• Audi A8 50 TDI na autostradzie wystarcza 8 l/100 km
  • Jak na luksusową limuzynę w Audi A8 z tyłu siedzi się za nisko nad podłogą
  • Ze względu na pokaźne rozmiary warto zamówić układ skrętnych tylnych kół

Czasem los czyni nas prezesem, przedsiębiorcą, kimś nadal ważnym, kto musi się dużo przemieszczać i jest skazany na wygodną limuzynę. Oszczędność paliwa? Dobrze, jeśli szef świeci przykładem, ale ważniejsze, by spiesząc się na spotkanie, nie musiał tracić czasu na częste tankowanie. Takie Audi A8 50 TDI: świetny wybór. Z 82-litrowym zbiornikiem paliwa zapewnia zasięg nawet 1000 kilometrów – i to na autostradzie. Bo przy 140 km/h 286-konny diesel potrzebuje niecałe 8 l/100 km. Jeśli szofer „da mocniej” – pęknie „dziewięć na sto”. Wciąż pięknie.

No i właśnie – siadać z tyłu, czy z przodu? Dla zdeklarowanych miłośników bycia wożonym Audi ma w ofercie wersję z wydłużonym o 13 cm rozstawem osi, droższą o 20 200 zł. Jednak nawet w testowanej krótszej odmianie z tyłu można usiąść, zakładając nogę na nogę. Szanowne dyrektorskie ciało rozpieszczają tu indywidualnie regulowane fotele z funkcją wybornego masażu, wentylacji i oczywiście, podgrzewania. Ale jakkolwiek by je ustawić, zawsze ma się wrażenie, że między podłogą a siedziskiem jest zbyt mała odległość. Zmierzyliśmy i 330 mm to faktycznie kiepski parametr. No niestety, takie są konsekwencje tej smukłej sylwetki nadwozia – kanapę trzeba było osadzić nieco niżej, żeby zachować wystarczająco dużo przestrzeni nad głową.

Audi A8 50 TDI quattro - matrycowe lampki do czytania

Dla rozrywki lub do ciężkiej pracy można mieć dwa tablety mocowane na oparciach przednich foteli. „Chodzą” na Androidzie, więc nie ma ograniczenia do oprogramowania Audi. W podłokietniku znalazł się jeszcze trzeci tablet, na którym można np. regulować snop matrycowych LED-ów umieszczonych w podsufitce. To już dla hard-gadżeciarzy wśród „preziów”.

Ale załóżmy teraz, że jednak zajmujesz miejsce z przodu. Mmm... przednie fotele leżą lepiej niż kanapa. A ekranów masz w zasięgu wzroku tyle, co z tyłu (czyli 3), i tak samo może cię wciągnąć ich obsługa. A nawet jeśli jakaś funkcja nie trafiła na ekran, to i tak jest dotykowa – jak np. suwaki nawiewów. Wszystko jest takie chłodne i momentami aż na siłę technologiczne. Drewniane listwy i miękka skóra nieco oswajają to wnętrze.

Audi A8 50 TDI quattro - pneumatyka sztywniejsza niż w klasie S

Za kierownicą tylko w mieście czujesz 5,17 m długości i niemal 2 m szerokości A8. Skrętna tylna oś bardzo pomaga w parkingowym manewrowaniu, ale przede wszystkim czyni zwinną tę wielką i ciężką limuzynę przy spontanicznych skrętach. A8 nie dogania pod tym względem co prawda BMW serii 7, ale jest bardziej „przy kierowcy” niż Mercedes klasy S. Pneumatyczne zawieszenie pracuje sztywniej niż „u gwiazdy”, czujesz nieco więcej z niedoskonałości drogi, jednak to i tak jest marudzenie na wysokim poziomie. Bo A8 jeździ bardzo dostojnie i 3-litrowe V6 TDI, wspierane 48-woltowym rozrusznikiem-generatorem, solidnie ten charakter kompletuje. Mając porównanie z wersją benzynową, „poszlibyśmy” jednak w diesla.

Audi A8 50 TDI quattro - nasza opinia

Oczywiście, takie A8 nie daje tej swobody, co Gulfstream, ale świadomość, że na jednym baku paliwa można pojechać z Katowic do Trójmiasta i z powrotem, działa na wyobraźnię... głównego księgowego. I taka podróż nawet szczególnie nie umęczy, bo minie w najwyższym komforcie, ciszy i przy wsparciu sprytnych asystentów.

Audi A8 50 TDI quattro - to nam się podoba

  • Imponujący zasięg
  • Dobrze wyciszony silnik
  • Bardzo wygodne przednie fotele
  • Niezła zwinność mimo dużych rozmiarów

Audi A8 50 TDI quattro - to nam się nie podoba

  • Duże powierzchnie kokpitu, na których widać odciski palców i każdy pyłek kurzu
  • Za nisko ustawione siedzisko kanapy

Audi A8 50 TDI quattro - wymiary

Foto: Auto Świat
Audi A8 - wymiary nadwozia i wnętrza

Audi A8 50 TDI quattro - nasze pomiary testowe

0-50 km/h 2,0 s
0-100 km/h 5,8 s
0-130 km/h 9,3 s
0-160 km/h 14,6 s
0-200 km/h 26,0 s
60-100 km/h 3,2 s (aut.)
80-120 km/h 3,9 s (aut.)
Masa własna/ładow. (fabr.) 2112/578 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,5/11,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A)
przy 100 km/h 60 dB (A)
przy 130 km/h 64 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 7,5 l/100 km
Zasięg 1090 km

Audi A8 50 TDI quattro - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 2967
Moc silnika (KM/obr./min) 286/3500-4000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 600/2250-3250
0-100 km/h (s) 5,9
V maks. (km/h) 250
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 7,4
Emisja CO2 wg WLTP (g/km) 193
Skrzynia biegów aut. 8
Napęd 4x4
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon test. auta 265/40 R 20
Pojemność bagażnika (l) 505
Pojemność zbior. paliwa (l) 82

Audi A8 50 TDI quattro - wyposażenie

Wersja A8 50 TDI quattro
Reflektory LED/matrycowe S/11 000 zł
Klimatyzacja 2-/4-strefowa S/7140 zł
Nawigacja online S
Audio Bang & Olufsen 17 głośników 6920 zł
Wyświetlacz head-up 8010 zł
Układ skrętnej tylnej osi 11 230 zł
Pakiet systemów asystujących 23 360 zł
Wentylacja i masaż na 4 fotelach 19 340 zł
20-calowe alufelgi 23 030 zł
Lakier czarny Mythos met. 6400 zł

Audi A8 50 TDI quattro - cena i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 418 900 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata (90 tys. km)
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego auta 667 910 zł