ekojazdę, a ta w tym samochodzie sprawia dużą frajdę (można w mieście w godzinach szczytu zejść poniżej 5 litrów na „setkę”!), wspomaga wyświetlacz, który informuje, kiedy działa silnik spalinowy, a kiedy nie. Włącza się on tak gładko i jest na tyle cichy, że poza chwilami, gdy mocno przyspieszamy, moment ten pozostaje niewyczuwalny.
Płynność prowadzenia jest wspierana przez bezstopniową przekładnię, która wprawdzie ma elektronicznie zaprogramowane przełożenia na potrzeby „sportowej” jazdy z wykorzystaniem łopatek przy kierownicy, tyle że służą one raczej tylko do zabawy. Auto bowiem wcale nie jest sportowe – pakiet wyposażeniowy Sport niewiele tu zmienia. Lexus ma komfortowy, tonizujący napęd i dla wielu kierowców jest to jego największa zaleta. Niektórzy kierowcy testowi narzekali jednak, ze poza miastem, na autostradzie, hybryda zbiera się za wolno i zbyt głośno – od wdepnięcia gazu do reakcji auta mija zbyt wiele czasu, a przyspieszaniu towarzyszy wycie silnika.
Samochód ma napędzaną tylną oś i jest to kolejna rzecz, która wpływa na płynne, nienerwowe przyspieszanie. Gdybyście jednak zapragnęli pojeździć Lexusem sportowo, bylibyście zawiedzeni: elektronika kontrolująca tor jazdy interweniuje tak skutecznie, że auto chwilami zachowuje się jak... przednionapędowe. Dlatego właściciel Lexusa lubiący agresywny styl jazdy szybko dojdzie do wniosku, że ten samochód cieszy, gdy jedzie się spokojnie, co wcale nie znaczy wolno.
Lexus IS 300h - skup się na jeździe
Japońskiego sedana od europejskich aut klasy premium wyraźnie odróżnia także filozofia systemu multimedialnego. Jest on tak skonstruowany, że... kierowcy nie chce się bawić nim bez sensu. Zniechęca do tego specyficzny dżojstik do poruszania kursorem po ekranie – mało precyzyjny, niezbyt wygodny, wymaga poświęcenia mu sporo uwagi. Jednak czy to źle, że główną zaletą auta jest napęd, a nie radio? Kierowcy wolą raczej to pierwsze.
Lexus IS 300h - to nam się podoba
Wyciszenie wnętrza, niskie spalanie w mieście, wzorowa płynność działania zespołu napędowego, jakość montażu auta.
Lexus IS 300h - - to nam się nie podoba
Opóźniona reakcja na gwałtowne wciśnięcie gazu przy większej prędkości, wygląd niektórych detali we wnętrzu.
Lexus IS 300h - nasza ocena
Taki napęd ma przyszłość! Jeśli nie jeździsz wyłącznie w trasie i cenisz komfort, napęd Lexusa IS 300h zrobi na tobie wrażenie. Zapewnia on bardzo dobre osiągi przy niskim spalaniu, a do tego jest cichy i wolny od wibracji. Miła jest też świadomość, że za autem nie ma chmury czarnego dymu.
Lexus IS 300h - dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektr. |
Pojemność | 2494 ccm |
Moc maksymalna | 223 KM/6000 obr./min. |
Maks. moment obr. | 221 Nm/4200 obr./min. |
Skrzynia biegów | aut. e-CVT |
Napęd | na tylne koła |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Średnie spalanie testowe | 6,3 l/100 km |
Długość, szerokość, wysokość | 4665/1810/1430 mm |
Rozstaw osi | 2800 mm |
Pojemność bagażnika | 450 l |
Cena tesotwanej wersji | 230 300 zł |