- Duster z nowym 150-konnym silnikiem rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,6 s
- benzyniak 1.3 TCe dostępny jest też w słabszej wersji 130 KM
- silnik 1.3 TCe z napędem 4x4 będzie dostępny jeszcze w tym roku
Gdy Duster 2. generacji w lutym 2018 r. trafił do redakcji na pierwszy test („AŚ” nr 8/18), zebrał bardzo pochlebne opinie. Był to „czteronapędowy” model, wyposażony w doładowanego benzyniaka 1.2 TCe o mocy 125 KM. Zachwycił funkcjonalnym nadwoziem, sposobem prowadzenia oraz dynamicznym silnikiem. Niestety, klienci nie mogli się nim długo nacieszyć, bo dość szybko wycofano go z produkcji. W palecie pozostały na dłuższy czas tylko wolnossący benzyniak 1.6 SCe i diesel 1.5 dCi w dwóch wersjach mocy. Silnik benzynowy o mocy 115 KM mieliśmy okazję dobrze poznać w trakcie półrocznego testu (podsumowanie w „AŚ” 6/19) i musimy przyznać, że ze względu na słabe osiągi i paliwożerność nie była to udana konstrukcja. Dlatego z dużym zaciekawieniem czekaliśmy na test nowego benzynowego 1.3 TCe.
Jakież było nasze zdziwienie, gdy zerknęliśmy na cennik i okazało się, że obie wersje mocy (130 i 150 KM) nowego benzyniaka występują wyłącznie w przednionapędowym Dusterze. Na szczęście przedstawiciel polskiego importera zapewnił nas, że jeszcze w tym roku planowana jest wersja 1.3 TCe z 4×4 (obecnie napęd na obie osie występuje ze 115-konnym benzyniakiem i turbodieslem – ceny odpowiednio od 60 100/72 400 zł).
Dacia Duster – benzyniak 1.3 z 4×4 już wkrótce
Mocniejszy wariant nowego benzyniaka bardzo miło nas zaskoczył. Po pierwsze, podczas pomiarów uzyskał lepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h (9,6 s), niż obiecuje producent (10,4 s). Po drugie, w czasie codziennej eksploatacji znakomicie reaguje na gaz już od niskich obrotów. Co ciekawe, jego „ciąg” nie tylko nie słabnie w górnych rejestrach obrotomierza, lecz wręcz dostaje „drugiego życia” po przekroczeniu 4000 obr./min. 150-konny silnik jest dobrze wyciszony i rozsądnie obchodzi się z paliwem. Na trasie pomiarowej zużył 8 l/100 km (spalanie wg producenta: 7,3 l/100 km).
Nieco zawiodła nas skrzynia biegów. O ile delikatne haczenie byliśmy w stanie zaakceptować w budżetowym SUV-ie, o tyle wycia pochodzącego z okolic przekładni, słyszalnego po przekroczeniu 90 km/h na 5. lub 6. biegu, już nie! Dodamy, że problem nie dotyczył 5-stopniowej skrzyni i silnika 1.6 SCe/115 KM, które testowaliśmy przez 6 miesięcy.
Dacia Duster – podwozie daje sobie radę z mocniejszym napędem
Obawialiśmy się, że rozwijający 150 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego silnik będzie miał kłopoty z przekazaniem wymienionych wartości na asfalt za pośrednictwem przedniego napędu. O dziwo, mimo zimowego ogumienia nie było problemów z trakcją, co nie oznacza, że nie występowały trudności z ruszaniem. Kierowcom testowym zdarzyło się, że przy starcie silnik kilkakrotnie zgasł.
Pochlebne opinie zebrało podwozie, które sprężyście resorując, dobrze pochłaniało nierówności drogi, i to mimo 17-calowych kół (std. w Prestige). Mimo wysoko położonego środka ciężkości (prześwit 210 mm) nadwozie Dustera nie ma tendencji do nadmiernych wychyłów podczas gwałtownej zmiany kierunku jazdy. Przydałoby się jedynie lepsze czucie na kierownicy w środkowym położeniu.
Ceny Dustera 1.3 TCe zaczynają się od 56 100 zł za wariant 130 KM i 69 600 zł za 150 KM, przy czym mocniejszy jest dostępny tylko w topowych wersjach. Czy to dużo? Wydaje się, że tak, ale spróbujcie znaleźć 150-konnego SUV-a w tej cenie!
Dacia Duster – moim zdaniem
Dobrze, że w Dusterze pojawił się w końcu doładowany benzyniak. Szkoda tylko, że nie od razu dostępny jest z napędem 4x4, ale i tak dzięki niemu zwiększy się atrakcyjność rumuńskiego auta.
Dacia Duster – to nam się podoba
- Dużo miejsca na przednich fotelach i w bagażniku,
- dobre resorowanie,
- atrakcyjna cena,
- znakomita dynamika,
- 3 lata gwarancji.
Dacia Duster – to nam się nie podoba
- Niewygodne klamki zewnętrzne,
- hałasy z okolic skrzyni biegów,
- słabe czucie układu kierowniczego w położeniu środkowym.
Dacia Duster – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s |
0-100 km/h | 9,6 s |
0-130 km/h | 14,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,9 s (4. bieg) |
80-120 km/h | 10,6/14,0 s (5./6. bieg) |
Masa własna/ładowność | 1323/439 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,0/11,1 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 43,5 m (opony zimowe) |
gorące | 42,9 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 8,0 l/100 km |
Zasięg | 630 km |
Dacia Duster – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1333 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 150/5250 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 250/1700 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 10,4/200 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 7,3/138 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Marka i model opon test. auta | Goodyear SUV Ultragrip Perfor. |
Rozmiar opon test. auta | 215/60 R 17 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 445-1478/50 |
Dacia Duster – wyposażenie
Wersja | Prestige |
Klimatyzacja man./aut. | S/1300 zł |
System multim. + navi/6 airbag. | S/S |
Czujniki park. p+t/kamera cof. | S/S |
Dostęp bezkluczyk./tempomat | 1000 zł/S |
Alufelgi 17 cali/podgrzew. fotele | S/600 zł |
Lakier metalik/koło dojazd. | 2000/400 zł |
Dacia Duster – cena/gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 69 600 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata/6 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 76 300 zł |
Dacia Duster to najpopularniejszy SUV w Polsce. W 2018 roku znalazł 9844 nabywców.
Z prześwitem 210 mm nawet przednionapędowa wersja sprawdza się na bezdrożach. Wariant 1.3 TCe 4x4 jeszcze w tym roku!
Doładowany 4-cylindrowy benzyniak 1.3 znakomicie reaguje na gaz w całym zakresie obrotów. Wyposażony jest
w filtr cząstek stałych.
Skrzynia biegów nieco haczy, gorzej jednak, że na 5. i 6. biegu od 90 km/h hałasuje.
Kokpit Dustera to może nie arcy-
dzieło stylistyczne, ale jest solid-
nie wykonany i intuicyjny w obsłudze.
Bardzo przyzwoita jakość materiałów.
Cieszy, że system multimedialny Media Nav Evolution oferuje łączność z Apple CarPlay
Seryjna kamera daje widok do tyłu, Mul-
tiview Camera – z każdej strony auta.
Dużo przestrzeni, wygodne fotele.
Z tyłu nieco za mało miejsca na nogi.
Tempomat i ogranicznik prędkości
są seryjne w wersji Prestige...