Auto Świat Testy Luksusowym kombi jedziemy w teren - Subaru Outback

Luksusowym kombi jedziemy w teren - Subaru Outback

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Outback I pojawił się w 1995 r., otwierając segment dużych kombi z wyższym zawieszeniem. Na górskich ścieżkach Słowenii sprawdzamy najnowszą, piątą odsłonę modelu.

Outback dobrze znosi lekkie przeszkody terenowe.
Zobacz galerię (5)
Subaru
Outback dobrze znosi lekkie przeszkody terenowe.

Ni to kombi, ni SUV – czy takie połączenie ma sens? Chyba tak, czego dowodem jest blisko 5 mln Outbacków sprzedanych na świecie od debiutu, czyli od 1995 r.

Klientów bez wątpienia przyciąga ciekawa konstrukcja aut. Najnowsza generacja rozwija cechy poprzednika. Wśród najważniejszych zmian na rynku europejskim należy wskazać debiut systemu kamer wspomagających kierowcę EyeSight, lepsze wyciszenie kabiny i poprawę właściwości jezdnych.

Nadwozie Outbacka zostało wydłużone o 2,5 cm, jest też szersze o 2 cm przy niezmienionych rozstawie osi i wysokości. Przy długości 4,8 m możemy spodziewać się przestronnego wnętrza i raczej nikt nie powinien odczuwać ciasnoty, choć bez wątpienia można też znaleźć bardziej pojemne auta.

Subaru Outback - Polecamy wersję 2.5 Comfort (38 400 euro).

Podobnie jak dotychczas, wnętrze ma zapewniać relaks – umieszczone w dużych tubach wskaźniki są czytelne, można zmieniać ich podświetlenie, nowy system multimedialny (w tym sterowanie nawigacją, audio, ustawieniami auta), jest łatwy w obsłudze. Panel sterowania ogrzewaniem pozostał wydzielony.

Nieduży problem, jaki pojawił się podczas jazdy, wystąpił z obsługą licznych funkcji systemu EyeSight – trzeba przeczytać instrukcję obsługi. System jest wyposażeniem seryjnym we wszystkich autach z „automatem”. Poza automatycznym utrzymywaniem prędkości dopasowanym do warunków ruchu oferuje też sporo nowych funkcji.

Nieco wzrosła pojemność bagażnika, drobny minus to maksymalna wysokość, na jaką podnosi się elektrycznie sterowana klapa tylna (lepsze wersje) – osoby o wzroście od 1,80 m mogą uderzyć głową o jej krawędź. Materiały we wnętrzu robią dobre wrażenie.

Subaru Outback - Prześwit 20 cm daje szanse poza asfaltem.

Podwozie też dostrojono pod kątem komfortu. Pojawił się, znany z WRX STI, układ Active Torque Vectoring, który wykorzystując te same czujniki co ESP i przyhamowując w odpowiednim momencie właściwe koła, poprawia stabilizację toru jazdy.

Dzieje się to nie tylko w chwili zagrożenia (jak ESP), ale także podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Outback standardowo ma napęd 4x4, który w dieslu z manualną skrzynią jest przekazywany przez centralny dyferencjał, a przy skrzyni Lineartronic – przez międzyosiowe sprzęgło dołączające tylną oś.

Kupowanie takiego modelu z myślą o dynamicznym pokonywaniu zakrętów jest jednak trochę bezcelowe. W układzie kierowniczym z elektrycznym wspomaganiem poprawiono odczucie bezpośredniego oddziaływania kierownicy na koła, m.in. zmniejszając przełożenie przekładni.

Pod maską są tylko boksery znane z poprzedniej generacji, ale zmodernizowane. To diesel 2.0/150 KM z 6-biegową skrzynią manualną lub CVT oraz motor benzynowy 2.5/175 KM dostępny tylko z CVT. Najbardziej kusi silnik benzynowy, jednak – mimo zmian – lepiej nie liczyć na średnie spalanie poniżej 10 l/100 km. Trzeba pochwalić bezstopniową skrzynię Lineartronic, która działa płynnie i szybko.

Wbrew pozorom auto wcale nie poddaje się na skraju asfaltowego szlaku. Dość dobrze zestrojono system zachowania trakcji wykorzystujący hamulce do blokowania kół. Prześwit 20 cm również nie jest zły, ale przeszkadzają długie zwisy. Pod silnikiem zamontowano dużą, ale plastikową osłonę.

Subaru Outback - Dane techniczne producenta
Silnikbenzynowy B4
Ustawienie wzdłużnie z przodu
Rozrząd/napęd16V/łańcuch
Wtrysk pośredni, wielopunkt.
Pojemność2498 cm3
Średnica cylindra/skok tłoka94,0/90,0 mm
Stopień sprężania10,3:1
Moc maks. KM/obr./min 175/5800
Moment obr. Nm/obr./min235/4000
Skrzynia biegówaut. bezstopniowa
PrzełożeniaCVT: 3,58-0,57; man.: I 3,58; II 2,26; III 1,66; IV 1,21; V 0,89; VI 0,62; R 3,67; gł. 4,11
Reduktorbrak
System napędu 4x4na przednią oś, tylna dołączana sprzęgłem
Podział mocy przód:tył100:0 do 50:50
Pomoce trakcyjne w tereniehamulce
Karoseria/wsp. oporu pow.samonośna/bd.
Zawieszenie przednie i tylne niezależne, sprężyny
Przekładnia kierowniczazębatkowa
Hamulce przód i tył tarczowe wentylowane
Pojemność zbiornika/paliwo60 l/LO 95
Masa własna/ładowność1575/bd. kg
Opony seryjne225/65 R 17
Przyczepa ham./bez ham. 2000/750 kg
Długość/szerokość/wysokość4815/1840/1605 mm
Rozstaw osi2745 mm
Pojemność bagażnika512/1848 l
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h10,2 s
Prędkość maksymalna198 km/h
Spalanie miasto/trasa/śr.8,7/6,0/7,0 l/100 km
Emisja CO2161 g/km
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja na lakier/perf.3/12 lat
Częstotliwość przeglądów 15 000 km lub rok
Ubezpieczenie2,50%
Koszty (zł) 
Skrzynia automatycznaS (CVT)
ABS/ESP/airbagiS/S/7
Biksenony/reflektory LEDN/S
Kluczyk elektronicznyod Comfort
System wsp. zjazdu/podjazduS/S
Szyberdachod Comfort
Klimatyzacja automatycznaS (2-strefowa)
Nawigacja satelitarna od Comfort
System kamer EyeSightS
Skórzana tapicerkaw Exclusive
Cena (Active)od 35 900 euro
Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków