Mimo że następca flagowego Actrosa wchodzi do sprzedaży za kilka miesięcy, dotychczasowy model sprzedaje się świetnie.

Podczas gdy sprzedaż szosowych pojazdów ciężarowych wyraźnie spada, sektor budowlany nadal ma się dobrze. W przypadku Mercedesa na ten rok zakontraktowano na polski rynek dostawę ok. 3800 pojazdów ciężarowych, w tym około tysiąca samochodów budowlanych. Heiko Schulze, dyrektor sprzedaży i marketingu Oddziału Samochodów Użytkowych Mercedes, zapewnia: - Popyt jest tak duży, że gdyby fabryka była w stanie dostarczyć nam więcej pojazdów, to pewnie więcej moglibyśmy sprzedać.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku Mercedes sprzedał 732 sztuki podwozi budowlanych o DMC powyżej 18 ton, co dało marce pozycję lidera w tym segmencie (27,5% udziału w rynku). Większość z nich stanowiły podwozia czteroosiowe, w szczególności z napędem 8x6 oraz 8x8.

Co ciekawe, w Polsce co czwarta nowo sprzedawana ciężarówka budowlana o DMC powyżej 18 ton i z więcej niż jedną osią napędową ma napędzane 3 lub 4 osie, podczas gdy w Europie Zachodniej na ogół ich udział jest niższy niż 10%. Ponadto w naszym kraju stosunkowo niewielki (ok. 20-procentowy) jest udział sprzedaży ciężarówek 6x4 w porównaniu z ok. 40% na innych wielkich rynkach unijnych.

W teren - Actros

W szerokiej ofercie pojazdów budowlanych Mercedesa najważniejsze dla polskiego klienta wydają się dwa modele: Actros i Axor. Pierwszy z nich jest przeznaczony do jazdy w trudnym i średnim terenie. I choć w Polsce Actros zyskał szczególną popularność jako czteroosiowe podwozie pod wywrotkę, to gama modeli jest znacznie szersza - od 18-tonowej ciężarówki 4x2, poprzez pojazdy 4x4, 6x2, 6x4, 6x6, 8x4 i 8x6/8x8 o DMC 41 ton, aż po ciężki ciągnik nadgabarytowy Actros SLT. Ten ostatni pojazd, opracowany wspólnie z firmą Titan, może holować zestawy ładunków do 250 ton. Do napędu Actrosów wykorzystywane są silniki V6 o pojemności 12 litrów i mocy od 320 do 476 KM oraz 16-litrowe silniki V8 o mocy 510 do 598 KM.

Napęd jest przenoszony na koła poprzez 16-biegowe skrzynie biegów, które są bardzo pomocne w sprawnym pokonywaniu wzniesień, a przy tym zapewniają niewielkie prędkości manewrowe. W terenie praktyczny jest, uaktywniający się wraz z włączeniem blokad mechanizmu różnicowego, specjalny program budowlany. Umożliwia on przyśpieszenie zmiany biegów, dzięki czemu Actros może pokonywać grząskie i trudne tereny.

W standardzie zastosowano system przełączania biegów Telligent, którego dźwignia znajduje się na odchylanym ramieniu pod podłokietnikiem. W opcji istnieje możliwość zamówienia automatycznego systemu przełączania biegów Telligent.

W średni teren i na szosę - Axor

Axor jest przeznaczony do jazdy po średnim terenie i w warunkach szosowych na względnie niewielkie odległości od placu budowy. W tym modelu, w porównaniu z Actrosem, szczególne znaczenie ma ładowność pojazdu. Wywrotka zbudowana na Axorze może przewieźć o 300 kg więcej ładunku, a jako betonomieszarka o 200 kg więcej.

Oferta obejmuje ciągniki siodłowe 4x2 i 6x2 z zawieszeniem pneumatycznym oraz podwozia ciężarowe dwu-, trzy- i czteroosiowe z napędzanymi maksymalnie dwiema osiami i DMC od 18 do 32 ton. Do wyboru mamy trzy sześciocylindrowe silniki: o pojemności 6,4 litra i mocach od 238 do 286 KM; nieco większy 7,2 litra o mocy 326 KM i największy z nich, silnik 12-litrowy, dostępny w wersjach od 360 do 428 KM. Wszystkie wspomniane silniki współpracują z sześcio-, dziewięcio- lub szesnastostopniowymi manualnymi skrzyniami biegów.

Automat przyszłości

Zbliżająca się premiera następcy wcale nie oznacza zakończenia prac nad udoskonaleniem dotychczasowego produktu. Na początku tego roku jako opcję do oferty Axora wprowadzono 12-stopniową zautomatyzowaną skrzynię biegów PowerShift.

Oprócz głównej funkcji, tj. zmiany przełożeń i operowania sprzęgłem, PowerShift ma wiele nowych możliwości i udogodnień - są nimi włączane przyciskami tryby robocze. Chyba najczęściej wykorzystywany będzie tryb manewrowania, który pozwala sprawnie kierować pojazdem, gdy trzeba podjechać precyzyjnie pod rampę rozładunkową lub sprzęgnąć naczepę.

W trybie manewrowania pedał gazu przejmuje role, które wcześniej zależały od sprawnej obsługi i pedału sprzęgła i gazu. W ciągu niecałego skoku pedału gazu następuje precyzyjnie wymierzone włączenie i odłączenie sprzęgła ciernego, przy ograniczeniu obrotów do 1000 na min. Dzięki temu, nawet laik może manewrować Axorem z PowerShiftem równie precyzyjnie jak doświadczony kierowca korzystający ze skrzyni manualnej. Na grząskim terenie zbawienny może się okazać tryb wahadłowy. Dzięki szybkiemu, wielokrotnemu przełączaniu biegów z jedynki na wsteczny. Zakopany, np. w piachu, pojazd daje się łatwo rozbujać i wyprowadzić na twarde podłoże.

Kolejne udogodnienie to zastosowanie czterech przełożeń w miejsce dwóch biegów wstecznych - bardzo przydatne, gdy pojazd nie ma miejsca na zawrócenie. W trasie użyteczna może być funkcja kick-down, czyli redukcja biegu przy mocnym wciśnięciu pedału gazu. Zwiększony wówczas moment obrotowy ułatwia pokonanie wzniesienia lub wyprzedzanie.

Priorytetem jest serwis

Wraz z szybko rosnącą liczbą pojazdów budowlanych Mercedesa największym problemem staje się należyty poziom ich serwisowania. - Dotychczas mieliśmy 21 punktów serwisowych. W tym roku ich liczba wzrośnie do 28. W 2009 roku planujemy mieć łącznie 35 punktów serwisowych - mówi Heiko Schulze. Wraz z rozwojem serwisu nadal intensywnie rozbudowywana jest sieć dealerska. Na ten rok zaplanowano otwarcie punktów sprzedaży w: Pietrzykowicach, Nowym Sączu, Zielonej Górze, Komornikach, Brzozie k. Bydgoszczy, Radomiu, Pasterniku k. Krakowa, Szczecinie oraz Białej Podlaskiej.