Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Dla aktywnych, ale czy na pewno?

Dla aktywnych, ale czy na pewno?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

V40 Cross Country trudno nazwać kompaktowym kombi. Nie jest to także SUV, choć wygląd może tak sugerować. W teście najmocniejszej wersji T5 zastanawiamy się, dla kogo jest to odpowiedni model.

Volvo V40 T5 (1)
Zobacz galerię (8)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volvo V40 T5 (1)

Nazwa V40 w przypadku Volvo budzi jednoznaczne skojarzenie: kompaktowe kombi. Od 2012 roku (a nawet od 2004 r., kiedy to wszedł do produkcji następca – model V50) oznacza jednak coś innego. Owszem, nadal jest to pojazd segmentu C, ale z pewnością nie ma nadwozia kombi. Świadczy o tym nie tylko linia nadwozia, której bliżej do hatchbacka, lecz także skromna przestrzeń bagażnika. Jedno jest za to pewne – obecne V40 to dziś najmniejszy oferowany model Volvo.

Zbudowany na nadwoziu V40 wariant Cross Country w zasadzie poza offroadową stylistyką, mocniejszymi benzyniakami i możliwością występowania w wersji z napędem na obie osie nie różni się wiele od podstawowego modelu. Volvo zapewnia, że jego odbiorcami będą aktywni młodzi ludzie, lubiący w weekendy wyjechać za miasto. Żeby sprawdzić, jak V40 się z tego wywiązuje, wybraliśmy się ze stolicy w Bieszczady z czterema mężczyznami i ich weekendowymi bagażami na pokładzie.

Volvo V40 Cross Country T5 – mało miejsca w bagażniku

Pierwsze zaskoczenie czekało nas po podniesieniu pokrywy bagażnika. 335-litrowa przestrzeń nie tylko nie ma nic wspólnego z kompaktowym kombi (rekordzista to Civic Tourer z 630-litrowym kufrem), lecz nawet w porównaniu z hatchbackiem trudno ją nazwać przeciętną (330 l oferuje mniejsza o klasę 5-drzwiowa Skoda Fabia). Co prawda, zmieściliśmy w bagażniku V40 Cross Country cztery walizki, ale żeby włożyć plecaki i dodatkowe buty do chodzenia po górach, trzeba było zrezygnować z półki. Kijki do nordic walkingu udało się schować pod podłogą kufra, tyle że musieliśmy zostawić w garażu boks na drobiazgi i siatkę oddzielającą przestrzeń ładunkową od pasażerskiej (montaż jest możliwy tylko w przypadku przewożenia maksymalnie dwóch pasażerów).

Volvo V40 Cross Country T5 – ciasno w 2. rzędzie foteli

O ile kierowca i przedni pasażer wygodnie zajęli miejsca, o tyle dwóch mężczyzn z tyłu narzekało na brak przestrzeni na nogi. Siedzący z przodu musieli znacznie zmniejszyć przestrzeń na swoje nogi i podnieść do góry siedziska foteli, żeby kolana i stopy osób jadących z tyłu mogły się zmieścić. Końcowy efekt był taki, że podróżowaliśmy V40 we czterech, ale żaden z nas nie siedział w wygodnej pozycji w trakcie pokonywania 500 km. Podróż jednak minęła dość sprawnie. Duża w tym zasługa mocnego silnika, który pozwalał na szybkie i bezpieczne wyprzedzanie.

Volvo V40 Cross Country T5 – dynamiczny silnik i napęd 4x4

Jedynym jego mankamentem okazało się wysokie spalanie. Na wspomnianym dystansie wyniosło ono 10,3 l/100 km. W trasie doceniliśmy za to 8-stopniową automatyczną skrzynię, która miękko i sprawnie przełączała biegi (tylko przy redukcji mogłaby czasem szybciej reagować). Mimo że podczas podróży w obie strony jechaliśmy po suchym asfalcie, napęd na obie osie przy tej mocy silnika okazał się istotny, zwłaszcza że pojazd był mocno obciążony z tyłu. W przypadku „ośki” nawet na równym asfalcie oraz na stromych żwirowych górskich podjazdach mogłyby się pojawić problemy z trakcją.

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.benz. R4/16
Pojemność1969 ccm
Moc. maks.245/5500 KM/obr./min
Moment350/1500-4800 Nm/obr./min
Poj. bagażnika335-1030 l
Masa własnaod 1512 kg
Wymiary (dł./szer./wys.) 4370/1540/1458 mm
Przysp. 0-100 km/h fabr.6,1 s
Napędaut. 8/4x4
Prędkość maks.210 km/h
Średnie spalanie fabr.6,4 l/100 km
Cena (V40 Cross Country T5)158 100 zł

Volvo V40 Cross Country T5 – nasza opinia:

Dwuosobowy za 200 000 zł? Mocny silnik, napęd na cztery koła i dopracowane podwozie sprawiają, że jazda V40 Cross Country należy do przyjemnych. Jednak ciasne nadwozie z małym bagażnikiem ogranicza możliwości korzystania z auta i w zasadzie wyklucza komfortową podróż więcej niż dwójki osób.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków