- Audi A8 50 TDI na autostradzie wystarcza 8 l/100 km
- Jak na luksusową limuzynę w Audi A8 z tyłu siedzi się za nisko nad podłogą
- Ze względu na pokaźne rozmiary warto zamówić układ skrętnych tylnych kół
Czasem los czyni nas prezesem, przedsiębiorcą, kimś nadal ważnym, kto musi się dużo przemieszczać i jest skazany na wygodną limuzynę. Oszczędność paliwa? Dobrze, jeśli szef świeci przykładem, ale ważniejsze, by spiesząc się na spotkanie, nie musiał tracić czasu na częste tankowanie. Takie Audi A8 50 TDI: świetny wybór. Z 82-litrowym zbiornikiem paliwa zapewnia zasięg nawet 1000 kilometrów – i to na autostradzie. Bo przy 140 km/h 286-konny diesel potrzebuje niecałe 8 l/100 km. Jeśli szofer „da mocniej” – pęknie „dziewięć na sto”. Wciąż pięknie.
No i właśnie – siadać z tyłu, czy z przodu? Dla zdeklarowanych miłośników bycia wożonym Audi ma w ofercie wersję z wydłużonym o 13 cm rozstawem osi, droższą o 20 200 zł. Jednak nawet w testowanej krótszej odmianie z tyłu można usiąść, zakładając nogę na nogę. Szanowne dyrektorskie ciało rozpieszczają tu indywidualnie regulowane fotele z funkcją wybornego masażu, wentylacji i oczywiście, podgrzewania. Ale jakkolwiek by je ustawić, zawsze ma się wrażenie, że między podłogą a siedziskiem jest zbyt mała odległość. Zmierzyliśmy i 330 mm to faktycznie kiepski parametr. No niestety, takie są konsekwencje tej smukłej sylwetki nadwozia – kanapę trzeba było osadzić nieco niżej, żeby zachować wystarczająco dużo przestrzeni nad głową.
Audi A8 50 TDI quattro - matrycowe lampki do czytania
Dla rozrywki lub do ciężkiej pracy można mieć dwa tablety mocowane na oparciach przednich foteli. „Chodzą” na Androidzie, więc nie ma ograniczenia do oprogramowania Audi. W podłokietniku znalazł się jeszcze trzeci tablet, na którym można np. regulować snop matrycowych LED-ów umieszczonych w podsufitce. To już dla hard-gadżeciarzy wśród „preziów”.
Ale załóżmy teraz, że jednak zajmujesz miejsce z przodu. Mmm... przednie fotele leżą lepiej niż kanapa. A ekranów masz w zasięgu wzroku tyle, co z tyłu (czyli 3), i tak samo może cię wciągnąć ich obsługa. A nawet jeśli jakaś funkcja nie trafiła na ekran, to i tak jest dotykowa – jak np. suwaki nawiewów. Wszystko jest takie chłodne i momentami aż na siłę technologiczne. Drewniane listwy i miękka skóra nieco oswajają to wnętrze.
Audi A8 50 TDI quattro - pneumatyka sztywniejsza niż w klasie S
Za kierownicą tylko w mieście czujesz 5,17 m długości i niemal 2 m szerokości A8. Skrętna tylna oś bardzo pomaga w parkingowym manewrowaniu, ale przede wszystkim czyni zwinną tę wielką i ciężką limuzynę przy spontanicznych skrętach. A8 nie dogania pod tym względem co prawda BMW serii 7, ale jest bardziej „przy kierowcy” niż Mercedes klasy S. Pneumatyczne zawieszenie pracuje sztywniej niż „u gwiazdy”, czujesz nieco więcej z niedoskonałości drogi, jednak to i tak jest marudzenie na wysokim poziomie. Bo A8 jeździ bardzo dostojnie i 3-litrowe V6 TDI, wspierane 48-woltowym rozrusznikiem-generatorem, solidnie ten charakter kompletuje. Mając porównanie z wersją benzynową, „poszlibyśmy” jednak w diesla.
Audi A8 50 TDI quattro - nasza opinia
Oczywiście, takie A8 nie daje tej swobody, co Gulfstream, ale świadomość, że na jednym baku paliwa można pojechać z Katowic do Trójmiasta i z powrotem, działa na wyobraźnię... głównego księgowego. I taka podróż nawet szczególnie nie umęczy, bo minie w najwyższym komforcie, ciszy i przy wsparciu sprytnych asystentów.
Audi A8 50 TDI quattro - to nam się podoba
- Imponujący zasięg
- Dobrze wyciszony silnik
- Bardzo wygodne przednie fotele
- Niezła zwinność mimo dużych rozmiarów
Audi A8 50 TDI quattro - to nam się nie podoba
- Duże powierzchnie kokpitu, na których widać odciski palców i każdy pyłek kurzu
- Za nisko ustawione siedzisko kanapy
Audi A8 50 TDI quattro - wymiary
Audi A8 50 TDI quattro - nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 2,0 s |
0-100 km/h | 5,8 s |
0-130 km/h | 9,3 s |
0-160 km/h | 14,6 s |
0-200 km/h | 26,0 s |
60-100 km/h | 3,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,9 s (aut.) |
Masa własna/ładow. (fabr.) | 2112/578 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,5/11,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) |
przy 100 km/h | 60 dB (A) |
przy 130 km/h | 64 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 7,5 l/100 km |
Zasięg | 1090 km |
Audi A8 50 TDI quattro - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 2967 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 286/3500-4000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 600/2250-3250 |
0-100 km/h (s) | 5,9 |
V maks. (km/h) | 250 |
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) | 7,4 |
Emisja CO2 wg WLTP (g/km) | 193 |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Napęd | 4x4 |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon test. auta | 265/40 R 20 |
Pojemność bagażnika (l) | 505 |
Pojemność zbior. paliwa (l) | 82 |
Audi A8 50 TDI quattro - wyposażenie
Wersja | A8 50 TDI quattro |
Reflektory LED/matrycowe | S/11 000 zł |
Klimatyzacja 2-/4-strefowa | S/7140 zł |
Nawigacja online | S |
Audio Bang & Olufsen 17 głośników | 6920 zł |
Wyświetlacz head-up | 8010 zł |
Układ skrętnej tylnej osi | 11 230 zł |
Pakiet systemów asystujących | 23 360 zł |
Wentylacja i masaż na 4 fotelach | 19 340 zł |
20-calowe alufelgi | 23 030 zł |
Lakier czarny Mythos met. | 6400 zł |
Audi A8 50 TDI quattro - cena i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 418 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata (90 tys. km) |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego auta | 667 910 zł |
Czegokolwiek dotkniesz, czujesz, że siedzisz w Audi. A potem... widzisz ślady swoich palców wszędzie! Centralne ekrany działają sprawnie i reagują haptycznie, ale obsługa dekoncentruje kierowcę.
Świetne i łatwe w obsłudze wirtualne zegary.
Widok dużej mapy jest bardzo przydatny.
Stopień otwarcia kratek nawiewu reguluje się przez dotykowe panele.
Odrobina show: po wyłączeniu silnika lub nawiewu kratki chowają się za elektrycznie sterowanym, drewniany panelem.
Kamery dające widok 360 stopni są w tak wielkiej limuzynie bardzo przydatne, niestety soczewki łatwo się brudzą. Widok 3D to już bardziej gadżet, może być ewentualnie przydatny kiedy parkuje się blisko krawężnika.
Wszystkie wyświetlacze mają znakomita grafikę i sprawnie reagują na dotyk. Można też ustawić haptyczną reakcję (stuknięcie zwrotne pod naciskiem).
Dolny ekran może służyć do obsługi klimatyzacji lub odręcznego wpisywania liter, a nawet słów – na przykład kiedy wprowadza się cel nawigacji.
Seryjne fotele są miękkie, obszerne i bajecznie wygodne. Po spędzeniu 1000 km w nich wysiada się wypoczętym.
Pojedyncze fotele z tyłu za 24 090 zł. Siedziska nieco za nisko nad podłogą.
Wyjmowany tylny tablet za 2830 zł: pozwala wygodnie sterować fotelami, masażem, klimatyzacją, oświetleniem i tylnym zestawem inforozrywki.
Poza tabletem są też klasyczne przyciski do szybkiej regulacji tylnych foteli.