Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Dobra trakcja i bezpieczeństwo w serii

Dobra trakcja i bezpieczeństwo w serii

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Outback piątej generacji jest większy, cichszy i bezpieczniejszy od poprzednika. Testując wersję z 2,5-litrowym benzyniakiem i bezstopniowym „automatem” sprawdzamy także czy lepiej od niego jeździ?

_MG_0278
Zobacz galerię (7)
Auto Świat / ACZ
_MG_0278

Subaru Outback – więcej miejsca dla podróżnych i na bagaż

Rozstaw osi pozostał z poprzednika, zwiększyły się za to długość i szerokość nadwozia. We wnętrzu wzrost przestrzeni odczują zarówno pasażerowie z przodu (zwłaszcza na wysokości ramion) jak i z tyłu (tu najwięcej przybyło miejsca na kolana). Na tylnej kanapie mogą wygodnie podróżować dwie dorosłe osoby o wzroście 180 cm.

W stosunku do poprzedniej generacji wzrosły wymiary zewnętrzne i wewnętrzne
W stosunku do poprzedniej generacji wzrosły wymiary zewnętrzne i wewnętrzneŻródło: Auto Świat / ACZ

W bagażniku przybyło dodatkowe 33 l i jego pojemność przy standardowym ustawieniu foteli wynosi obecnie 559 l. Atutami kufra są równa podłoga po złożeniu oparć kanapy (składane też dźwigienką w bagażniku) i możliwość elektrycznego sterowania pokrywą (regulowana wysokość otwierania). Wady to za nisko unoszona klapa kufra (osoba o wzroście 180 cm może w nią uderzyć) i brak koła zapasowego (seryjny zestaw naprawczy).

Subaru Outback – stary napęd po modyfikacjach

Pod maską testowego egzemplarza pracował dobrze znany 2,5-litrowy benzynowy bokser o mocy 175 KM. W porównaniu z poprzednikiem zwiększono w nim moment obrotowy w średnim zakresie obrotów oraz ograniczono nieznacznie zużycie paliwa. Motor ten pozwala rozpędzić Outbacka dość sztbko – przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 10,2 s. Podczas testu w trasie 2,5-litrowy bokser zużywał 7,8 l/100 km, w mieście – prawie 10 litrów.

Jednostka współpracowała z bezstopniową skrzynią Lineatronic, którą w obecnym modelu ma zmienione oprogramowanie. Oprócz nowego (szybszego) sterowania ma teraz także siedmiobiegowy, manualny systemem zmiany biegów, przy użyciu manetek. Skrzynia ta idealnie sprawdza się podczas jazdy w mieście, na trasie niektórym kierowcom może przeszkadzać jej zbyt wolne działanie. Można je poprawić zmieniając ustawienia systemu SI-DRIVE.

Sterowanie system SI-DRIVE przyciskami na kierownicy
Sterowanie system SI-DRIVE przyciskami na kierownicyŻródło: Auto Świat / ACZ

System SI-Drive pozwala kierowcy Outbacka wybrać dwa różne oprogramowania („mapy") sterownika silnika oraz skrzyni biegów (tylko z automatyczna skrzynią Lineartronic). Tryb „I” zapewnia płynną i oszczędną pracę napędu – charakterystyka generowania momentu obrotowego wobec manewrów pedałem gazu jest stonowana, a więc można osiągnąć płynne sterowanie samochodem. Tryb „S” zapewnia szybszą reakcję na gaz i bardziej sportową pracę przekładni.  Zalecany jest wtedy, gdy chcemy np. aktywnie wyprzedzać, lub po prostu potrzebujemy maksymalnych osiągów.

Subaru Outback – dopracowane podwozie

Podczas jazdy Outbackiem na trasie nawet przy wysokich prędkościach we wnętrzu jest cicho, ponadto komfortowo pochłania on nierówności, a szybkie pokonywanie zakrętów zawsze wywołuje uśmiech na twarzy kierowcy. To zasługa nowych amortyzatorów oraz zmniejszonego przełożenia przekładni kierowniczej (z 16,5:1 do 14:1). O dobrą trakcję pojazdu dba nie tylko dopracowane podwozie i symetryczny układ napędowy AWD, ale także funkcja Active Torque Vectoring (identyczna jak modelu WRX STi).

Active Torque Vectoring poprawia trakcję na zakrętach
Active Torque Vectoring poprawia trakcję na zakrętachŻródło: Auto Świat / ACZ

Active Torque Vectoring (ATV) – aktywne sterowanie momentem napędowym pomaga prowadzić precyzyjnie i zbliżyć się do limitu możliwości bezpiecznej jazdy. Podczas wchodzenia w zakręt i gdy zaczynają działać boczne siły bezwładności, ATV wykorzystuje hamulce i moment napędowy silnika, tak aby dostarczyć mniej momentu do wewnętrznych kół, więcej zaś do zewnętrznych. Działanie to ułatwia jazdę w zakrętach, a prowadzenie staje się bardziej precyzyjne, co pomaga utrzymać wybrany tor jazdy.

Subaru Outback – liczne systemy bezpieczeństwa

Model piątej generacji wyposażono także w inne systemy poprawiające bezpieczeństwo, m.in. układ hamowania awaryjnego i asystenta toru jazdy.

System dwóch kamer Eyesight montoruje przestrzeń przed pojazdem na odległość 110 m
System dwóch kamer Eyesight montoruje przestrzeń przed pojazdem na odległość 110 mŻródło: Auto Świat / ACZ

EyeSight – system wspomagający kierowcę, który obserwuje drogę przy pomocy dwóch kamer i na podstawie trójwymiarowego obrazu, czuwa nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. Kiedy system wykryje potencjalne niebezpieczeństwo, ostrzeże kierowcę, a w sytuacji krytycznej nawet zahamuje samochód, aby uniknąć kolizji. Kierowca przyciskiem na kierownicy może regulować czułość układu (odległość od pojazdu poprzedzającego).

Dane techniczne Subaru Outback 2.5i
Silniki benz. B4/16
Pojemność 2498 ccm
Moc maksymalna175 KM/5800 obr./min
Moment maksymalny235 Nm/4000 obr./min
Przys. 0-100 km/h10,2 s (skrzynia CVT)
Wymiary w mm (dł./szer./wys.)4815/1840/1605
Pojemność bagażnika559-1848 l
Ceny (Exclusive)169 300 zł

Subaru Outback – skrócona historia

– 2008 rok -3. generacja Outbacka z pierwszym na świecie silnikiem BOXER DIESEL (w samochodzie osobowym)

– 2009-dogamyskrzyńbiegówdołączabezstopniowyautomatLineartronic

– 2012– Lineartronic w Outbacku współpracuje teraz z silnikiem BOXER DIESEL

– 2015 – Outback zostaje wyposażony w technologię EyeSight: drugą „parę oczu”

WIĘCEJ NA TEMAT TESTU SUBARU OUTBACK 2.5I SZUKAJCIE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH “AUTO ŚWIATA”

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków