- Nowy Citroën C5 Aircross wyróżnia się odświeżoną stylistyką, poprawioną aerodynamiką i większym naciskiem na komfort
- SUV zyskał większe wymiary, przestronniejsze wnętrze oraz pojemniejszy bagażnik, który teraz pomieści 651 litrów bagażu
- Wnętrze oferuje przytulność dzięki miękkim tkaninom, dużemu ekranowi multimedialnemu oraz licznym praktycznym schowkom
- Model dostępny będzie w wersjach hybrydowych i elektrycznych, z różnymi mocami i zasięgami. Cena? Od 132 tys. zł
- Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
- Jak wygląda Citroen C5 Aircross?
- Jaki jest bagażnik w Citroenie C5 Aircross?
- Jakie jest wnętrze Citroena C5 Aircross?
- Czy Citroen C5 Aircross to auto rodzinne?
- Jak jeździ Citroen C5 Aircross?
- Jakie silniki będzie miał Citroen C5 Aircross?
- Ile pali Citroen C5 Aircross?
- Ile kosztuje Citroen C5 Aircross?
- Citroen C5 Aircross — podsumowanie
Muszę przyznać, że ostatnie poczynania Citroena przykuwają moją uwagę i z ciekawością patrzę na zmiany, jakie zachodzą w tej francuskiej marce. Jeszcze niedawno bowiem wydawało się, że nie za bardzo jest pomysł, jaki kierunek ma obrać producent spod loga dwóch zębów. W tym roku jednak coś się ruszyło i Francuzi zaczęli finalizować swoje plany na przyszłość poprzez rozpoczęcie ofensywy modelowej. Dostaliśmy więc tanie C3 i większe C3 Aircross, C4 dostało lifting, as teraz przyszedł czas na największego przedstawiciela — C5 Aircrossa. Francuzi właśnie go wprowadzają do salonów. Mogłem się mu przyjrzeć i nim pojeździć, więc czas opowiedzieć, jaki jest.
Jak wygląda Citroen C5 Aircross?
Druga generacja Citroena C5 Aircross wyróżnia się odważnym designem, który zachowuje charakterystyczne elementy marki. Z przodu uwagę przyciągają nowe reflektory LED w kształcie litery "C", inspirowane modelem C3, ale z podziałem centralnego światła na pół. Sylwetka SUV-a stała się bardziej kanciasta, a dach delikatnie opada ku tyłowi, choć dopiero za przedziałem pasażerskim, co zapewnia więcej miejsca na głowę pasażerów tylnego rzędu.
Z tyłu znajdziemy lampy przypominające te z Citroena C4 po liftingu, ale prawdziwą nowością są "skrzydła" — wystające elementy tylnego oświetlenia, które nie tylko wyglądają oryginalnie, ale także poprawiają aerodynamikę. Dzięki tym zmianom opór powietrza spadł z 0,84 do 0,75, co przekłada się na większy zasięg — na autostradzie o ok. 30 km więcej.
Samochód został narysowany atrakcyjnie i szczególnie dobrze wygląda na kołach o niskim profilu. Auto nie jest nijakie, od razu rozpoznawalne, a jego sylwetka jest w odbiorze dość lekka i po prostu atrakcyjna. Francuzi mocno się napracowali i spisali przy tworzeniu nowego C5. I choć jest to rodzinne auto, to wcale nie nudne.
- Przeczytaj także: Kia podała polskie ceny swojego najtańszego SUV-a. Sporo poniżej 100 tys. zł za silnik 1.0 T-GDI
Jaki jest bagażnik w Citroenie C5 Aircross?
Nowa generacja C5 Aircross została zbudowana na platformie STLA Medium, co wpłynęło na powiększenie wymiarów. Auto urosło o 150 mm na długość (4652 mm) i zyskało 50 mm w rozstawie osi (2784 mm). Te zmiany przyniosły nie tylko więcej miejsca dla pasażerów, ale także większą pojemność bagażnika — teraz wynosi ona 651 litrów niezależnie od wersji napędowej. Dla porównania poprzednik oferował maksymalnie 580 litrów, a w hybrydach jeszcze mniej.
Jakie jest wnętrze Citroena C5 Aircross?
W tylnej części kabiny pasażerowie zyskali teraz dodatkowe 51 mm przestrzeni na nogi, co sprawia, że nawet wyżsi podróżni będą mogli wygodnie się rozsiąść. Miejsca na głowę jest tyle, że sam mógłbym jeździć w kapeluszu (mam 183 cm), co czyni C5 Aircrossa jednym z bardziej przestronnych w swojej klasie. Dodatkowo podłoga w każdej wersji silnikowej jest poprowadzona nisko, a kąt oparcia kanapy można regulować, dlatego jazda z tyłu jest naprawdę wygodna.
W środku w ogóle Citroen postawił na komfort i przytulność. Deska rozdzielcza została pokryta miękkimi tkaninami, rozciągającymi się aż na drzwi, co ociepla wnętrze. Centralnym punktem kokpitu jest ogromny, 14-calowy ekran systemu multimedialnego — największy w całym koncernie Stellantis.
Obsługa systemu jest intuicyjna i szybka, a menu klimatyzacji jest stale widoczne na ekranie. Wyświetlacz działa sprawnie, a wszystkie potrzebne funkcje są wyświetlane na jednym ekranie (bez potrzeby przesuwania w prawo lub lewo). Inżynierowie, tworzący oprogramowanie pomyśleli również o szybkim wyłączeniu irytujących systemów, przytrzymując środkowy przycisk z symbolem samochodu.
Czy Citroen C5 Aircross to auto rodzinne?
Producent postawił także na praktyczność. W kabinie znajdziemy liczne schowki o łącznej pojemności 40 litrów, a na konsoli centralnej umieszczono uchwyty na napoje, ładowarkę indukcyjną i sterowanie skrzynią biegów. I choć Citroen nadal stosuje elementy wykończenia w połyskującym lakierze piano black, to ich rozmieszczenie daje nadzieję, że wnętrze nie będzie trudne w utrzymaniu.
Przyczepić się można za to do dość twardych boczków drzwi na górze i do tego, że ładowarka indukcyjna nie jest chłodzona, więc telefon szybko się nagrzewa, ale ostatecznie wnętrze jest dobrze przemyślane. Tutaj znajdzie się miejsce na klucze, chusteczki i inne rzeczy, które są potrzebne na przykład, jeśli wozimy dzieci. C5 Aircross jest niejako następcą modeli z serii Picasso, czyli rodzinnych minivanów, więc takie wygodne wnętrze nie powinno dziwić.
Dodatkowo fotele w nowym C5 Aircross to przykład francuskiego podejścia do wygody. Dzięki technologii Citroen Advanced Comfort są one wyposażone w regulację boczków, co pozwala idealnie dopasować je do sylwetki kierowcy i pasażerów. W wyższych wersjach wyposażenia są także masaże i wentylowanie oraz podgrzewanie foteli. W połączeniu z zawieszeniem z progresywnymi hydraulicznymi ogranicznikami, znanym z innych modeli marki, podróżowanie tym SUV-em jest wyjątkowo komfortowe.
- Przeczytaj także: Dwa topowe SUV-y z Francji już w Polsce. Peugeot podał ceny 325-konnych 3008 i 5008
Jak jeździ Citroen C5 Aircross?
Zawieszenie na początku może dawać inne wrażenia, niż to, co znamy z konkurencji. W pierwszej chwili w samochodzie można odczuć pewną dozę niepewności, przez uczucie wychylania się nadwozia. Szybko jednak da się do tego przyzwyczaić, a w gruncie rzeczy samochód pozwala na szybszą jazdę po zakrętach, jednak nietrudno dojść do granicy, gdzie zaczyna się pewna nerwowość. Nie szukajmy więc tutaj jazdy sportowej, bo do tego ewidentnie nie jest stworzone C5, ale nie ma obaw o pewność prowadzenia, oczywiście, jeśli nie szukamy granicy przyczepności. Wyciszenie samochodu także jest niezłe, choć powyżej prędkości 120 km na godz. do uszu kierowcy zaczynają dochodzić szumy wiatru.
Jakie silniki będzie miał Citroen C5 Aircross?
Nowy Citroen C5 Aircross będzie dostępny w trzech wersjach napędowych: miękkiej hybrydzie (MHEV), hybrydzie plug-in (PHEV) oraz w pełni elektrycznej. Producent nie oferuje i nie zamierza wprowadzać żadnego silnika diesla, co nie powinno dziwić. Już od dawna Citroen i cały koncern Stellantis wycofuje się z oferowania silników napędzanych olejem napędowym w autach osobowych.
Napęd | Hybryda 1.2 MHEV | Hybryda 1.6 PHEV | Elektryczny | Elektryczny |
Moc (KM) | 145 | 195 | 213 | 231 |
Zasięg (km) | 900 | 650 (w tym do 100 km w trybie elektr.) | 520 | 680 |
Pojemność akumulatora netto/brutto (kWh) | 0,43/0,88 | 17,8/21 | 73,7/- | 96,9/- |
Przyspieszenie 0-100 km na godz. (s) | 11,2 | 8,3 | 8,9 | 8,8 |
Prędkość maksymalna (km na godz.) | 201 | 220 | 170 | 170 |
Masa własna (kg) | 1554 | 1874 | 2109 | 2171 |
Minimalny czas ładowania | - | 5 h 15 min (standard; 0-100 proc.)/2 h 55 min (opcja; 0-100 proc.) | 30 min (20-80 proc.) | 27 min (20-80 proc.) |
Maksymalna moc ładowania (kW) | - | 3,7 (standard)/7,4 (opcja) | 160 | 160 |
Cena od (zł) | 132 900 | 181 700 | 174 900 | Dostępny wkrótce |
---|
Od 2026 r. Citroën wprowadzi także technologię V2L (Vehicle-to-Load), umożliwiającą zasilanie innych urządzeń energią z akumulatora samochodu.
- Przeczytaj także: Wybrałem pięć NOWYCH samochodów za 100 tys. zł. Da się kupić nawet porządnego SUV-a
Ile pali Citroen C5 Aircross?
Podczas jazd testowych mogliśmy poznać wrażenia z jazdy modelami PHEV i całkowicie elektrycznymi. Ten pierwszy zaskoczył przede wszystkim bardzo porządnym zasięgiem na samym prądzie — akumulator naładowany do 92 proc. był w stanie samodzielnie napędzać samochód przez ok. 80 km w cyklu pozamiejskim. Później do pomocy wkroczyła czterocylindrowa jednostka 1.6 i muszę przyznać, że była ona całkiem kulturalna, a dołączanie się silnika spalinowego przy spokojnej jeździe była praktycznie niezauważalna. Przy dynamicznej jeździe jego obecność jest jednak widoczna, co wraz z danymi technicznymi pokazuje, że nie jest to samochód do wyścigów.
W sumie na dystansie 183 km, przy praktycznie w pełni naładowanej baterii, samochód spalił 3,3 l/100 km w cyklu pozamiejskim. Oczywiście przy rozładowanym akumulatorze spalanie byłoby większe.
Z kolei model elektryczny, którym podróżowaliśmy, był wyposażony w mocniejszy silnik, a co za tym idzie, również w większy akumulator, zapewniający teoretycznie 650 km zasięgu. Auto było wystarczająco dynamiczne, choć w sferze aut elektrycznych nie można tu mówić o tym, że jest to demon prędkości. To po prostu dynamiczne auto do wszystkich codziennych wyzwań. Zużycie energii również nie było przesadnie wysokie i przy jeździe mieszanej, gdzie było nieco jazdy górskiej, autostradowej i miejskiej, zużył ok. 16 kWh/100 km. To wynik niezły, zwiastujący, że pokonanie 600 km na jednym ładowaniu nie powinno stanowić problemu.
Ile kosztuje Citroen C5 Aircross?
Podstawowy wariant hybrydowy o mocy 145 KM dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia: You, Plus oraz Max. Ceny startują od 132 tys. 900 zł, co czyni ten model atrakcyjną opcją w segmencie SUV-ów z napędem hybrydowym. Najdroższa wersja z tym silnikiem została z kolei wyceniona na kwotę 163 tys. 300 zł.
Dla osób zainteresowanych technologią hybrydową typu plug-in, Citroen przygotował wersję wyjściową od 181 tys. 700 zł. W tym przypadku klienci mają do wyboru tylko dwa poziomy wyposażenia: Plus oraz Max. Ta druga kosztuje 199 tys. 100 zł.
C5 Aircross w pełni elektryczny to wydatek minimum 174 tys. 900 zł. Ten wariant, podobnie jak miękka hybryda, dostępny jest w trzech opcjach wyposażenia, a w maksymalnej kosztuje 205 tys. 300 zł. Warto też zaznaczyć, że wersja z większym akumulatorem trakcyjnym nie została jeszcze wyceniona w Polsce. Nowy Citroen C5 Aircross właśnie trafia do sprzedaży w salonach. Nowy model będzie w pełni europejskim produktem — jego produkcja odbędzie się we Francji.
Citroen C5 Aircross — podsumowanie
Nowy Citroen C5 Aircross to propozycja iście rodzinna. Jest samochodem bardzo dużym, wygodnym i przeznaczonym do bliższych i dalszych wypadów. Ma obszerne wnętrze i bagażnik, niezłe multimedia oraz oszczędne jednostki napędowe z atrakcyjnym zasięgiem. Najważniejsze jest jednak to, że został on całkiem atrakcyjnie wyceniony. Co ciekawe, nawet elektryczny model po dopłatach może się okazać całkiem ciekawą propozycją.