Normy emisji spalin zmusiły Audi do „rozbrojenia” większości „S-ek” – S4, S5, S6, S7 i SQ5 mają teraz pod maską diesla V6. Wersje benzynowe S (mocniejsze od diesli) są nadal dostępne, ale... tylko poza Unią Europejską.
Audi S6 – nadwozie
W typowy dla siebie sposób S6 łączy chłodną teutońską elegancję ze sportem. Biżuterią są efektowne LED-y, czarne detale i 21-calowe felgi. A kompromitacją – atrapy 4 końcówek wydechu...
Audi S6 – silnik
Na papierze wygląda to imponująco: 3.0 V6 TDI otrzymało 48-woltowy układ miękkiej hybrydy, który odzyskuje energię kinetyczną i zasila m.in. elektryczną sprężarkę. Ma ona „łatać” turbodziurę silnika, ale ta, niestety, i tak występuje. W niskim zakresie obrotów reakcja na gaz jest tępa i opóźniona. Elektrosprężarka „siada” przy ok. 1600 obr./min, a duże pojedyncze turbo ciśnie mocno dopiero powyżej 2500.
Układ biturbo, stosowany w starym 3.0 TDI Competition, działał płynniej, dawał w całym zakresie obrotów poczucie przyjemnego „surfowania” na fali momentu. A gdy się S6 „depnie”, to elektronika sterująca najpierw potrzebuje chwili namysłu, a potem strzela 700 niutonometrami, które rwą diabelsko. Przysypianie skrzyni można zniwelować przejściem w tryb S.
Audi S6 – spalanie
Jak na sportowego diesla ten w S6 mało płynnie rozwija moc i ma za krótki „oddech”. Jego zaletą jest jednak niskie zużycie paliwa i wynikający z tego duży zasięg. Na autostradzie zmierzyliśmy 7,2 l/100 km, co w razie 73-litrowego baku daje ponad 1000 km między tankowaniami. Na miejskim odcinku naszej pętli pomiarowej S6 potrzebowało 8,4 l, w porannych korkach zużycie oscylowało wokół 15 l/100 km. Poza miastem udało się osiągnąć 6,9 l, a średnia z naszego cyklu pomiarowego wyniosła 7,3 l/100 km. Te wyniki mogą częściowo rekompensować aż o 0,6 s gorszy czas przyspieszenia 0-100 km/h od poprzedniego S6 z jego 450-konnym, 4-litrowym V8...
Audi S6 – prowadzenie
S6 jest bardzo dobre w ukrywaniu swojej masy – testowany pojazd ważył według naszych pomiarów 2085 kg, ale prowadziło się go, jakby miał ze 400 kg mniej. Duży udział w tym ma opcjonalna skrętna tylna oś wraz z układem kierowniczym o zmiennym przełożeniu – zwiększają zwinność limuzyny, choć z racji jej sportowego charakteru przydałby się lepszy feedback. Najlepiej S6 czuje się na autostradzie. Seryjne regulowane amortyzatory z natury są sztywne, w opcji można wybrać pneumatykę.
Audi S6 – koszty
S6 startuje od 392 920 zł – tyle, co poprzednik dwa lata temu, ale wówczas był to znacznie mocniejszy model. Mniej sportowego, ale równie szybkiego Mercedesa E 400 d 4Matic (340 KM) można mieć za 317 900 zł, a BMW M550d xDrive (400 KM) kosztuje 433 000 zł.
Audi S6 – to nam się podoba
- Niskie zużycie paliwa jak na moc 349 KM
- Rozbudowane wirtualne zegary
- Wyciszenie kabiny
Audi S6 – to nam się nie podoba
- Brak płynności w rozwoju mocy
- Ospała skrzynia biegów w domyślnym trybie
Audi S6 – nasza opinia
S6 musiało się poświęcić dla RS 6 – takie normy, takie czasy. Skomplikowany silnik rzeczywiście potrafi być oszczędny i świetnie sprawdza się na niemieckiej autostradzie. Gdy już weźmie głęboki oddech, to ciągnie niemiłosiernie. Ale więcej sportowego charakteru ma chociażby V8 TDI z SQ7 – szkoda, że Audi nie wykorzystało tego silnika. W tym wydaniu S6 to bardziej następca A6 3.0 TDI Competition.
Audi S6 – dane techniczne
Silnik | diesel, turbo + kompresor elektr./V6 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2967 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 349/3850 |
Mom. obr. ukł. (Nm/obr./min) | 700/2500-3100 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Dł./szer./wysokość (mm) | 4954/1886/1446 |
Rozstaw osi (mm) | 2928 |
Pojemność bagażnika (l) | 520 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 63 (73 w opcji) |
Masa własna/ładowność (kg) | 2085/505 |
Rozmiar opon | 255/35 R 21 |
Cena bez opcji (zł) | 392 920 |
Cena z opcjami (zł) | 604 680 |
Audi S6 – osiągi
0-100 km/h | 5,0 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Spalanie średnie wg WLTP | 7,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 206 g/km |
Zasięg | 800 (920) km |