Ostał się jednak rodzynek - koncern Volkswagena - który konsekwentnie i uparcie stosuje technikę pompowtryskiwaczy. Niemieccy inżynierowie twierdzą, że jest to dobre rozwiązanie i nie widzą potrzeby zmian.
Twardo stali przy swoim, lecz ostre normy emisji spalin skruszyły nieco ich żelazną konsekwencję. By mniej zatruwać środowisko, musieli zastosować w silniku wysokoprężnym szesnastozaworową technikę, stosowaną już przez innych producentów. Teraz ich najnowsze dziecko, 2,0-litrowy silnik TDI, spełnia rygorytyczną normę emisji spalin Euro 4.
Jednostki TDI mają świetną dynamikę, niskie zużycie paliwa, ale odznaczają się twardą pracą
Wyraźnie wyczuwa się moment załączenia turbo, co skutkuje gwałtownym, wręcz uderzeniowym przyrostem mocy. Nadal dynamiczny, ale bardziej łagodny Zupełnie inaczej zachowuje się najnowsza jednostka TDI.
Owszem, zalety w postaci znakomitych osiągów pozostały, lecz praca zmodyfikowanego silnika jest teraz bardziej łagodna. Dzięki dużemu momentowi obrotowemu już od niskiej prędkości obrotowej jednostka łatwo wkręca się na obroty, a co ciekawe, w górnym zakresie obrotów także pokazuje, na co ją stać.
Poprzednie konstrukcje w wyższym zakresie prędkości obrotowej niemal nagle traciły moc i wówczas trzymanie pedału gazu wciśniętego do końca nie miało sensu. Większy zakres użytecznych obrotów to zasługa zmiany charakterystyki silnika po zastosowaniu dwóch wałków rozrządu.
Elastyczny silnik nie wymaga częstej zmiany biegów. A szkoda, bo obsługa lewarka należy do przyjemnych. Skoki dźwigni są krótkie, a zmiana odbywa się precyzyjnie.
Świetne osiągi nie są okupione nadmiernym zużyciem paliwa. 140-konna jednostka zużyła w teście średnio 6,7 l/100 km ON. Na pełnym zbiorniku można bez tankowania przejechać 820 km.
Przestronnie, ale tylko z przodu
Nowe A3, które zadebiutowało w tym roku, póki co dotępne jest jedynie w 3-drzwiowej wersji. Z jednej strony takie nadwozie jest estetyczne - nawiązuje do modeli sportowych, z drugiej zaś w codziennej eksploatacji nie może służyć jako auto rodzinne.
Przestronność wnętrza potwierdza także, że ten kompaktowy model ma sportowe aspiracje. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu zdecydowanie mniej niż w konkurencyjnych modelach. Podobną przestronność wnętrza oferuje inny kompaktowy model o sportowym zacięciu - Alfa Romeo 147.
Małą ilość miejsca z tyłu rekompensuje częściowo spory bagażnik. Ma standardową pojemność 350 litrów i ładowność 470 kg. Model z silnikiem 2.0 TDI idealnie nadaje się do holowania cięższych przyczep.
Z dopuszczalną masą przyczepy z hamulcem 1400 kg wysuwa się na czoło wśród konkurentów. W A3 jakość materiałów wykończeniowych wnętrza oraz ergonomia są na wysokim poziomie. Przednie i tylne fotele mają znakomite wyprofilowanie. Można zarzucić im jedynie zbyt twarde siedzisko.
Układ jezdny
Bezpieczne podróżowanie autem o mocy 140 KM wymaga twardego zestrojenia zawieszenia. Takie właśnie zastosowali inżynierowie z Audi. Auto niemal perfekcyjnie przemieszcza się po ostrych zakrętach, nie wykazując przy tym nadmiernych skłonności do nadsterowności.
W razie błędu kierowcy nad bezpieczeństwem może czuwać system kontroli stabilności ESP (dopłata 2700 zł). Fani esktremalnych wrażeń na szybko pokonywanych zakrętach mogą dokupić sportowe zawieszenie (1110 zł).
Twarda charakterystyka zawieszenia ujemnie wpływa na komfort jazdy. Przy równych nawierzchniach amortyzowanie nierówności przebiega prawidłowo i do wnętrza nie docierają nieprzyjemne wstrząsy. Gorzej gdy będziemy poruszać się po dziurawych drogach.
Wówczas komfort jazdy jest dość niski. Układ kierowniczy odznacza się dobrą precyzją. Ze względu na szerokie opony należy mocniej trzymać kierownicę podczas przejeżdżania przez głębokie koleiny. Ze średnicą zawracania wynoszącą 10,7 m Audi A3 należy do bardzo zwrotnych aut klasy kompaktowej.
Podsumowanie
Za nowoczesną technikę Audi każe sobie słono płacić. Za prawie 100 tys. zł można kupić auto klasy średniej. Poza tym elementy takie jak ESP czy kurtyny powinny być w wyposażeniu seryjnym.
Nie tylko hatchback:
Audi i jego klasowi rywale:
Audi A3 (1996 - 2003)
Galeria zdjęć
Audi A3 2.0 TDI Ambiente - Krok naprzód
Audi A3 2.0 TDI Ambiente - Krok naprzód
Audi A3 2.0 TDI Ambiente - Krok naprzód