WPolsce w zeszłym rokusprzedano więcej Audi A4 (751 szt.) niż BMW serii 3 (667), ale już porównanie z Mercedesem (827) nie wygląda tak optymistycznie. Na największym rynku Europy, w Niemczech, sytuacja Audi przedstawia się jeszcze gorzej. W pierwszym kwartale 2012 roku sprzedano 9033 egzemplarze modelu A4, 12 715 sztuk BMW serii 3, a Mercedesa klasy C – aż 17 114 sztuk. Wygląda więc na to, że przed kolejną, piątą generacją modelu A4, która ma zadebiutować pod koniec 2014 roku, stoi nie lada wyzwanie.

Karoseria. Nowe A4, noszące wewnętrzne oznaczenie B9, tylko nieznacznie urośnie w stosunku do poprzednika. Za to nieproporcjonalnie więcej przestrzeni przybędzie we wnętrzu. Poza tym A4 ma być znacznie lżejsze – udział stali w konstrukcji karoserii wyniesie 80 proc., resztę mają stanowić lekkie materiały, przede wszystkim tworzywa sztuczne i aluminium. W ekstremalnym przypadku masa auta zmniejszy się o 95 kg.

Optycznie największe wrażenie robi dach ukształtowany w stylu coupé, ze znacznie smuklejszymi niż dotychczas tylnymi słupkami, który płynnie przechodzi w wyraźnie krótszy bagażnik. Z tyłu uwagę zwracają na siebie także dwuczęściowe lampy oraz charakterystyczny tył, z ostrym zakończeniem a la spoiler. W przypadku wersji Avant designerzy chcą odejść od koncepcji klasycznego kombi, przynajmniej w pierwszej fazie wdrażania nowego modelu. Ta odmiana nadwoziowa ma być bardziej lifestylowa – z opadającą tylną częścią dachu, co pogorszy wprawdzie możliwości transportowe samochodu, ale uatrakcyjni jego sylwetkę. Jednocześnie taki właśnie wygląd Avanta otwiera drzwi dla... drugiego kombi o znacznie bardziej klasycznej bryle nadwozia – z niemalże pionowo ustawioną tylną szybą i znacznie pojemniejszym kufrem. Jednak decyzja o losach tej drugiej wersji samochodu jeszcze nie zapadła.

Dwudrzwiowe modele, które nadal będą się nazywały A5, staną się nieco dłuższe. Następca A5 Sportback ma być pozbawiony wszystkich tych słabości, które okazały się kłopotliwe w poprzedniku – zapowiada się, że nadwozie zapewni więcej miejsca nad głowami, wsiadanie i wysiadanie będą wygodniejsze, a przestrzeń dla pasażerów we wnętrzu – większa. Wnętrze. W środku kierowcę zaskoczy brak multifunkcyjnego ekranu nad konsolą środkową. Kolorowy, wysokiej jakości wyświetlacz zajmie miejsce klasycznych zegarów. Jednym ruchem ręki kierowca będzie mógł zmienić to, co ma się na nich pokazywać – od klasycznego zestawu zegarów, z prędkościomierzem, obrotomierzem i wskaźnikiem poziomu paliwa, po nawigację, radio lub komputer pokładowy.

Obsługa wszystkich urządzeń za pomocą wielofunkcyjnego pokrętła MMI, przycisków multifunkcyjnej kierownicy oraz – to nowość – za pomocą gestów i komend głosowych. Na pokładzie znajdą się również bezprzewodowe łącza ze smartfonem, dostęp do internetu (konieczny np. przy rozszerzonych możliwościach nawigacji) i wymagający abonamentowej opłaty system ułatwiający życie kierowcy, tzw. concierge, zajmujący się tym wszystkim, co niekoniecznie związane jest z jazdą, a na co brakuje czasu kierowcy.

Silniki. Najmniejszą jednostką napędową w nowym A4 będzie benzynowy motor 1.4 o mocy 143 koni. Większy, 2-litrowy motor ma rozwijać 177 KM. Kolejna wersja dwulitrówki to już 225 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Fani naprawdę dynamicznej jazdy ucieszą się z S4 quattro, pod maską którego znajdzie się doładowane V6 (340 KM).

Paletę diesli otworzy 2.0 TDI (122, 150 i 197 KM). Oprócz niego w ofercie pojawi się 3.0 V6 o mocy od 218 do 272 KM (w ostatnim przypadku maks. moment obrotowy wyniesie 600 Nm). Wyposażenie. Przy okazji wprowadzenia nowego A4 Audi zamierzazmienić także kompletację aut. Pojawią się pakiety wypo-sażeniowe, które ułatwią walkę z konkurentami (BMW, Mercedes). Oprócz klasycznych trzech linii wyposażeniowych dużą rolę odgrywać będą też wersje quattro, czyli z napędem na 4 koła, ultra (odmiana o zmniejszonej masie własnej i jeszcze lepszej aerodynamice) oraz e-tron (elektryczna).

W 2015 roku na rynku pojawi się A4 z napędem hybrydowym Plug-in, w którym 225-konny silnik benzynowy będzie wspomagany silnikiem elektrycznym (60 KM). W tym samym roku co A4 na rynku pojawi się również nowa generacja Volkswagena Passata (odmiana kombi rok później, a model CC – w 2015 r.). Pod względem stylistyki, podobnie jak w przypadku Audi, zapowiada się nie rewolucja, a raczej ewolucja. Co innego technika – Passat B8 będzie kolejnym autem koncernu VW korzystającym z modularnej platformy podłogowej z silnikami umieszczonymi poprzecznie (MQB).

Wymiary auta zmienią się nieznacznie, a lekko powiększony rozstaw osi ma zaowocować przede wszystkim większą przestrzenią na nogi pasażerów tylnej kanapy. Pod maską nowego Passata początkowo będą pracowały znane z B7 wyłącznie 4-cylindrowe silniki, które z czasem zostaną uzupełnione także o napędy alternatywne. Zakres mocy benzynowych jednostek napędowych ma się rozciągać od 130 do 250 KM. Najsłabszy diesel będzie rozwijał 100 KM, a najmocniejsza nowa jednostka BiTDI (z dwiema turbinami) z pewnościąprzekroczy moc 170 KM. Daty wprowadzenia hybryd i napędów elektrycznych nie są jeszcze znane.

Projektowane A4 nie będzie miało łatwego życia – w tym roku zadebiutowało nowe BMW serii 3, a w przyszłym pojawi się kolejna generacja mercedesowskiej klasy C. Czy ostatni będą pierwszymi? Jeśli zapowiedzi Ingolstadt odnośnie techniki się sprawdzą, Audi będzie miało wszelkie narzędzia ku temu, by wzmocnić swoją pozycję w segmencie. A Passat? O losy tego auta jesteśmy spokojni, choć dziwi nas tak mała zmiana stylistyki.