VW Passat - Takie same gabaryty, więcej przestrzeni
Mimo że nowy Passat jest krótszy od poprzednika tylko o 2 mm, jego długość wnętrza wzrosła aż o 33 mm. Największą różnicę w przestronności odczują pasażerowie tylnych foteli, którzy mają teraz podobną ilość miejsca na nogi jak w Superbie. Pojemność bagażnika Varianta wzrosła o 47 litrów do 650 litrów (przy załadunku po dach wynosi 1780 litrów). Po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje płaska powierzchnia ładunkowa, która ułatwia jego wykorzystanie. Użytkownik dzięki dźwigni w bagażniku może złożyć oparcia tylnych foteli. Uzyskanie większej przestrzeni dla pasażerów i na bagaż było możliwe dzięki zwiększeniu rozstawu osi Passata o prawie 8 cm.
VW Passat – Rozwiązania z klasy premium
Nowy Passat jest pierwszym Volkswagenem wyposażonym w system Active Info Display oraz wyświetlacz Head-up. Head-up Display wyświetla ważne informacje takie jak: prędkość czy piktogramy nawigacji, bezpośrednio w zasięgu wzroku kierowcy. Dzięki projekcji przez wyświetlacz Head-up, kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, aby zarejestrować informacje takie jak na przykład szybkość jazdy. Z kolei system Active Info Display to interaktywne wskaźniki cyfrowe o przekątnej ekranu 12,3 cala. W przypadku wyświetlania mapy nawigacji kierowca może zmieniać wielkość ekranu (automatycznie zmniejsza się wówczas widok prędkościomierza i obrotomierza). Informacje z nawigacji mogą być prezentowane w formacie 2D i 3D.
VW Passat – Najbardziej optymalny napęd
Pod maską testowanego przez nas auta pracował 2.0 TDI o mocy 150 KM, który pozwala rozwinąć prędkość maksymalną 218 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy. Auto bardzo sprawnie się rozpędza, także podczas wyprzedzania możemy liczyć na szybkie zwiększanie prędkości. Producent zapewenia, że w wersjii ze skrzynią DSG średnio zyżywa jedynie 4,6 l/100 km. Testowe spalanie nieco odbiegało od fabrycznych wartości, ale i tak uzyskany przez nas średni wynik uznajemy za bardzo dobry – 5,2 l/100 km.
VW Passat – Bardziej komfortowe nastawy
Producent zapewnia, że w nowym Passacie na przedniej osi pojawił się udoskonalony system McPherson ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi, a z tyłu najnowsza generacja osi wielowahaczowej typu Performace. W aucie dostępny jest także opcjonalny progresywny układ kierowniczy, który zmniejsza liczbę obrotów kierownicy z 2,75 do 2,1 oraz reguluję siłę wspomagania zależnie od prędkości.
Musimy przyznać, że podczas testu nie odczuliśmy znaczących różnic w prowadzeniu między nowym modelem, a poprzednikiem. Owszem podwozie zapewnia teraz nieco wyższy komfort jazdy, ale stabilność podczas jazdy na wprost i szybko pokonywanych zakrętach oraz precyzja układu kierowniczego są na podobnym (nadal bardzo wysokim) poziomie. Podczas dynamicznej jazdy zdarza się, że nadwozie mocniej się wychyli, ale nie wpływa to w żaden sposób na utratę przyczepności.
W nowym Passacie zastosowana została druga generacja adaptacyjnej regulacji zawieszenia DCC (Dynamic Chassis Control). W porównaniu z normalnym zawieszeniem nadwozie w tym przypadku obniżone jest o 10 mm. System oferuje tryby Comfort, Normal i Sport, po wybraniu których zmienia się sztywność tłumienia amortyzatorów. Nam najbardziej odpowiadało ustawienie Normal, którego sposób działania pasuje charakterem do rodzinnego kombi.
VW Passat – Bezpieczeństwo w serii
W nowym Passacie zadebiutowały: funkcja awaryjnego hamowania w mieście z funkcją rozpoznawania pieszych, Trailer Assist, asystent jazdy w korkach, Emergency Assist. W standardzie występuje system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście.
Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście i funkcją rozpoznawania pieszych to system ostrzegający i automatycznie hamujący w przypadku zagrożenia kolizją. Częścią składową systemu Front Assist jest funkcja awaryjnego hamowania w mieście z funkcją rozpoznawania pieszych. Podczas gdy Front Assist przy wyższych prędkościach ostrzega przez zbytnim zbliżeniem się do jadącego z przodu pojazdu oraz ewentualną kolizją i w razie konieczności automatycznie przyhamowuje samochód, funkcja awaryjnego hamowania w mieście przejmuje na siebie to zadanie przy niewielkich prędkościach jazdy. Dotychczas system awaryjnego hamowania w mieście rozpoznawał tylko pojazdy. W nowym Passacie udoskonalony system po raz pierwszy reaguje także na pieszych.
VW Passat – Ekonomicznie ze skrzynią DSG
Nowy Passat wyposażony w skrzynię DSG i funkcję wyboru trybów jazdy podczas jazdy w trybie ECO zużywa teraz znaczniej mniej paliwa. Wszystko za sprawą funkcji żeglowania. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, na przykład dojeżdżając do świateł lub zjeżdżając ze wzniesienia, DSG odłączy silnik, który będzie pracował teraz na biegu jałowym. W ten sposób energia kinetyczna Passata jest optymalnie wykorzystywana.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.diesel R4/16 |
Pojemność | 1968 |
Moc. maks. | 150/3500-4000 KM/obr./min |
Moment | 340/1750-3000 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 650-1780 l |
Dł./szer./wym (mm) | 4767/1832/1477 |
Masa własna | 1541/664 kg |
Przysp. 0-100 km/h (fabr.) | 8,9 s |
Napęd | aut. 6/przednie |
Prędkość maks. (fabr.) | 216 km/h |
Średnie spalanie (fabr.) | 4,6 l/100 km |
Cena (Highline) | 138 990 zł |
VW Passat – Podsumowanie
Bardziej prestiżowy wygląd, więcej miejsca dla podróżujących i na bagaż, a także lepsze gatunkowo materiały oraz liczne systemy asytujące kierowcę to bez wątpienia duży krok w kierunku zbliżenia Passata do klasy premium. Ale naszym zdaniem cechy te nie są wystarczające, by nową generację Passata uznać za luksusową, zwłaszcza w zestawieniu z 2-litrowym turbodieslem o mocy 150 KM. Co innego 240-konny wariant 2.0 TDI B-Turbo 4motion z 7-stopniowym DSG, który nie tylko dynamiką, ale także sposobem prowadzenia diameteralnie różni się od pozostałych wersji.
Galeria zdjęć
Nowy Passat został zbudowany na platformie MQB. Mimo iż jego wymiary zewnętrzne są zbliżone do poprzednika rozstaw osi wzrósł aż o 79 mm, a masa własna jest mniejsza nawet o 85 kg. Reflektory LED Top ze światłami do jazdy dziennej wykonane technologii LED kosztują w pakiecie 2990 zł.
Specjalna aplikacja pomaga kierowcy nauczyć się ekonomicznego stylu jazdy. Za styl jazdy kierowca otrzymuje odpowiednią liczbę punktów (maks. 100).
Nowy Passat jest pierwszym Volkswagenem z Active Info Display (interaktywne wskaźniki cyfrowe) i wyświetlaczem Head-up. W przypadku wyświetlania mapy nawigacji kierowca może zmieniać wielkość ekranu. W nowym Passacie zadebiutowały: funkcja awaryjnego hamowania w mieście z funkcją rozpoznawania pieszych, Trailer Assist, asystent jazdy w korkach, Emergency Assist. W standardzie system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście.
Wnętrze nowego Passata różni się gruntownie od poprzednika. Oprócz nowej stylistyki i lepszej jakości materiałów nowym elementem jest duży poziomy wlotu wentylacji, który nie tylko zdominował stylistykę deski rozdzielczej, lecz również ma pozytywny wpływ zarówno na funkcję klimatyzacji, jak i na akustykę jej pracy.
Znakomicie wyprofilowane fotele mają możliwość regulacji długości siedziska. Dziwi trochę, że regulacja odległości odbywa się mechanicznie, a opracia już elektrycznie.
Mimo że nowy Passat jest krótszy o 2 mm, długość wnętrza wzrosła o 33 mm. Największą rożnicę odczują pasażerowie tylnych foteli, którzy mają teraz podobną przestrzeń na nogi jak w megaprzestronnym Superbie.
Sześciobiegowa skrzynia automatyczna DSG zmienia biegi płynnie i szybko, ale zdarza jej się czasami „zgubić” czego efektem są nieprzyjemne szarpnięcia.
Seryjnie Passat wyposażony jest w 3-strefową klimatyzację automatyczną Climatronic.
Pojemność bagażnika pięcioosobowego Varianta wzrosła o 47 litrów do 650 litrów (przy załadunku po dach: 1780 litrów). Po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje płaska powierzchnia ładunkowa. Użytkownik dzięki dźwigni w bagażniku może złożyć oparcia tylnych foteli. Pokrywa bagażnika z elektrycznym otwieraniem i zamykaniem kosztuje 2000 zł.
Luksus z klasy wyższej: po włączeniu spryskiwacza klimatyzacja przełącza się na 30 s na obieg wewnętrzny. Wszystko po to by do wnętrza nie docierały niemiłe zapachy płynu do sprykiwaczy (zwłaszcza zimowego).
Pod względem prowadzenie nie odczuliśmy większej różnicy w stosunku do poprzednika. Auto zarówno przy jeździe na wprost jaki i na szybko pokonywanych zakrętach zachowuje się stabilnie, a komfort resorowania jest wysoki. Zachowanie się auta (w tym twardość zawieszenia DCC) zależne jest od wybranego trybu jazdy, do wyboru: Eco, Normal, Comfort, Sport i Individual. Zawieszenie z adaptacyjną regulacją DCC kosztuje 3910 zł.