Kolejnym tego przykładem jest C4 Picasso, w którym Citroen przedstawia nowe podejście do przestronności, funkcjonalności i widoczności. W ofercie francuskiego koncernu klasyfikowany będzie pomiędzy Xsarą Picasso a vanem C8.Pierwszy "visiospace" w klasie minivanówOkreślenie to Citroen stworzył specjalnie dla C4 Picasso (powstało z połączenia angielskich słów "vision" - widzenie, wizja i "space" - przestrzeń). Ma ono podkreślać główne zalety samochodu. Dzięki największej w klasie powierzchni przeszklenia 5,2 m², a wraz z szyberdachem 6,4 m², oraz smukłym przednim słupkom Picasso zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach i dobrze oświetlone wnętrze. Wrażenie to dodatkowo potęguje panoramiczna szyba przednia, która wcina się w dach i zwiększa kąt widzenia z typowych w segmencie 35 do 70 stopni. Na przednich fotelach kierowca i pasażer mogą czuć się swobodnie. Siedzenia są bardzo wygodne i można je regulować w kilku płaszczyznach. Rezygnacja z tradycyjnej konsoli środkowej pozwoliła wygospodarować dodatkową ilość miejsca pod deską rozdzielczą i między siedzeniami. Liczne schowki w kokpicie, w tym duży klimatyzowany w środkowej części (z wyjątkiem wersji ze skrzynią manualną), ułatwiają przewóz drobnych przedmiotów. W drugim rzędzie do dyspozycji podróżujących są 3 indywidualne fotele o szerokości 45 cm każdy. W razie potrzeby dodatkowe dwa zainstalowano w bagażniku. Składanie i przesuwanie siedzeń jest bardzo proste i nie wymaga dużej siły. Przy standardowej konfiguracji 2+3 pojemność bagażnika sięga imponujących 576 l lub nawet 672 l przy maksymalnie przesuniętych do przodu fotelach drugiego rzędu. Całkowita wielkość przestrzeni ładunkowej przy złożonych wszystkich siedzeniach oprócz fotela kierowcy wynosi 1951 l. W wariancie 7-osobowym do dyspozycji jest 208 l. Maksymalna długość przestrzeni bagażowej przekracza 2 m, a szerokość 1,17 m. Dostęp do bagażnika jest możliwy przez szeroko otwieraną klapę lub uchylane tylne okno.Wyposażenie: komfortowo i bezpiecznieUwagę zwraca nowoczesna konstrukcja deski rozdzielczej. W jej górnej części umieszczone zostały ciekłokrystaliczne wyświetlacze, na których pokazywane są dane o bieżącym stanie samochodu, prędkości, obrotach, informacje z komputera pokładowego systemu audio, a także dostępnej opcjonalnie nawigacji. Radioodtwarzacz schowany jest pod zamykaną klapką. Sterowanie większością pokładowej elektroniki odbywa się poprzez przyciski umieszczone na rozbudowanej, wielofunkcyjnej kierownicy. Ich opanowanie wymaga przyzwyczajenia, ale potem nie stwarza większych problemów. Panel sterujący automatyczną, czterostrefową (w topowym modelu) klimatyzacją znajduje się po lewej stronie kokpitu. Osobne przyciski do regulacji temperatury mają też pasażer i osoby siedzące z tyłu.Na liście opcji znajdują się m.in.: odtwarzacz DVD z dwoma monitorami w oparciach przednich siedzeń, system Bluetooth, znany z C4 dyfuzor zapachów, systemy wspomagania parkowania, ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu i monitorujący ciśnienie w oponach oraz ksenonowe, kierunkowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwają m.in. ABS, ESP, 7 airbagów (w tym chroniący kolana kierowcy), napinacze pasów bezpieczeństwa, a także mocowania Isofix dla fotelików dziecięcych na 4 siedzeniach(w 2. i 3. rzędzie). W testach zderzeniowych Euro-NCAP C4 Picasso zdobył najwyższą ocenę 5 gwiazdek.Pneumatyczne zawieszenie i 4 silnikiNiezależne zawieszenie minivana ma dość neutralną charakterystykę, dzięki czemu auto jest komfortowe i prowadzi się bezpiecznie. Drobne zastrzeżenia budzi zbyt duża siła wspomagania układu kierowniczego, która zwłaszcza przy większych prędkościach ogranicza wyczucie samochodu. Picasso jest pierwszym autem w klasie, które może być wyposażone w pneumatyczne zawieszenie osi tylnej. Rozwiązanie to przydaje się nie tylko podczas pakowania cięższych przedmiotów - krawędź bagażnika po wciśnięciu przycisku można obniżyć o 14 cm, ale także wpływa na poprawę stabilności podczas jazdy z pełnym obciążeniem, utrzymując stałą wielkość prześwitu. Źródłem napędu w podstawowej wersji modelu będzie silnik benzynowy o pojemności 1,8 l osiągający moc 127 KM. Mocniejszą alternatywę stanowi 138-konna jednostka 2-litrowa. Pierwsza do przeniesienia momentu na przednią oś wykorzysta manualną przekładnię 5-biegową, druga 6-biegową lub zupełnie nową mechaniczną skrzynię MCP 6-stopniową z elektronicznym sterowaniem. Może ona pracować w trybie ręcznym - przełożenia zmieniamy manetkami przy kierownicy - lub automatycznym. Przełączanie biegów w obydwu przypadkach odbywa się szybko, a praca przekładni nie budzi zastrzeżeń. Ofertę uzupełnią dwa silniki wysokoprężne: 1.6 i 2.0 HDI, które oferują rozsądny kompromis między osiągami a zużyciem paliwa. One także mogą współpracować ze skrzynią MCP. Auto można już zamawiać w salonach Citroëna.
Citroen C4 Picasso - Nowa wizja przestrzeni
W konkurencyjnym segmencie kompaktowych minivanów wymyślenie czegoś nowego, co zaskoczyłoby klientów i zachęciło do kupna nowego modelu, nie należy do rzeczy łatwych. Koncerny prześcigają się więc w różnych interpretacjach już sprawdzonych rozwiązań.