Citroen Berlingo w przedłużonej wersji XL ma tak dobrane proporcje karoserii, żeby auto nie straciło na atrakcyjności. Francuzi wiedzą jednak, że uroda to nie wszystko, i zadbali również o praktyczne walory. Świetna przestronność w obu rzędach siedzeń (za 2800 zł można dokupić dwa dodatkowe fotele) to zasługa rozstawu osi zwiększonego w stosunku do standardowej wersji aż o 19 cm. Poza tym do 850-2693 l wzrosła pojemność bagażnika (standardowo – 597-2126 l), a to już gabaryty z małego dostawczaka.

Citroen Berlingo ma dodatkowe atuty w postaci licznych schowków, zamykanych skrytek w podłodze (pod nogami pasażerów z tyłu) czy pawlacza pod sufitem w bagażniku. Jedyny poważniejszy mankament dostrzegą wysocy pasażerowie podróżujący z tyłu – indywidualne siedzenia mają trochę za krótkie siedziska. Za to osoby podróżujące w pierwszym rzędzie siedzeń będą w pełni zadowolone z ich ukształtowania – nawet po odbyciu długich podróży nie odczuwa się nadmiernego zmęczenia ani bólu pleców.

Citroen Berlingo XL jest bardzo praktyczny

Citroen Berlingo ma deskę rozdzielczą, której stylistyka współgra z wyglądem karoserii. Zastosowane wzornictwo sprawia, że w najmniejszym stopniu nie wyczujemy tu dostawczego charakteru. Czytelne wskaźniki prezentują się ładnie, a ograniczona liczba przełączników sprawia, że obsługa urządzeń pokładowych jest łatwa. Mniej ciekawie przedstawia się kwestia materiałów wykończeniowych. Wprawdzie plastiki wyglądają ładnie, ale okazują się twarde w dotyku.

Citroen Berlingo za sprawą 130-konnej jednostki ma wystarczającą dynamikę. Wprawdzie osiąganie „setki” po 12,4 s nie oszałamia, ale w przypadku takich aut, jak Berlingo, rekordowe przyspieszenie nie ma pierwszorzędnego znaczenia. Ważna jest natomiast cicha praca motoru oraz sprawna i miękka zmiana biegów w 8-stopniowej przekładni automatycznej.

Prowadzący niemal nie odczuwa momentu, w którym włączony został kolejny bieg. W przypadku zastosowanej skrzyni istotne jest również to, że po mocnym wciśnięciu pedału gazu mechanizm szybko redukuje bieg, a to przekłada się na sprawne zwiększanie prędkości. Na akceptowalnym poziomie kształtuje się także spalanie – podczas testu auto potrzebowało średnio 6,5 l/100 km.

Citroen Berlingo ma układu jezdny, który bardzo dobrze tłumi wszelkich nierówności nawierzchni. Niezależnie od wielkości wybojów pasażerowie czują się komfortowo. Mniej przyjazne jest za to prowadzenie na zakrętach – to wina zbyt silnych przechyłów karoserii oraz mocnego wspomagania układu kierowniczego, który nie daje prowadzącemu należytego wyczucia drogi.

Poza tym trzeba pamiętać, że podróżujemy dość wysokim autem, które jest czułe na podmuchy bocznego wiatru. W takiej sytuacji karoseria zaczyna się nieprzyjemnie kołysać. Na szczęście nie jest to aż tak silne żeby można było mówić o spadku bezpieczeństwa jazdy.

Citroen Berlingo nie jest przesadnie drogi

Za przedłużone Berlingo w topowej wersji Shine, ale bez opcji, zapłacimy 104 800 zł. Nie jest to niska cena, ale okazuje się, że konkurencja potrafi być droższa. Na Forda Grand Tourneo Connecta ze 120-konnym dieslem w najbogatszej odmianie Titanium i z automatyczną skrzynią trzeba wydać 112 606 zł. W przypadku Berlingo wysoką cenę łatwiej zaakceptujemy, gdy spojrzymy na bogatą listę standardowego wyposażenia.

Citroen Berlingo – to nam się podoba

Przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, komfortowe resorowanie, duża liczba schowków, wygodne przednie fotele, bogate seryjne wyposażenie, dopracowana automatyczna skrzynia, spalanie na akceptowalnym poziomie.

Citroen Berlingo – to nam się nie podoba

Zbyt mocne wspomaganie układu kierowniczego, krótkie siedziska foteli 2. rzędu.

Citroen Berlingo – naszym zdaniem

Citroën Berlingo w przedłużonej wersji to model dla kierowców, którzy podczas wybierania auta na pierwszym miejscu stawiają przestrzeń oraz funkcjonalne rozwiązania. Pod tym względem Berlingo sprawdza się z nawiązką. Dodatkowe atuty to wysoki komfort resorowania, cichy silnik oraz sprawna w działaniu automatyczna skrzynia biegów.

Citroen Berlingo – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1499 cm3, R4, turbodiesel
Moc 130 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów automatyczna 8-biegowa
Napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna 184 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,4 s
Średnie zużycie paliwa 4,5 l/100 km (dane producenta)
Masa własna/ładowność 1520/630 kg
Długość/szerokośc/wysokość 4753/1921/1849 mm
Rozstaw osi 2975 mm
Pojemność bagażnika 850-2693 l
Cena testowanej wersji z opcjami od 146 100 zł (cena promocyjna)