Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi Q3 S line 45 TFSI quattro – crossover z klasą – TEST

Audi Q3 S line 45 TFSI quattro – crossover z klasą – TEST

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Nowe Audi Q3 jest dojrzałym kompaktowym crossoverem. W testowanej benzynowej wersji 45 TFSI z pakietem wyposażeniowym S line o z dodatkowymi opcjami kosztuje co prawda krocie, ale cenę uzasadnia nie tylko świetną jakością i bogatym wyposażeniem, lecz także manierami, dzięki którym nie sposób go nie lubić. 

Audi Q3 S Line 45 TFSI  quattro
Zobacz galerię (19)
Auto Świat / Adam Miukła
Audi Q3 S Line 45 TFSI quattro

Audi Q3 drugiej generacji do sprzedaży trafiło na pod koniec 2018 roku. W segmencie premium rywalizuje o klienta z takimi modelami, jak BMW X1, Jaguar E-Pace czy Mercedes GLB i jest jednym z najchętniej kupowanych modeli niemieckiej marki w Europie. W teście wersja z benzynowym silnikiem o mocy 230 KM.

Audi Q3 S line 45 TFSI – nadwozie/wnętrze

Drugie wcielenie na pierwszy rzut oka przypomina poprzednika, ale pod wieloma względami jest autem znacznie dojrzalszym i bardziej dopracowanym. Powiększony rozstaw osi (o 7,7 cm) i wymiary nadwozia (+9,7 cm długość, +1,8 cm szerokość) w parze z poszerzonymi błotnikami sprawiają, że auto wygląda bardziej muskularnie, ale i bardziej dynamicznie. Zwłaszcza w takiej wersji, jak testowana, która wyposażona została w detale w kolorze ciemnego aluminium, m.in. grill, nadkola, listwy progowe obramowania wlotów powietrza oraz 20-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 255/40 R 20.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wnętrze oferuje bardzo dobrą jakość wykończenia i znacznie lepszą przestronność od poprzednika. Co więcej, tylną kanapę można przesuwać wzdłużnie a także regulować kąt pochylenia oparć. W efekcie bagażnik może osiągać imponującą pojemność 530 l przy zapewnieniu optymalnej ilości miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu, do nawet 675 l, gdy priorytetem w danej chwili jest wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń do dyspozycji jest 1525 l.

Słowa uznania należą się za poziom wyposażenia, który nie tylko ułatwia codzienną eksploatację, lecz sprawia, że przebywanie w tym aucie staje się przyjemnością. Mam tu na myśli m.in. świetne, obszyte skórą i alcantarą sportowe fotele z szerokim zakresem elektrycznej regulacji, doskonałe multimedia MMI z dotykowym ekranem na konsoli środkowej i wirtualnymi zegarami (przekątna 12,3 cala), których wygląd można łatwo modyfikować i dopasowywać do własnych preferencji czy wreszcie perfekcyjne nagłośnienie Bang & Olufsen z brzmieniem 3D. Do tego dochodzą systemy wspomagania bezpieczeństwa, jak: asyst utrzymania pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, system wspomagania parkowania z czujnikami otoczenia a także układ rozpoznawania znaków drogowych.

Audi Q3 S line 45 TFSI – silnik

Benzynowy silnik o pojemności 2,0 l i mocy 230 KM to obecnie najmocniejsza wersja napędowa w palecie Audi Q3. Do przeniesienia momentu 350 Nn na obydwie osie wykorzystuje on 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową i trzeba przyznać, że to dobry duet, który w testowanym aucie działał właściwie bez zarzutu. Zwracam na to uwagę celowo, gdyż przy okazji wcześniejszych testów innego egzemplarza z tym samym układem napędowym, skrzyni zdarzało się nieprzyjemnie szarpnąć przy zmianie przełożeń albo zwlekać z ich redukcją.

W testowanym modelu szarpania nie zauważyłem, ale rzeczywiście przy standardowych ustawieniach układu Audi Drive Select reakcje na kick-down mogłyby być szybsze. Problem nie występował za to w trybie sportowym, w którym cały układ działał już z należytym wigorem. Przyspieszenie do „setki” w 6,3 s to wynik więcej niż satysfakcjonujący, podobnie jak średnie spalanie testowe na poziomie 8,8 l/100 km (niższe nawet od deklarowanej średniej producenta).

Audi Q3 S line 45 TFSI – prowadzenie

Ten model na trasie zachowuje się dokładnie tak, jak tego oczekujemy od Audi. Jest komfortowy, przewidywalny i dzięki napędowy quattro trudno wytrącić go z równowagi. Doskonale trzyma się nawierzchni i chętnie dzieli się swoim potencjałem dostarczając sporo przyjemności z prowadzenia. Owszem, może progresywny układ kierowniczy przy niższych prędkościach za sprawą silnego wspomagania wydaje się nieco znieczulony i przez to mniej bezpośredni, ale po zmianie trybu pracy układu jezdnego i napędowego na sportowy czepianie się działania byłoby nadużyciem.

Auto jest bardzo dobrze wyciszone i mimo 20-calowych kół oferuje pożądany poziom komfortu. Nie boi się też nierówności, ale przyznam, że tym razem nie zapuściłem się nim poza asfaltowe drogi. Zresztą idę o zakład, że unika ich znakomita większość właścicieli nie tylko Audi Q3 lecz także innych crossoverów tej klasy.

Audi Q3 S line 45 TFSI – koszty

To tradycyjnie już element budzący największe zastrzeżenia. Bazową wersję tego modelu kupić można za 192,7 tys. zł, ale jak to w przypadku Audi bywa, wystarczy zdecydować się na kilka opcji by błyskawicznie cena wzrosła o solidne kilkadziesiąt tysięcy. W segmencie premium to jednak nic nadzwyczajnego. 

Audi Q3 S line 45 TFSI quattro - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1984 cm3, R4, turbo benz.
Moc230 KM przy 5000-6700 obr./min
Moment obrotowy350 Nm przy 1500-4400 obr./min
Skrzynia biegów i napęd7-biegowy automat S tronic, napęd 4x4
Prędkość maksymalna233 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,3 s
Średnie zużycie paliwa9,1 l/100 km (producent)
Masa własna1747 kg
Cenaod 192 700 zł (319 230 zł testowany)
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków