- Nowe, sportowe BMW serii 8 Gran Coupe podczas jazdy wydaje się lżejsze, niż można by sądzić po wyglądzie.
- Niestety, w kabinie BMW serii 8 jest dość ciasno, mimo że to duże auto
- Nadwozie nowego modelu BMW jest dłuższe, wyższe i szersze niż 2-drzwiowe coupé.
Czym jest auto sportowe, a czym nie jest – na zdefiniowaniu tego nie chcemy się szczególnie skupiać. Tyle że w tym przypadku chodzi o samochód o długości 5,08 m, więc ten i ów zada sobie pytanie, co nowa „ósemka” Gran Coupé ma w ogóle wspólnego ze sportem.
Przyjrzyjmy się bliżej nadwoziu. Drzwi, dach, maskę silnika i wiele innych części wykonano z aluminium, deskę rozdzielczą – z magnezu, tunel środkowy jest z polimeru wzmocnionego włóknem węglowym, a pokrywę bagażnika – z tworzywa sztucznego. Masą Gran Coupé o 70 kg przewyższa coupé. W testowanej tu wersji 840i czterodrzwiowa „ósemka” jest znacznie lżejsza niż 2 tony, co wobec długości 5,08 m stanowi rezultat godny uwagi.
Z kim konkuruje BMW serii 8 Gran Coupé?
W palecie serii 8 Gran Coupé wersja 840i plasuje się poniżej wariantów 840d i 850i, które standardowo otrzymały napęd na cztery koła xDrive. Mówienie o wersji podstawowej byłoby jednak przesadą. Za samochód z sześciocylindrowym silnikiem rzędowym o mocy 340 KM i napędem na tylne koła trzeba zapłacić co najmniej 432 600 zł. Dla porównania Mercedes za czterodrzwiowe coupé AMG GT 43 z silnikiem 3.0 R6 o mocy 367 KM i tylnym napędem żąda od 418 500 zł. Nie mamy więc poczucia, że trafiła nam się uboga wersja i że czegoś jej brakuje. Chyba że mówimy o miejscu na tylnej kanapie. Tu pasażer o wzroście 180 cm musi wciągać głowę, za to przestrzeni na nogi ma pod dostatkiem. Z przodu sprężyste duże fotele można dość dobrze dopasować. Rzut oka na kokpit znany z serii 8, podsufitkę z alcantary i aluminiowe dekoracje na konsoli środkowej, która ciągnie się aż po tylną kanapę. Teoretycznie jest to model 4+1-osobowy, przy czym pasażer +1 siedzi zawsze w rozkroku.
BMW serii 8 Gran Coupé jeździ jak sportowiec
Mimo że Gran Coupé otrzymało dwoje tylnych drzwi, siedząc w fotelu kierowcy, czujemy się jak w dotychczasowej dwudrzwiowej „ósemce”. Jeszcze bardziej swojsko robi się po uruchomieniu rzędowej „szóstki”. Zgranie silnika z 8-stopniowym „automatem” jest prawie perfekcyjne, w typowy dla monachijskiej marki sposób. Miło, że 840i obywa się bez przesadnie donośnego brzmienia silnika i nadmiernego utwardzenia zawieszenia. Owszem, jest dość sztywno, ale nierówności są jednak wystarczająco dobrze niwelowane. Gran Coupé nie jest miękką limuzyną, ale bez problemu sprawdzi się także podczas jazdy na dłuższym dystansie.
Na mocniejsze wciśnięcie pedału gazu BMW reaguje z dużą żwawością, do czego przyczyniają się: bezpośrednio działający układ kierowniczy, gwałtownie rozwijana moc i zawieszenie, usztywniane po naciśnięciu guzika. I nawet jeśli odpowiedzialni za skonstruowanie układu jezdnego inżynierowie musieli przygotować trochę pomocniczych urządzeń, takich jak zintegrowany ze skrętną tylną osią aktywny układ kierowniczy (10 041 zł) i adaptacyjny układ jezdny M Professional (13 646 zł), to trzeba podziwiać Gran Coupé za sportowe ambicje, na które w aucie o tej długości nikt nie powinien liczyć.
BMW serii 8 Gran Coupé – naszym zdaniem
Czy BMW serii 8 Gran Coupé jest udaną transformacją zwykłego coupé do wersji czterodrzwiowej? Tak, bo nawet jako Gran Coupé „ósemka” jeździ tak, jak tego oczekujemy od sportowego samochodu marki BMW. Zdumiewające, że nawet w tej klasie mniej może znaczyć więcej: silnika V8 właściwie wcale nam nie brakowało.
BMW serii 8 Gran Coupé – dane techniczne
Silnik | t.benz. R6/24 |
Pojemność (cm3) | 2998 |
Moc (KM) | 340 przy 5000 obr./min. |
Maks. mom. obr. (Nm) | 500 przy 1600 obr./min |
Napęd | tył/automatyczna skrzynia 8b. |
Dł./szer./wys. (mm) | 5082/1932/1407 |
Poj. bagażnika (l) | 440 |
V maks. (km/h) | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,2 |
Śr. spalanie (l/100 km) | 7,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 168 |
Cena (zł) | od 432 600 |