Audi Q3 drugiej generacji do sprzedaży trafiło na pod koniec 2018 roku. W segmencie premium rywalizuje o klienta z takimi modelami, jak BMW X1, Jaguar E-Pace czy Mercedes GLB i jest jednym z najchętniej kupowanych modeli niemieckiej marki w Europie. W teście wersja z benzynowym silnikiem o mocy 230 KM.
Audi Q3 S line 45 TFSI – nadwozie/wnętrze
Drugie wcielenie na pierwszy rzut oka przypomina poprzednika, ale pod wieloma względami jest autem znacznie dojrzalszym i bardziej dopracowanym. Powiększony rozstaw osi (o 7,7 cm) i wymiary nadwozia (+9,7 cm długość, +1,8 cm szerokość) w parze z poszerzonymi błotnikami sprawiają, że auto wygląda bardziej muskularnie, ale i bardziej dynamicznie. Zwłaszcza w takiej wersji, jak testowana, która wyposażona została w detale w kolorze ciemnego aluminium, m.in. grill, nadkola, listwy progowe obramowania wlotów powietrza oraz 20-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 255/40 R 20.
Wnętrze oferuje bardzo dobrą jakość wykończenia i znacznie lepszą przestronność od poprzednika. Co więcej, tylną kanapę można przesuwać wzdłużnie a także regulować kąt pochylenia oparć. W efekcie bagażnik może osiągać imponującą pojemność 530 l przy zapewnieniu optymalnej ilości miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu, do nawet 675 l, gdy priorytetem w danej chwili jest wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń do dyspozycji jest 1525 l.
Słowa uznania należą się za poziom wyposażenia, który nie tylko ułatwia codzienną eksploatację, lecz sprawia, że przebywanie w tym aucie staje się przyjemnością. Mam tu na myśli m.in. świetne, obszyte skórą i alcantarą sportowe fotele z szerokim zakresem elektrycznej regulacji, doskonałe multimedia MMI z dotykowym ekranem na konsoli środkowej i wirtualnymi zegarami (przekątna 12,3 cala), których wygląd można łatwo modyfikować i dopasowywać do własnych preferencji czy wreszcie perfekcyjne nagłośnienie Bang & Olufsen z brzmieniem 3D. Do tego dochodzą systemy wspomagania bezpieczeństwa, jak: asyst utrzymania pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, system wspomagania parkowania z czujnikami otoczenia a także układ rozpoznawania znaków drogowych.
Audi Q3 S line 45 TFSI – silnik
Benzynowy silnik o pojemności 2,0 l i mocy 230 KM to obecnie najmocniejsza wersja napędowa w palecie Audi Q3. Do przeniesienia momentu 350 Nn na obydwie osie wykorzystuje on 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową i trzeba przyznać, że to dobry duet, który w testowanym aucie działał właściwie bez zarzutu. Zwracam na to uwagę celowo, gdyż przy okazji wcześniejszych testów innego egzemplarza z tym samym układem napędowym, skrzyni zdarzało się nieprzyjemnie szarpnąć przy zmianie przełożeń albo zwlekać z ich redukcją.
W testowanym modelu szarpania nie zauważyłem, ale rzeczywiście przy standardowych ustawieniach układu Audi Drive Select reakcje na kick-down mogłyby być szybsze. Problem nie występował za to w trybie sportowym, w którym cały układ działał już z należytym wigorem. Przyspieszenie do „setki” w 6,3 s to wynik więcej niż satysfakcjonujący, podobnie jak średnie spalanie testowe na poziomie 8,8 l/100 km (niższe nawet od deklarowanej średniej producenta).
Audi Q3 S line 45 TFSI – prowadzenie
Ten model na trasie zachowuje się dokładnie tak, jak tego oczekujemy od Audi. Jest komfortowy, przewidywalny i dzięki napędowy quattro trudno wytrącić go z równowagi. Doskonale trzyma się nawierzchni i chętnie dzieli się swoim potencjałem dostarczając sporo przyjemności z prowadzenia. Owszem, może progresywny układ kierowniczy przy niższych prędkościach za sprawą silnego wspomagania wydaje się nieco znieczulony i przez to mniej bezpośredni, ale po zmianie trybu pracy układu jezdnego i napędowego na sportowy czepianie się działania byłoby nadużyciem.
Auto jest bardzo dobrze wyciszone i mimo 20-calowych kół oferuje pożądany poziom komfortu. Nie boi się też nierówności, ale przyznam, że tym razem nie zapuściłem się nim poza asfaltowe drogi. Zresztą idę o zakład, że unika ich znakomita większość właścicieli nie tylko Audi Q3 lecz także innych crossoverów tej klasy.
Audi Q3 S line 45 TFSI – koszty
To tradycyjnie już element budzący największe zastrzeżenia. Bazową wersję tego modelu kupić można za 192,7 tys. zł, ale jak to w przypadku Audi bywa, wystarczy zdecydować się na kilka opcji by błyskawicznie cena wzrosła o solidne kilkadziesiąt tysięcy. W segmencie premium to jednak nic nadzwyczajnego.
Audi Q3 S line 45 TFSI quattro - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1984 cm3, R4, turbo benz. | |
Moc | 230 KM przy 5000-6700 obr./min | |
Moment obrotowy | 350 Nm przy 1500-4400 obr./min | |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowy automat S tronic, napęd 4x4 | |
Prędkość maksymalna | 233 km/h | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,3 s | |
Średnie zużycie paliwa | 9,1 l/100 km (producent) | |
Masa własna | 1747 kg | |
Cena | od 192 700 zł (319 230 zł testowany) |