Testy Porównania samochodów Audi Q2 kontra Mercedes GLA - nowy mini-SUV Audi w pierwszym porównaniu

Audi Q2 kontra Mercedes GLA - nowy mini-SUV Audi w pierwszym porównaniu

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Odpowiedź Audi na Mercedesa GLA musiała być mocna: nowoczesne, efektowne Q2 ostrzy zęby, żeby pożreć rywala w pierwszym porównaniu. Ma na niego wielki apetyt!

Audi Q2 kontra Mercedes GLA
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Audi Q2 kontra Mercedes GLA

Audi Q2 otwiera marce drzwi do ligi klasy mini-SUV. Technicznie auto bazuje na Golfie, a pełna modnych przetłoczeń karoseria ma gwarantować bezcenne pierwsze wrażenie. Długie (a raczej krótkie…) na 4,19 m Audi zapewnia podwyższoną pozycję za kierownicą.

Podwyższony będzie także budżet, którego wymaga dostarczony do porównania model 2.0 TDI z automatyczną skrzynią oraz napędem 4x4. Nie, tym razem cena raczej nie może być argumentem przemawiającym za racjonalnym wyborem Audi zamiast Mercedesa. Również dlatego, że rywal ze Stuttgartu daje kartę wstępu do świata małych SUV-ów tak skalkulowaną, że klient dostaje o 20 cm dłuższy samochód. W wersji 200 d, z systemem napędu na cztery koła 4Matic i automatyczną skrzynią dwusprzęgłową, Mercedes wymaga wyłożenia przynajmniej 158 100 zł. Audi z testowanym silnikiem będzie dostępne dopiero pod koniec roku, dlatego musieliśmy ustalić jego cenę w oparciu o własne doświadczenie.

Kiedy postawimy GLA i Q2 obok siebie, różnica wielkości nie wyda się zbyt duża. Czuć tutaj jednak wyraźny kontrast charakterów. GLA jest bardziej „napakowane” i niższe, kojarzy się raczej z crossoverem niż z typowym małym SUV-em. Stosownie do modnej linii nadwozia pasażerowie muszą się mierzyć z niedostatkiem miejsca z tyłu. Małe okienka, niewiele miejsca na nogi – tylna przestrzeń pasażerska w Mercedesie wywołuje niemal klaustrofobię, a jeżeli ktoś jest wysoki, okazuje się także niewygodna i męcząca podczas długiej podróży.

Audi Q2 kontra Mercedes GLA
Audi Q2 kontra Mercedes GLAAuto Bild

Audi wyposażyło swoje najmłodsze dziecko – przynajmniej optycznie – w więcej atrybutów typowych dla SUV-ów. Większa powierzchnia szyb, wysoki przód i solidne progi powodują, że Q2 wygląda prawie jak miniaturka ogromnego Q7. Z akcentem na miniaturkę – bo i tutaj z tyłu jest niewiele miejsca. Takie jednak widocznie były założenia producentów, skoro w tak wielu autach tej klasy traktują osoby siedzące z tyłu jak pasażerów drugiej kategorii.

Pod maską Audi drzemie 150 dobrze odżywionych koni mechanicznych, którym towarzyszy asysta w postaci 340 Nm momentu obrotowego. Mercedes dostarczony do porównania ma 136 KM i 300 Nm. To daje teoretyczną przewagę Audi, ale praktyka pokazała, że „merc” świetnie sobie radzi z dodatkowymi rumakami rywala.

Zanim jednak przejdziemy do szczegółów testu drogowego, na chłodno przeanalizujemy wrażenia z kabin obu samochodów. I to będzie istotny punkt programu, bowiem Audi przygotowało nam niemiłą niespodziankę. Ani solidność montażu, ani tworzywa nie pasują do tego, do czego przyzwyczaiła nas ta marka i za co bardzo ją cenimy. Szczególnie twarde jak skała wykończenie boków drzwi może zszokować kogoś, kto wcześniej jeździł autem tego producenta. Taki plastik w klasie premium? Przednie fotele niedostatecznie podpierają uda, a ich regulacja wzdłużna nie jest płynna. Chyba już wystarczy batów dla Audi...

Audi Q2 kontra Mercedes GLA
Audi Q2 kontra Mercedes GLAAuto Bild

Mercedes ma w kwestii precyzji wykonania także coś na sumieniu. Trudno znaleźć szparę między elementami nadwozia, która byłaby odpowiednio mała, a także równa na całej linii. Również pokrywa bagażnika nieprecyzyjnie przysłania otwór w karoserii. Może to i niuanse, ale jesteśmy w klasie premium i tutaj nie tylko można, lecz nawet trzeba dużo wymagać. A jak jeżdżą te mini-SUV-y? Mercedes znakomicie trzyma się nawierzchni, jego zachowanie na drodze jest stabilne, a system ESP w porę reaguje, a do tego płynnie. Hamulce mają moc pozwalającą zatrzymać pędzące z prędkością 100 km/h GLA na dystansie 37 m. Audi jest jednak lepsze, bo wystarczają mu 34 m – nawet niektóre samochody uważane za sportowe nie potrafią dorównać temu rezultatowi. Brawa dla Audi!

Mimo podwyższonej karoserii prowadzenie Q2 jest zwinne i bezproblemowe. Silnik z radością rozwija moc, skrzynia trafnie i sprawnie dopasowuje biegi. Najważniejsze jednak, że mimo zwinności Audi nie resoruje na wskroś twardo. Niedoskonałości nawierzchni drogi Q2 filtruje nawet dojrzalej od cięższego i większego GLA.

Mercedes traci stoicki autostradowy spokój zaraz po wjechaniu na gorszą drogę albo po solidnym dodaniu gazu na niskich biegach. Jego silnik pracuje donośniej od rywala z Audi i jest słyszalny przy każdej prędkości obrotowej i każdym obciążeniu – nie sposób uciec od jego warkotu.

Siedmiobiegowy „automat” dwusprzęgłowy Mercedesa dobrze sobie radzi, jednak w bezpośrednim porównaniu z Audi zbyt niezdecydowanie reaguje na gwałtowne dodanie gazu, kiedy kierowca liczy na natychmiastową redukcję biegu. Dlatego najlepiej wykorzystywać GLA do spokojnej jazdy. Oba mini-SUV-y zużyły w naszym teście spalania tylko 5,7 l oleju napędowego na 100 km jazdy. To bardzo mało, kiedy weźmiemy pod uwagę, że są to samochody 4x4.

Audi Q2 kontra Mercedes GLA - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Audi Q2 kontra Mercedes GLA - test spalania
Audi Q2 kontra Mercedes GLA - test spalaniaŻródło: Auto Świat

Audi Q2 kontra Mercedes GLA - wymiary

Audi Q2
Audi Q2Żródło: Auto Świat
Mercedes GLA
Mercedes GLAŻródło: Auto Świat

Audi Q2 kontra Mercedes GLA - punktacja

NadwozieMaks. punktów Audi Q2Mercedes GLA
Przestronność z przodu403233
Przestronność z tyłu302020
Pojemność bagażnika251819
Ładwoność151211
Widoczność201513
Fotele, pozycja kierowcy302527
Ergonomia obsługi201614
Jakośc wykończenia201718
Suma punktów200155155
Napęd i zawieszenieMaks. punktów Audi Q2Mercedes GLA
Przyspieszenie252019
Elastyczność252323
Poziom hałasu151313
Skrzynia biegów151413
Zachowanie na drodze302827
Komfort jazdy302624
Układ kierowniczy151414
Średnica zawracania542
Skuteczność hamulców403731
Suma punktów200155155
KosztyMaks. punktów Audi Q2Mercedes GLA
Cena po doposażeniu502923
Zużycie paliwa302121
Wyposażenie - komfort302525
Wyposażenie - bezpiecz.302324
Ubezpieczenia1066
Gwarancja15109
Przeglądy202017
Suma punktów185134125
Wynik końcowy585468446
Miejsce w teście12

Audi Q2 kontra Mercedes GLA - naszym zdaniem: Jednak Q2!

Audi postanowiło zaznaczyć swoją obecność w młodym i obiecującym segmencie rynku i nie wszystko zrobiło tak dobrze, jak byśmy chcieli. Ale i tak udało mu się wygrać na punkty z Mercedesem, w czym miały znaczny udział niesamowite hamulce Q2. Oba auta są drogie, a z tyłu – ciasne.

Audi Q2 kontra Mercedes GLA - dane i ceny

Dane techniczneAudi Q2 2.0 TDIMercedes GLA 200 d
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa1968 cm32143 cm3
Moc maksymalna150 KM/3500 obr./min.136 KM/3400 obr./min.
Maks. moment obrotowy340 Nm/1750 obr./min.300 nm/1400 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h8,1 s9,9 s
Prędkośc maksymalna211 km/h200 km/h
Spalanie testowe5,7 l/100 km5,7 l/100 km
Skrzynia biegówaut. 7aut. 7
Napęd 4x44x4
Pojemność bagażnika405-1050 l421-1235 l
Rozmiar opon test. auta215/50 R 18235/50 R 18
Gwarancja/cenyAudi Q2 2.0 TDIMercedes GLA 200 d
Cena podst. test. wersji143 000 zł158 100 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat30 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 25 tys. km
Cena po doposażeniu185 560 zł204 534 zł
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski