Nie powinno więc dziwić, że samochody z amerykańskiej klasy kompaktowej rozmiarami znacznie przewyższają europejskie modele tego segmentu. Jak prezentuje się amerykański nowicjusz, sprawdzamy w porównaniu z protoplastą tej klasy - Volkswagenem Golfem. Dodge Caliber ma 4,42 m długości, 1,80 m szerokości i 1,54 m wysokości. Volkswagen jest wyraźnie mniejszy (4,20/1,76/1,49 m). Kto w dużej karoserii Dodge'a spodziewa się obszernej kabiny, będzie zawiedziony. Masywna deska rozdzielcza oraz szerokie panele tapicerki drzwiowej zabierają niestety mnóstwo przestrzeni.Dodge Caliber jest duży, ale tylko z zewnątrzPomimo mniejszych wymiarów zewnętrznych kierowcai pasażer przedni mają wGolfie więcej swobody. Z tyłu "amerykanin" zapewnia więcej miejsca na wysokości kolan, jednak płaska pozycja siedząca nie będzie wygodna dla pasażerów z długimi nogami. Kokpit Golfa wykonano z miękkiego tworzywa sztucznego. Styliści Dodge'a postawili na twardy plastik. Nierówne szczeliny pomiędzy elementami wykończenia kabiny pozostawiają niesmak. Jedyną zaletą tego plastiku jest łatwość utrzymania go w czystości, podobnie jak tapicerki siedzeń częściowo wykonanej ze skóry. Siedzenia, na pierwszy rzut oka komfortowe, szybko okazują się zbyt miękkiei słabo wyprofilowane. Na długich trasach b'dą niewygodne, a podczas szybkiego przejeżdżania zakrętów kierowca musi się mocno trzymać kierownicy. Fotele Golfa są znacznie wygodniejsze. Sprężyste, dobrze wyprofilowane siedzenia pasażerowie docenią szczególnie podczas dłuższych podróży. Trzymanie boczne doskonałe, czemu nie należy się dziwić, bo w wersji Sportline samochód ma sportowe fotele. Bagażniki obu aut mają niemal identyczną pojemność przy normalnym położeniu siedzeń. Po złożeniu ich to Golf okazuje się znacznie lepszy, bo ma przestrzeń na bagaż o objętości 1305 l, podczas gdy u przeciwnika pozostaje zaledwie 1013 l. Jednak w Dodge'u łatwiej zagospodarować tę przestrzeń, bo po złożeniu kanapy powstaje zupełnie płaska powierzchnia. Silniki obu aut pochodzą z koncernu VolkswagenaJednostka napędowa z pompowtryskiwaczami napędzająca Dodge'a zapewnia cięższemu o 125 kg "amerykaninowi" osiągi podobne do wyników Golfa. Volkswagen przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s i potrafi się rozpędzić do 205 km/h. Caliber osiąga "setkę" po 10,2 s, a przestaje przyspieszać po osiągnięciu prędkości 196 km/h. Trzeba jednak przyznać, że różnica w przyspieszeniu między porównywanymi autami wynosząca 0,7 s okazuje się na tyle niewielka, że nie odczuwa się jej podczas codziennej jazdy. Na pochwałę zasługuje elastyczność silników testowanych samochodów. Atut Golfa to niższe spalanie. Wprawdzie Caliber także nie jest paliwożercą, ale potrzebuje średnio 0,5 l oleju napędowego więcej na każde 100 km. Jednak wyższe zużycie spowodowane jest wyższą masą niż w Golfie, poza tym duży grill powodujeznaczne opory powietrza, a to niestety kosztuje dodatkowe litry paliwa. Dodge'em należy jeździć raczej spokojnie. Nieprecyzyjny układ kierowniczy oraz połączenie w zawieszeniu miękkich amortyzatorów z twardymi sprężynami sprawia, że "amerykanin" na zakrętach mocno się kołysze. Na szczęście układ ESP jest seryjny w wersji z silnikiem Diesla. System jest bardzo skuteczny, chociaż podczas gwałtownego manewru omijania ma mnóstwo pracy. W Volkswagenie za ESP trzeba niestety zapłacić dodatkowo. Jednak po dokupieniu tego systemu oraz dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu prowadzący z łatwością utrzymuje auto na kursie. Do bardzo dobrego prowadzenia przyczynia się skomplikowana, czterowahaczowa oś tylna. Pod względem skuteczności hamulców lepiej prezentuje się Dodge. Zarówno przed rozgrzaniem tarcz, jak i potem zatrzymuje się wcześniej od VW. Dodge wygrywa z Volkswagenem w kategorii kosztów. Amerykański samochód jest zdecydowanie tańszy od Golfa, a w dodatku ma znacznie bogatsze wyposażenie seryjne. PodsumowanieVolkswagen wygrał porównanie przede wszystkim dzięki przestronniejszemu wnętrzu oraz zawieszeniu lepszemu na nasze drogi. Silnik jest dynamiczniejszy niż u konkurenta, a przy tym potrzebuje mniej paliwa. Wada Golfa to wysoka cena przy niezbyt bogatym wyposażeniu standardowym. Dodge Caliber bez wątpienia zwraca na siebie uwagę na ulicy. Jego konstruktorzy pozwolili sobie jednak na zbyt wiele słabości. Nieharmonijne zwieszenie i mało bezpośredni układ kierowniczy każą zapomnieć o radości z prowadzenia "amerykanina". Jakość wykonania niższa niż w Golfie. Dobry jest za to komfort jazdy oraz skuteczny układ hamulcowy. Wyposażenie seryjne bardzo bogate.
Dodge Caliber, VW Golf - Caliber: nowy rozmiar Golfa?
Dodge Caliber, VW Golf - Caliber: nowy rozmiar Golfa?
Dodge Caliber, VW Golf - Caliber: nowy rozmiar Golfa?
Dodge Caliber, VW Golf - Caliber: nowy rozmiar Golfa?