• Popularność roadsterów spada – BMW było zdane na współpracę z Toyotą by obniżyć koszty opracowania i produkcji nowego BMW Z4
  • BMW Z4 znów ma materiałowy dach – masa auta jest dzięki temu niższa, ale wyciszenie kabiny nadal na dobrym poziomie
  • BMW Z4 M40i ma tryb Sport Plus, ale najlepiej czuje się kiedy dostroicie sobie podzespoły w trybie Sport Individual

Gdyby nie współpraca z Toyotą i wynikające z tego korzyści finansowe, BMW Z4 pewnie skończyłoby swój żywot albo odrodziło jako... SUV-cabrio XZ4. Czasy dla roadsterów są trudne, ale BMW Z4 na szczęście wciąż nim jest i można je mieć z typową dla sportowych modeli BMW 6-cylindrową rzędową „szóstką” i tylnym napędem. 

Przy bliższym poznaniu czuć, że charakter BMW Z4 jednak ewoluuje i coraz bardziej oddala od podręcznikowego lekkiego, 2-miejscowego sportowca z otwieranym dachem. Po dłuższej podróży wie się już, że nowe BMW Z4 ma też więcej z GT: stało się wygodniejsze i praktyczniejsze. Choć powrócono do materiałowego dachu, wyciszenie kabiny przy wysokich prędkościach jest na dobrym poziomie, a masa własna – o 50 kg niższa.

BMW Z4 M40i – jazda nim odpręża

Największe wrażenie robi jednak rozpiętość nastawów zawieszenia. W trybie Comfort nowe BMW Z4 mięsiście i kompetentnie filtruje nierówności, jak na roadstera dziwnie łagodnie. Sztywne i wygodne fotele, świetny system inforozrywki, najlepszy w branży head-up i monitorujący zagrożenia asystenci pozwalają się odprężyć w dalekiej drodze do słonecznych krain malowniczych tras. Spalanie autostradowe waha się między 8,7 a 9,4 l/100 km. A 8-stopniowa skrzynia ZF, z jak zawsze perfekcyjnym oprogramowaniem BMW, wydaje się czytać w myślach i bezbłędnie dobiera biegi.

Kiedy jednak już wjedziemy na te górskie serpentyny, łuki w alejach drzew i kręte leśne szosy, można w 10 sekund zrzucić dach i wsłuchać się w aksamitny, nieco niższy i pełniejszy niż zwykle ton rzędowej „szóstki”. Nowe BMW Z4 nie rwie się do napadania na zakręty, jak np. konkurencyjne Porsche Boxster GTS. Ma więcej luzu i dystansu, a pod długą maską cierpliwie czeka potencjał 340 KM i 500 Nm osiąganych już przy 1600 obr./min, by go uwolnić. W nowym BMW Z4 tryb Sport pobudza napęd, usztywnia układ jezdny, czyni BMW Z4 tak naprawdę znów bardziej roadsterem w klasycznym rozumieniu.

BMW Z4 M40i – sztuczne poprawianie wydechu

System audio syntetycznie „dobasowuje” brzmienie wydechu, co po otwarciu dachu nie podrażnia małżowin tak, jak po jego zamknięciu. Ale to też jedyna krzywda, którą wyrządzono tej rzędowej „szóstce”. Poza tym układ napędowy nowego BMW Z4 - urzeka charakterem, siłą, wolą do kręcenia. BMW Z4 jako M40i stroni od brutalności typowej dla nowych jednostek biturbo „pełnotłustych” BMW M, cechuje je równomierny ciąg, a nie wybuch mocy. Sport Plus? Warto sprawdzić i wiedzieć, jak prycha wydech, ale jeśli kręcą was te klimaty – BMW Z4 to zły adres. Przydatniejszy jest Sport Individual, który pozwala precyzyjniej wyważyć poszczególne nastawy.

W czasie dynamicznego prowadzenia nowe BMW Z4 potrafi, niestety, zachowywać się zbyt raptownie. Układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem myli precyzję z nadreakcją, a tylna oś czasem ma nam tak wiele do przekazania o aktualnej sytuacji, że musimy mieć dobrze wyćwiczoną podzielność uwagi. To potrafi nieco zmęczyć i skłonić do powrotu do trybu Comfort.

BMW Z4 M40i – nasza opinia

Fani roadsterów dziś nie mają już oszałamiającego wyboru, ale BMW to nadal dobry adres. Nowe BMW Z4 ma opanowane duże spektrum charakterów, potrafi być przyjemnie praktyczne i solidnie zasuwać. Korzysta też z najnowszych technicznych osiągnięć marki. I ma świetny silnik. Nie może być tanie!

BMW Z4 M40i – to nam się podoba

  • Silnik
  • Szybka skrzynia biegów
  • Polepszone komfort i praktyczność
  • Multimedia
  • Bardzo skuteczne hamulce

BMW Z4 M40i – to nam się nie podoba

  • Nieco nerwowe układ kierowniczy i zachowanie tylnej osi podczas dynamicznego prowadzenia
  • Niezbyt czytelne zegary

BMW Z4 M40i – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 1,9 s
0-100 km/h 4,5 s
0-130 km/h 7,0 s
0-160 km/h 10,3 s
0-200 km/h 16,5 s
60-100 km/h 2,2 s (aut.)
80-120 km/h 2,7 s (aut.)
Masa własna/ładowność 1567/293 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc.
Średnica zawracania 11,2/11,3 m
Hamowanie 100-0 km/h, zimne hamulce 34,4 m
Hamowanie 100-0 km/h, gorące hamulce 32,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 71 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 8,6 l/100 km
Zasięg 605 km

BMW Z4 M40i – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2998
Moc silnika (KM/obr./min) 340/5000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 500/1600
V maks. (km/h) 250
0-100 km/h (s) 4,5
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 8,5
Średnia emisja CO2 wg WLTP (g/km) 203
Napęd tylny
Skrzynia biegów aut. 8
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Super Sport
Rozmiar opon test. auta (p | t) 255/35 R 19 | 275/35 R 19
Pojemność bagażnika (l) 281
Pojemność zbiornika paliwa (l) 52

BMW Z4 M40i – wyposażenie

Wersja M40i
Reflektory LED/adaptacyjne S/6179 zł
Usługi online 978 zł
Czujniki parkowania S
Adaptacyjne zawieszenie M S
2 ekrany 10,25" i nawigacja Professional 14 161 zł
Ekran head-up 5664 zł
Elektrycznie ster. fotele 6179 zł
Skórzana tapicerka S
Dach w kolorze antracytowym 1545 zł
Lakier metalizowany 4634 zł
19-calowe alufelgi 4892 zł

BMW Z4 M40i – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 292 700 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata (bez ogran.)
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta 386 974 zł