Kombi o uroku Coupe

"Sportwagon to po prostu coupé z największym bagażnikiem w swojej klasie" - tak żartują nawet pracownicy Alfy Romeo, prezentując samochód. A konkretnie: do dyspozycji wytworów Samsonite'a i innych ekskluzywnych producentów walizek mamy tu całe 360 l.

Odpowiada to mniej więcej pojemności bagażnika trzydrzwiowego Opla Astry (370 l). Tak więc jak na kombi klasy średniej Alfa ta ma wyjątkowo skromny kufer. W dodatku jest on bardzo nieustawny, z nierównymi ścianami i wąską podłogą, dla większych lub bardziej kłopotliwych bagaży miejsca tu zwyczajnie nie znajdziemy. A jednak?

Jednak nawet bagaże chętnie by jeździły Alfą

Ten przepiękny samochód nie ma robić kariery jako transporter lodówek, skłania się za to zdecydowanie w stronę aut kombi podkreślających styl życia i bycia. A więc konkurować bezpośrednio z takimi autami jak BMW 3 touring (435 l bagażnika) czy Audi A4 (390 l).

Formalne kryteria mają tu więc niewielkie zastosowanie, choć nie oznacza to, że inżynierowie Alfy w ogóle zaniechali myślenia o sensownych i praktycznych elementach wyposażenia typowych dla aut kombi.

Siatka rozdzielająca, różne schowki, gniazdko z 12-woltową instalacją, listwy na podłodze, które ułatwiają przesuwanie cięższych przedmiotów, uchwyty na oba tylne zagłówki - wszystko tu znajdziemy.

Na okrasę wielofunkcyjność, przejawiająca się w możliwości składania dzielonej asymetrycznie tylnej kanapy. Wszystko jest bardzo praktyczne, a na dodatek bardzo apetycznie podane.

Jak np. chromowane kotwy do mocowania ładunku czy wyłożenie bagażnika wysokiej jakości dywanikiem. Proszę, jak piękny potrafi być bagażnik, kiedy designerzy dostaną wolną rękę! W samej karoserii także skryto - całkowicie niewidocznie - mnóstwo wyników pracy koncepcyjnej.

Przede wszystkim radość z jazdy

Aby nadwozie uczynić jak najsztywniejszym, Alfa zrezygnowała z obniżania krawędzi załadunkowej. Wysoko poprowadzony tylny pas, stabilne tylne słupki i dodatkowe poprzecznice pod podłogą dają sportowemu kombi niezbędną stabilność - tak wielką, że można było sobie pozwolić na pociągnięcie mocowania klapy bagażnika wysoko na dach.

Dzięki temu zabiegowi otwór bagażnika jest ogromny, a dostęp bardzo wygodny (pomijając, oczywiście, zdecydowanie za wysoką krawędź załadunkową). Przedłużeniem fascynacji tym samochodem jako swego rodzaju dziełem sztuki, przejawiającej się w designie i dbałości o detale w tylnej części karoserii, jest rasowy kokpit, jego ergonomia oraz twarde, mające sportowy charakter siedzenia. Fascynacja przejawia się przede wszystkim w samym jeżdżeniu.

Silnik

Mając 144 KM i znakomicie zestrojoną, precyzyjnie poprowadzoną skrzynię biegów, to szlachetne kombi jest naprawdę dobrze przygotowane do szybkiego przemieszczania się z miejsca na miejsce. 1,8-litrowy silnik (testowe spalanie 8,8 l/100 km) świetnie reaguje na gaz, pracuje spokojnie i jest elastyczny.

Ponadto imponuje tym wspaniałym alfowskim brzmieniem. Włosi powinni ten dźwięk nagrać na CD i sprzedawać. To byłby prawdziwy hit. Niestety, auto ma i wady. Absolutnie nie da się wejść do pierwszej dziesiątki szlagierów rynku motoryzacyjnego z tak słabymi hamulcami.

Nasz testowy samochód z włoską rejestracją i oponami 185 zatrzymywał się od 100 km/h dopiero po 42,1 m, przy czym podobnie jak przy gwałtownych zmianach toru jazdy tylna oś reagowała bardzo nerwowo.

Podobno jednak poza Włochami niewielu klientów będzie miało okazję porównać swe wrażenia z naszymi, jako że np. niemiecka homologacja mówi już o oponach 205.

Własności jezdne

Niezależnie jednak od ogumienia własności jezdne oraz układ kierowniczy oceniliśmy bardzo wysoko - i to mimo sportowo twardego zawieszenia. Auto okazało się bardzo komfortowe. I w ten sposób okazało się, że Sportwagon 1.8 T.Spark właściwie osiąga poziom BMW 320i touring.

Podsumowując...

Gdy w tym porównaniu dojdziemy do kategorii "Cena", nasze uznanie dla Alfy może jeszcze wzrosnąć. A to dlatego, że za swoje sportowe kombi Alfa życzy sobie "zaledwie" 77 400 zł, a więc aż o prawie 63 tys. zł mniej od BMW 320i touring. To oznacza oszczędność całej jednej walizki. Walizki pieniędzy.