• Duster z nowym 150-konnym silnikiem rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,6 s
  • benzyniak 1.3 TCe dostępny jest też w słabszej wersji 130 KM
  • silnik 1.3 TCe z napędem 4x4 będzie dostępny jeszcze w tym roku

Gdy Duster 2. generacji w lutym 2018 r. trafił do redakcji na pierwszy test („AŚ” nr 8/18), zebrał bardzo pochlebne opinie. Był to „czteronapędowy” model, wyposażony w doładowanego benzyniaka 1.2 TCe o mocy 125 KM. Zachwycił funkcjonalnym nadwoziem, sposobem prowadzenia oraz dynamicznym silnikiem. Niestety, klienci nie mogli się nim długo nacieszyć, bo dość szybko wycofano go z produkcji. W palecie pozostały na dłuższy czas tylko wolnossący benzyniak 1.6 SCe i diesel 1.5 dCi w dwóch wersjach mocy. Silnik benzynowy o mocy 115 KM mieliśmy okazję dobrze poznać w trakcie półrocznego testu (podsumowanie w „AŚ” 6/19) i musimy przyznać, że ze względu na słabe osiągi i paliwożerność nie była to udana konstrukcja. Dlatego z dużym zaciekawieniem czekaliśmy na test nowego benzynowego 1.3 TCe.

Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów

Jakież było nasze zdziwienie, gdy zerknęliśmy na cennik i okazało się, że obie wersje mocy (130 i 150 KM) nowego benzyniaka występują wyłącznie w przednionapędowym Dusterze. Na szczęście przedstawiciel polskiego importera zapewnił nas, że jeszcze w tym roku planowana jest wersja 1.3 TCe z 4×4 (obecnie napęd na obie osie występuje ze 115-konnym benzyniakiem i turbodieslem – ceny odpowiednio od 60 100/72 400 zł). 

Dacia Duster – benzyniak 1.3 z 4×4 już wkrótce

Mocniejszy wariant nowego benzyniaka bardzo miło nas zaskoczył. Po pierwsze, podczas pomiarów uzyskał lepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h (9,6 s), niż obiecuje producent (10,4 s). Po drugie, w czasie codziennej eksploatacji znakomicie reaguje na gaz już od niskich obrotów. Co ciekawe, jego „ciąg” nie tylko nie słabnie w górnych rejestrach obrotomierza, lecz wręcz dostaje „drugiego życia” po przekroczeniu 4000 obr./min. 150-konny silnik jest dobrze wyciszony i rozsądnie obchodzi się z paliwem. Na trasie pomiarowej zużył 8 l/100 km (spalanie wg producenta: 7,3 l/100 km). 

Nieco zawiodła nas skrzynia biegów. O ile delikatne haczenie byliśmy w stanie zaakceptować w budżetowym SUV-ie, o tyle wycia pochodzącego z okolic przekładni, słyszalnego po przekroczeniu 90 km/h na 5. lub 6. biegu, już nie! Dodamy, że problem nie dotyczył 5-stopniowej skrzyni i silnika 1.6 SCe/115 KM, które testowaliśmy przez 6 miesięcy. 

Dacia Duster – podwozie daje sobie radę z mocniejszym napędem

Obawialiśmy się, że rozwijający 150 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego silnik będzie miał kłopoty z przekazaniem wymienionych wartości na asfalt za pośrednictwem przedniego napędu. O dziwo, mimo zimowego ogumienia nie było problemów z trakcją, co nie oznacza, że nie występowały trudności z ruszaniem. Kierowcom testowym zdarzyło się, że przy starcie silnik kilkakrotnie zgasł. 

Pochlebne opinie zebrało podwozie, które sprężyście resorując, dobrze pochłaniało nierówności drogi, i to mimo 17-calowych kół (std. w Prestige). Mimo wysoko położonego środka ciężkości (prześwit 210 mm) nadwozie Dustera nie ma tendencji do nadmiernych wychyłów podczas gwałtownej zmiany kierunku jazdy. Przydałoby się jedynie lepsze czucie na kierownicy w środkowym położeniu.

Ceny Dustera 1.3 TCe zaczynają się od 56 100 zł za wariant 130 KM i 69 600 zł za 150 KM, przy czym mocniejszy jest dostępny tylko w topowych wersjach. Czy to dużo? Wydaje się, że tak, ale spróbujcie znaleźć 150-konnego SUV-a w tej cenie!

Dacia Duster – moim zdaniem

Dobrze, że w Dusterze pojawił się w końcu doładowany benzyniak. Szkoda tylko, że nie od razu dostępny jest z napędem 4x4, ale i tak dzięki niemu zwiększy się atrakcyjność rumuńskiego auta. 

Dacia Duster – to nam się podoba

  1. Dużo miejsca na przednich fotelach i w bagażniku,
  2. dobre resorowanie,
  3. atrakcyjna cena,
  4. znakomita dynamika,
  5. 3 lata gwarancji.

Dacia Duster – to nam się nie podoba

  1. Niewygodne klamki zewnętrzne,
  2. hałasy z okolic skrzyni biegów,
  3. słabe czucie układu kierowniczego w położeniu środkowym.

Dacia Duster – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
0-100 km/h 9,6 s
0-130 km/h 14,6 s
Elastyczność 60-100 km/h 6,9 s (4. bieg)
80-120 km/h 10,6/14,0 s (5./6. bieg)
Masa własna/ładowność 1323/439 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,0/11,1 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 43,5 m (opony zimowe)
gorące 42,9 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 8,0 l/100 km
Zasięg 630 km

Dacia Duster – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1333
Moc silnika (KM/obr./min) 150/5250
Maks. mom. (Nm/obr./min) 250/1700
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 10,4/200
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 7,3/138 (WLTP)
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Marka i model opon test. auta Goodyear SUV Ultragrip Perfor.
Rozmiar opon test. auta 215/60 R 17
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) 445-1478/50

Dacia Duster – wyposażenie

Wersja Prestige
Klimatyzacja man./aut. S/1300 zł
System multim. + navi/6 airbag. S/S
Czujniki park. p+t/kamera cof. S/S
Dostęp bezkluczyk./tempomat 1000 zł/S
Alufelgi 17 cali/podgrzew. fotele S/600 zł
Lakier metalik/koło dojazd. 2000/400 zł

Dacia Duster – cena/gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 69 600 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata/6 lat
Przeglądy co 20 tys. km/rok
Cena testowanego auta 76 300 zł