Jest wiele samochodów lepiej dopracowanych i wykończonych, a także dynamiczniej jeżdżących. Jednak Dacia na pewno nie ustępuje klasowym konkurentom pod względem przestronności i funkcjonalności wnętrza. To może być kolejny udany debiut rynkowy. Na taki pojazd z utęsknieniem wyczekiwało mnóstwo rodzin. Oczywiście, pod warunkiem że cena będzie korzystna.
Minivan spod znaku Dacii pojawi się w Polskich saonach. My już testowaliśmy ten model i sprawdziliśmy, jak został przystosowany do potrzeb rodzin oraz jak jeździ w wersji ze 107-konnym silnikiem wysokoprężnym.
Napęd sprawuje się niemal idealnie
Mały diesel pod częściowym obciążeniem pracuje zadziwiająco cicho. Nieco inaczej jest, gdy trzeba ostro przyspieszyć. Wtedy silnik wchodzi na wyższe obroty i zaczyna hałasować. Generuje jednak wystarczająco dużo mocy, by sprawnie rozpędzić 1300-kilogramowy samochód. Przełożenia sześciobiegowej skrzyni manualnej można swobodnie zmieniać.
Podwozie Lodgy zostało zestrojone przede wszystkim pod kątem komfortu jazdy
Wprawdzie nierówności są wyraźnie odczuwane na kierownicy, ale zarówno przy dużych prędkościach, jak i z większym ładunkiem amortyzacja jest całkiem niezła także podczas pokonywania sporych wybojów. Układ kierowniczy nie należy do precyzyjnych, a karoseria na zakrętach przechyla się nadmiernie na zewnątrz. Od prędkości 130 km/h szumy powietrza i dźwięki wydawane przez opony stają się dokuczliwe. Trzeba jednak przyznać, że ogólnie Lodgy prowadzi się przyjemnie, co współgra z wysokoprężną jednostką napędową samochodu.
Jak bardzo pojemna jest Dacia Lodgy w 7-osobowej wersji?
Przejdźmy do rzeczy najistotniejszej. Jak bardzo pojemna jest Dacia Lodgy w 7-osobowej wersji? Otóż 5 pasażerów podróżujących w dwóch pierwszych rzędach znajdzie dla siebie na wystarczająco dużo miejsca. Z kolei przestronność w trzecim rzędzie jest typowa dla kompaktowych minivanów, a to oznacza, że podróż tam będzie dla dorosłych co najwyżej znośna.
Przy takim wykorzystaniu pojazdu na bagaż pozostanie jeszcze 207 l, czyli mniej więcej tyle, ile w samochodach klasy A (Kia Picanto – 200 l, Fiat Panda – 225 l). Na szczęście ostatni rząd siedzeń można wymontować. Jednak ze względu na sposób ich mocowania czynność ta jest wielce kłopotliwa i mocno irytująca.
Siedzenia lepiej po prostu złożyć (oparcia są dzielone w połowie). Zajmują one wówczas mało miejsca, a na bagaż tworzy się dodatkowa, ponad 600-litrowa przestrzeń. Lodgy w 7-osobowej odmianie po złożeniu foteli przyjmie na swój pokład maksymalnie 1861 l ładunku (kufer wersji 5-osobowej pomieści w takiej sytuacji aż 2617 l).
Wystarczająco dużo jest też różnych schowków
Znajdziemy nawet 12 skrytek, których pojemność dochodzi do 30 l. Przednim fotelom daleko do perfekcji. Miękkie boczki za bardzo się odkształcają, a siedziska i oparcia mogłyby być nieco dłuższe. Problemu nie będzie za to ze znalezieniem prawidłowej pozycji za kierownicą. W wersji Prestige siedzenie oraz kolumna kierownicza mają regulację wysokości, a to bardzo ułatwia wygodne usadowienie się nawet wysokim prowadzącym. Dacia Lodgy to całkiem dobre auto…
…w którym dokuczliwe są tylko drobnostki, jak: wlew paliwa zamykany kluczykiem, staromodny przycisk na klapie bagażnika czy niezbyt sztywne w dotyku przykrycie bagaży. Wszystko jednak będzie można zaakceptować, jeżeli cena w Polsce zostanie ustalona na rozsądnym poziomie. Biorąc pod uwagę koszty zakupu dotychczas oferowanych Dacii, należy siętego spodziewać.
Galeria zdjęć
W ofercie Dacii pojawi się niebawem 7-osobowy van, którego ceny zaczynają się poniżej 10 tys. euro. W pierwszym fachowym teście sprawdzamy walory Lodgy w topowej wersji 1.5 dCi Prestige
ESP umożliwia opanowanie auta na zakrętach. Miękkie zawieszenie zapewnia dobry komfort resorowania
Twarde plastiki nie urzekają, ale za to kierownica została obszyta skórą. W najbogatszej wersji nie zabrakło nawigacji satelitarnej
W trzecim rzędzie siedzeń nie jest zbyt przestronnie, jednak na krótkich odcinkach pasażerowie nie powinni narzekać
Drugi i trzeci rząd siedzeń można łatwo złożyć. W tej pozycji zajmują mało miejsca i ściśle przylegają do oparć foteli